Senaste nytt

SAS poäng och bonusresor

JMG

Medlem
LTG och Diamond. Lite gnällig och kanske dum men ändå seriös fråga efter drygt 25 års flygande med SAS och *A och fortfarande novis på bonusresor trots det här briljanta forumet.

Är bonuspoängen en skuld för bolagen eller bara en potentiell skuld som de hoppas ska bränna inne över tid eller utnyttjas till annat än just flygresor?

Delas det ut för många poäng eller varför halvt omöjligt att hitta bonusresor i BUS någorlunda i närheten av poängtabellerna om än några alls? Ska det verkligen krävas medlemskap i olika sökmotorer, 24/7/52 sökningar eller dagligt ringande till SAS och extrem flexibilitet för att hitta bonusresor?

Kanske har jag helt missat men varför finns det inget revolutionerande "hotels.com" för flygindustrin där allt som kan bokas med pengar även kan bokas med motsvarande poäng?
 

JMG

Medlem
Personligen gäller det 2 vuxna + 2 tonåringar och förmodligen rätt likt de flesta.

Kollar jag (rätt eller fel) tex. på SAS-måndaskalendersidan till medelhavet så finns ut men inga hemresor eller vice versa.

Kollar jag tex. CPH/ARN till BKK så stenkört (förståeligt då ingen SAS destination under sommaren). Har även ringt SAS där den stackars agenten fick fria händer att söka olika längd, olika rutter och hela sommaren men utan framgång.

Kollar jag tex. CPH-LAX i juli så finns BUS-platser för fyra men då landar jag på 6M poäng före 2-4-1.
 

igelkotten

Medlem
1. Ja poängen är en skuld för flygbolaget. De vill gärna att du använder poängen, helst för så dåligt värde som möjligt för kunden (hellre massa muffins än flygresor).

2. Det är svårt på alla program att hitta biljetter i businessklass för 4 personer under högsäsong.
 
Personligen gäller det 2 vuxna + 2 tonåringar och förmodligen rätt likt de flesta.

Kollar jag (rätt eller fel) tex. på SAS-måndaskalendersidan till medelhavet så finns ut men inga hemresor eller vice versa.

Kollar jag tex. CPH/ARN till BKK så stenkört (förståeligt då ingen SAS destination under sommaren). Har även ringt SAS där den stackars agenten fick fria händer att söka olika längd, olika rutter och hela sommaren men utan framgång.

Kollar jag tex. CPH-LAX i juli så finns BUS-platser för fyra men då landar jag på 6M poäng före 2-4-1.
Oj jisses, fyra lediga platser till Bangkok mindre än 10 mån i förväg är nog väldigt sällsynt i alla flygbolags bonusprogram.
 
Kanske har jag helt missat men varför finns det inget revolutionerande "hotels.com" för flygindustrin där allt som kan bokas med pengar även kan bokas med motsvarande poäng?
För SAS åtminstone så finns det (hos en hel del andra bolag/program ockås), man kan betala alla biljetter, till vilken destination och vilken klass som helst, med poäng. Det är bara det att det oftast går åt ganska många poäng, jämfört med rena awards som har fastpris i poäng. Precis som du säger kan det kosta 6 miljoner för fyra vuxenplatser (>11 år räknas som vuxen) i business till LAX, som ett exempel. Det går inte heller att använda en 2-4-1 på en sådan bokning för att få ner det till 3 miljoner.

Edit: Vissa andra program fungerar exakt som hotels.com, t.ex. Norwegians där du får X poäng per nedlagd krona, och sedan kan du använda dessa poäng för att hel- eller delbetala på vilket flyg som helst. Norwegian har ingen motsvarighet till en "award-biljett".
 
  • Gilla
Reactions: JMG

Jonas C

Medlem
Kanske har jag helt missat men varför finns det inget revolutionerande "hotels.com" för flygindustrin där allt som kan bokas med pengar även kan bokas med motsvarande poäng?
Det är exakt de ”bonusresor” som du ser på SAS hemsida som kostar 6 miljoner poäng till Bangkok.

Bonusplatser dvs de riktiga bonusplatserna är kapacitetsbegränsade och släpps endast i begränsad omfattning på flygningar där flygbolaget inte väntas fylla flygplanet med fullt betalande passagerare. Det är dessa platser som kostar 100K poäng i business.

SAS erbjuder dig valet att kunna boka valfri stol på flygplanet oavsett om det finns bonusplatser tillgängliga. Då är det flygningens marknadspris och då kan biljetten kosta upp till en miljon poäng eller mer.
 

JacobGBG

Medlem
Personligen gäller det 2 vuxna + 2 tonåringar och förmodligen rätt likt de flesta.

Kollar jag (rätt eller fel) tex. på SAS-måndaskalendersidan till medelhavet så finns ut men inga hemresor eller vice versa.

Kollar jag tex. CPH/ARN till BKK så stenkört (förståeligt då ingen SAS destination under sommaren). Har även ringt SAS där den stackars agenten fick fria händer att söka olika längd, olika rutter och hela sommaren men utan framgång.

Kollar jag tex. CPH-LAX i juli så finns BUS-platser för fyra men då landar jag på 6M poäng före 2-4-1.

BKK är en av de mest attraktiva award-redemptions inom hela Star Alliance.

Jag har för tillfället en resa till BKK över nyår med familjen (4st) för att få den så var jag tvungen att ta boka i två omgångar rätt precis när awardplatserna släpptes ett år i förväg i två etapper (utresa och hemresa). För att få ihop det så blev hemresan från Singapore. Så det är mycket som ska klaffa för just detta resmål.
 
  • Gilla
Reactions: JMG
Toppen