Senaste nytt

SAS-piloter varslar om strejk 11 september 2017

Idag 11SEP var följande avgångar inställda från Stockholm:
SK161 Göteborg
SK121 Malmö
SK493 Oslo
SK002 Luleå
SK1527 London

Är det de två piloterna som åsamkat detta? Eller något annat som föranleder 5 inställda SAS-flighter (eftersom SAS skriver att strjeken inte skall leda till några störningar till och med 13SEP)?

Det är knappast de två piloterna. De går nog lätt att planera runt.

Om jag förstått rätt så tar man i princip de 2 piloterna (en från varje fackförbund) för att på det sättet kunna "eskalera" till fler med kortare varsel om man inte har kommit till avslut. Går man från "inte strejk" till "strejk" krävs längre varsel än från "strejk" till "större strejk". Jag är inte på något sätt expert på strejkregler i Norge, men så har jag fått det försklarat för mig någon gång tidigare.

Som jag förstått det är de två piloterna som är uttagna i strejk inte ens schemalagda på några flygningar, och ska således inte drabba trafiken. Däremot är strejken då "aktiv", som @mha321 skriver

Tycker det är anmärkningsvärt svårt att få information om den norska strejken. Ms Erc ska flyga OSL-BRU med SK4743 torsdag morgon och sedan åter lördag BRU-ARN med SK590 (CityJet) och ARN-OSL med SK495. CityJet-kärran lär ju flyga. De båda andra segmenten är 737 vilket innebär antingen Norska eller Svenska piloter. Kanske läge att börja agera? Eller går det att klura ut huruvida SK4743 OSL-BRU torsdag och SK495 ARN-OSL lördag är med o-norska piloter?

På sas.se står det i skrivande stund bara att trafiken är opåverkad 11-13 sept.

Ska bli intressant att se hur detta blir då t.ex. mitt flyg cph-arn hade en andrepilot(styrman?) som var norsk ( det var klassisk skandinavisk uppsättning, svensk pilot, och dansk purser ).
Skulle den flighten blivit inställd isf. om norska strejken varit igång? Eller hur funkar det eg.?

Ska bli intressant att se hur detta blir då t.ex. mitt flyg cph-arn hade en andrepilot(styrman?) som var norsk ( det var klassisk skandinavisk uppsättning, svensk pilot, och dansk purser ).
Skulle den flighten blivit inställd isf. om norska strejken varit igång? Eller hur funkar det eg.?

Normalt sett vid den här typen av konflikter så får man inte ersätta en strejkande med annan icke-strejkande personal. På Flygtorget (jag vet att denna site emellanåt ifrågasätts här på forumet, även om jag tycker att den I många fall är bra, inte forumet dock) har man en artikel om detta och även där skriver man att en norsk pilot inte får ersättas av annan pilot.

Slutsatsen är således att om det är minst en norsk pilot så ställs troligen avgången in.

Så här skriver SAS på sin hemsida idag:

Pilotstrejk i Norge - Ingen påverkan på trafiken tisdag 12SEP17 – onsdag 13SEP17
(updated 13SEP17 09:55 LT)
SAS har under de senaste veckorna tecknat avtal med pilotförbunden i Sverige och Danmark. De två norska pilotförbunden har emellertid valt att gå ut i strejk från måndagen den 11 september, en konflikt som inte påverkar trafiken måndag-onsdag.

De norska pilotförbunden har meddelat åtgärder som kan påverka trafiken från torsdagen den 14 september. SAS arbetar för att få en lösning och har en stark ambition att nå en överenskommelse före det och därmed undvika en konflikt.

Flyg som inte påverkas av pilotstrejken från torsdagen 14 september 2017
Flyg som bemannas av danska och svenska piloter samt det som flygs av våra partners kommer att flygas som planerat.

Vi erbjuder våra passagerare resande till/från/inom och via Norge möjlighet till ombokning

Ombokning är kostnadsfri
Du kan själv boka om din biljett här om:

· Du flyger med SAS

· Flyget inte är inställt

· Avresedatumet för ditt flyg till, från eller inom Norge är mellan 14-18 september 2017

· Biljettnummer börjar med 117

· Biljetten är utställd före den 12 september 2017

· Din ursprungliga SAS-biljett har bokats via SAS webbplats, SAS App eller SAS Call Center

· Din resa inte påbörjats

Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan senast vara den 31 december 2017.

Du behöver ringa till SAS eller din resebyrå för ombokning om:

· du reser med en baby

· beställt specialmat

· reser med assistans

· reser med ett husdjur

SAS erbjuder kostnadsfri ombokning. Om du väljer att själv boka om din resa står SAS inte för några kostnader så som hotell, mat, mark- eller flygtransporter.

Jag har inga alternativ med SAS att boka om till från LHR samma dag.. Vilket är trist. Går det ringa SAS kanske och få en ombokning med annat flygbolag inom Star Alliance?

Har f.n. en backup-bokning med BA som kostade många tusen fler än SAS-biljetten. Osäker på till vilken del SAS kommer ersätta den merkostnaden ifall flighten blir inställd...

Bara för att det är en norsk pilot behöver man inte vara stationerad och anställd i Norge. Finns massor av svenska piloter som flyger från Danmark tex.

Så klart att det är så. Nationaliteten har ju inget med detta att göra utan vilken pilotförening man är med i, vilket i sin tur beror på var du är anställd. Slarvigt av mig att inte vara tydligare. :oops:

Jag har inga alternativ med SAS att boka om till från LHR samma dag.. Vilket är trist. Går det ringa SAS kanske och få en ombokning med annat flygbolag inom Star Alliance?

Har f.n. en backup-bokning med BA som kostade många tusen fler än SAS-biljetten. Osäker på till vilken del SAS kommer ersätta den merkostnaden ifall flighten blir inställd...

Jag har hållit ett öga på SAS Facebooksida idag, och har sett motsvarande fråga flera gånger. Jag skulle tippa att du får följande svar:
1. Eftersom ditt flyg ännu inte är inställt kan du bara boka in till annan SAS-flygning
2. När/om flyget ställs in kan du få hjälp med att boka till ett annat bolag
3. Om du själv bokar med ett annat bolag får du ingen ersättning för den kostnaden, däremot kan du få pengarna tillbaka på din SAS-biljett om flighten de facto ställs in

Det verkar dessutom gå betydligt snabbare att få svar på Facebook än på telefon

Toppen