Senaste nytt

SAS poäng och bonusresor

JMG

Medlem
Tack för input!
Har kollat pö om pö sedan före nyår på SAS *A-sida och även ringt SAS men hittills utan framgång. Förutom enstaka TG eller LH så verkar det bara som att Turkish är frikostiga med BUS till BKK men då bara 1-2 platser och på det stört omöjligt att hitta bonusresor från CPH till IST. Kanske får göra som ena tipset ovan och hoppas på att kunna boka vid olika tillfällen, flyga familjen olika dagar (tar emot rejält) eller köpa biljett till/från destination som ev erbjuder bonusresor resten av sträckan. Bra tips med PVG, trevlig level5-stad och läge för någon övernattning för att ev sampla ihop familjen, får kolla upp det!

Självklart måste även flygbolagen först och främst tjäna pengar men om poängen bokförs som skuld så varför inte erbjuda extra bonusresor till attraktiva resmål för att få ner skulden och på det skapa ett enormt mervärde? Om något bolag med vettigt nätverk eller allians gjort så hade jag bytt utan att blinka och köpt "conscious traveler"-tvättbollar för SAS-poängen och skänkt dessa till hemlösa i Indien. Nej, tar tillbaka det sista, väl onödigt även om frustrerad..

Poängen är att poängen inte borde vara så svåra att nyttja. Som nu och för mig personligen så bättre med lägre priser för jobbresor och bara statusgrundande poäng för fast track, lounge och nivåer för e-vouchers för uppgadering likt LH SEN.
 

Tomas E

Medlem
Poängen med poängen för SAS är att de tjänar mer på att du använder dom till annat än att boka flyg.
I alla fall när det är fråga om att boka interkontinentala flyg i business i stora sjok åt gången. Att boka SAS Go-resor inom Europa för 30 000 poäng per passagerare är nog en användning som SAS står ut mer med. Men hoppas att TS har tur trots detta - ibland går det ju uppenbarligen att hitta många platser!
 

JMG

Medlem
Det är exakt de ”bonusresor” som du ser på SAS hemsida som kostar 6 miljoner poäng till Bangkok.

Bonusplatser dvs de riktiga bonusplatserna är kapacitetsbegränsade och släpps endast i begränsad omfattning på flygningar där flygbolaget inte väntas fylla flygplanet med fullt betalande passagerare. Det är dessa platser som kostar 100K poäng i business.

SAS erbjuder dig valet att kunna boka valfri stol på flygplanet oavsett om det finns bonusplatser tillgängliga. Då är det flygningens marknadspris och då kan biljetten kosta upp till en miljon poäng eller mer.
Jo men samtidigt tvärtemot tex hotels.com (inte optimalt exempel) för har aldrig behövt betala 30tkr/natten med bonuspengar för ett rum som kunnat köpas för 3tkr.

Förstår till fullo tillgång och efterfrågan men tror vi frekventa resenärer är på tok för lojala, snälla och fogliga i olika bonusprogram. Sedan all cred till de som kan och orkar nagelfara bonusresor och lyckas maxa. Jag varken räknar eller förväntar mig inte att maxa men blir ju närmast ett hån när SAS-mejlen dimper ner och jag i verkligheten bara hittar motsvarande bonusresor för 6M poäng. Men ok, jag får sluta gnälla och lägga mer tid på att söka... :rolleyes::)
 

JMG

Medlem
I alla fall när det är fråga om att boka interkontinentala flyg i business i stora sjok åt gången. Att boka SAS Go-resor inom Europa för 30 000 poäng per passagerare är nog en användning som SAS står ut mer med. Men hoppas att TS har tur trots detta - ibland går det ju uppenbarligen att hitta många platser!

Poängen med poängen för SAS är att de tjänar mer på att du använder dom till annat än att boka flyg.
Du har såklart helt rätt men är det bara jag som ser ett enormt mervärde, lojalalitetssäkring och chans att knyta till sig nya kunder genom att faktiskt erbjuda goda möjligheter att nyttja bonuspoängen till det de främst är tänkt för? Bra såklart att det går at tboka hotell och köpa prylar från shopen en bonusresa på semestern tror jag smäller betydligt högre för de flesta.
 

