Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.
En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?
Senioritet är pilotens plats i anställningsordningen. Den påverkar allt från turordning vid önskemål om semester och fridagar, tilldelning av bas, till prioritet på id-biljetter, turordning vid befordring till kapten eller vid uppsägningar. Blir ofta krångel med senioritetslistan när bolag köps upp och slås ihop eller vid uppsägningar där man kanske tvingas säga upp personal som man kanske egentligen har ett stort behov av.
Lönen sätts utifrån en lönestege. Nyanställd går in på lägsta lönesteget. För varje år som anställd så kliver man upp ett steg och lönen ökar med en viss summa. Det finns en lönestege för styrmän och en för kaptener (alternativt gemensam stege med ett kaptenstillägg), så när man blir befordrad gör man ett större kliv lönemässigt. Vid varje avtalsförhandling så förhandlar facket och arbetsgivaren även ökningen av lönestegen (det var denna ökning som i strejken 2019 var över märket vilket gjorde att SAS inte fick ersättning för strejken).
Den årliga löneökningen är alltså dels den procentuella höjningen enligt avtalsförhandlingen, och dels ett kliv på lönestegen.
Finns tillfällen där lönestegen ändrats, t.ex nya steg lagts på i botten för att sänka ingångslönerna och därmed också öka antalet år innan man når toppen. I vissa bolag (dock ej i sverige vad jag vet), har facket gått med på nya lönestegar med försämrade löner för alla nyanställda, mot att existerande piloter ska få behålla den nuvarande lönestegen. Ibland har det resulterat i en A-, B- och C-lönestegar beroende på när man anställts.
Byter man arbetsgivare så tappar man dels all senioritet men man trillar även ned på lönestegen. Detta skapar en inlåsningseffekt och en tröskel för att byta arbetsgivare. Man startar inte alltid om på lägsta steget om man har erfarenhet. Har för mig att man i SAS börjat på steg 3 eller 5 om man haft rätt erfarenhet (timmar och typbehörighet). Finns säkert fler undantag.
Ibland har bolag anställt sk ”direkt entry captains” när man inte haft tillräckligt erfarna styrmän att befordra. Vanligast i Asien och Mellanöstern. Vet inte hur senioritet hanteras då.
Hela modellen med senioritet och lönestege har funnits med länge och togs fram för att förhindra att bolagen investerade mycket pengar i piloter som sedan drog till någon annan som för stunden betalde lite mer, samt att befordringar etc skulle ske rättvist.
I andra länder förbinder man sig ofta att jobba ett visst antal år annars blir man återbetalningsskyldig för utbildningskostnaderna. Tror inte det upplägget är lagligt i Europa.
Vem är det som håller hårdast i i lönestegen och senioritetslistan? Piloterna eller bolagen? Den verkar onekligen ställa till bekymmer för båda parter.