JMG

Medlem
I alla fall när det är fråga om att boka interkontinentala flyg i business i stora sjok åt gången. Att boka SAS Go-resor inom Europa för 30 000 poäng per passagerare är nog en användning som SAS står ut mer med. Men hoppas att TS har tur trots detta - ibland går det ju uppenbarligen att hitta många platser!
Jo, lite så men är det verkligen ett så stort sjok att boka en bonusresa för 4 (2 vuxna & 2 barn), är inte det rätt normalt eller anses vi frekventa resenärer inte kunna leva ett normalt familjeliv pga resandet?
 

JMG

Medlem
Kanske fel att ställa frågan på forum som kryllar av experter på att nyttja bonusprogram men ändå väldigt intressant att se hur ni andra ställer er till bonusprogrammen, tillgängligheten och möjligheterna att nyttja dessa. Lite hårddraget, ska man stå med mössan i hand och tacka för allt som kommer ens väg eller ställa krav och vad är i så fall rimliga krav på ett bonuspogram?
 

Tomas E

Medlem
Jo men samtidigt tvärtemot tex hotels.com (inte optimalt exempel) för har aldrig behövt betala 30tkr/natten med bonuspengar för ett rum som kunnat köpas för 3tkr.
Jag hänger inte med på varför du tycker att det kostar 10 gånger så mycket att betala med EB-poäng som med reda pengar när du köper en vanlig biljett för pengar? Schablonvärdet vi brukar sätta på en EB-poäng är 10 öre. SAS säljer dem för 20 öre styck, men jag har aldrig sett SAS hävda att de alltid är värda 20 öre (eller något annat bestämt värde) vid bokning.

Lyckas man få tag på en interkontinental biljett i business eller first blir det i allmänhet betydligt mer värde än 10 öre/styck (det är därför nästan allt som skrivs på detta forum handlar om sådan användning), och ser man Fly Premium eller en 2-4-1-voucher som "gratis", kan det bli väldigt mycket mer. Men att boka Europa- och Norden-resor i Go med god framförhållning brukar ge mindre värde än 10 öre.

När jag knappade in ARN-BKK i en nära framtid och kollade en resa i Plus (det fanns ingen retur i business att köpa det datumet jag valde) fick jag 5,56 öre per EB-poäng som oinloggad och 7,94 öre som inloggad (Diamond). Det är inte ett särskilt bra värde, men det är verkligen inga 10x i kostnad (= 0,1x i värde) jämfört med det "normalvärde" vi brukar svänga oss med. Hade jag poäng som snart gick ut och inget annat att använda dem till hade jag nog nöjt mig med 5,56 öre.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Jo, lite så men är det verkligen ett så stort sjok att boka en bonusresa för 4 (2 vuxna & 2 barn), är inte det rätt normalt eller anses vi frekventa resenärer inte kunna leva ett normalt familjeliv pga resandet?
Om du vill ha rekommendationer om hur du ska sköta ditt familjeliv får du fråga på ett annat forum än ett flygforum. Men du får en motfråga: om du var VD för ett flygbolag, och hade blodtörstiga aktieägare och låntagare som flåsade dig i nacken, hur många % av en businesskabin skulle du tycka var rimligt att släppa som bonusplatser under de veckor då efterfrågan på nöjesresor är som högst, d.v.s. skollov? :cool:
 
Last edited:

JMG

Medlem
Jag hänger inte med på varför du tycker att det kostar 10 gånger så mycket att betala med EB-poäng som med reda pengar när du köper en vanlig biljett för pengar?
Ok, med 1-10 öre/poäng så ligger CPH-LAX i BUS för 1,5M poäng/pers något dyrt men ändå hyftsat i paritet med vad en BUS-biljet kostar i reda pengar. Blev förblindad av poängtabellerna som fick mig att tro att det var flera gånger dyrare än normalt.

PS! Tack för tipset! Finns massvis med bonusresor för 4 pers CPH-BKK i ECO men då lockar hellre en vanlig charter direkt till slutdestinationen och med möjlighet att köpa extra benplats.
 
Toppen