Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

intuition

Medlem
Absolut!
Dansk media kör också artiklar om att konkurs är en realistisk risk och att Danska staten riskerar stora förluster i flera steg. (SAS skulder till Kastrup lufthavn är inte att leka med)

Dvs en mer seriös bevakning än den som sker i svenska medier. Blir det konken lär medelsvensson som läser kvällspressen bli lika förvånade som pilot facket... Hur kunde detta hända?!?
 

Banbul

Medlem
Senioritet är pilotens plats i anställningsordningen....

Tack för bra genomgång. Riktigt dålig personalpolitik av flera anledningar. Hårresande faktiskt.

"togs fram för att förhindra att bolagen investerade mycket pengar i piloter som sedan drog till någon annan"

Maken till defensiv syn på sin egen attraktivitet som arbetsgivare har jag nog aldrig hört.

Är det samma syn på kunder? (Låt oss göra det så svårt som möjligt att boka med andra så att inte kunderna sticker)
 

varva77

Medlem
Undrar hur lång tid det skall ta innan SAS agerar på sitt pressmeddelande istället för att bara ha det som en inlaga i förhandlingarna. Kanske blir SAS som går från bordet? Känns som att det bästa man snart kan hoppas på är att SAS utan att gå i formell konkurs blir nån form av Dansk/Skandinavisk Brussels-variant. Nedskalad, lokalt nischad (utan nåogn vidare ong haul nisch eftersom det inte finns gamla kolonier med grannländer att rikta in sig på) aktör under Lufthansa, är väl iof ingen högoddsare i vilket fall.

"Om pilotstrejken fortsätter kan det komma att äventyra Bolagets tillgång till sådan DIP-finansiering. I ett sådant scenario kommer Bolaget att behöva överväga tvångsmässig försäljning av värdefulla strategiska tillgångar och samtidigt kraftigt skala ner omfattningen av SAS verksamhet och flygplansflotta i avsaknad av ett genombrott i förhandlingarna med piloterna. När dessa åtgärder vidtagits kommer det att vara svårt för SAS att återuppbygga storleken och bredden av nuvarande nätverk och tjänster."
 
Jag kom över en kandidatuppsats på nätet från 2001. https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1346659&fileOId=2432991

Den har några år på nacken, kandidatnivå är inte jätteavancerat men jag tycker ändå att den har några intressanta poänger.
Piloternas lojalitet berörs. Bemanningsföretag föreslås som en möjlig framtida väg liksom att ta bort språkkravet. Pilotfacket är så klart emot det mesta. Man föreslår också att ta bort senioritetslistan. Starkast motståndare till även detta verkar vara pilotfacket.
 
  • Gilla
Reactions: hco

maswan

Medlem
Undrar hur lång tid det skall ta innan SAS agerar på sitt pressmeddelande istället för att bara ha det som en inlaga i förhandlingarna. Kanske blir SAS som går från bordet? Känns som att det bästa man snart kan hoppas på är att SAS utan att gå i formell konkurs blir nån form av Dansk/Skandinavisk Brussels-variant. Nedskalad, lokalt nischad (utan nåogn vidare ong haul nisch eftersom det inte finns gamla kolonier med grannländer att rikta in sig på) aktör under Lufthansa, är väl iof ingen högoddsare i vilket fall.

Ja, att göra en Brussels/Swiss/Austrian av SAS skulle ju vara ett riktigt bra utfall (för mig). Styrkan ligger ju då i ett ordentligt matarnät från de skandinaviska länderna till Lufthansas hubbar, eventuellt kompletterat med en sekundär hubb i Kastrup och lite A321LR/XLR för direktflyg till nordamerika.
 

Hachans

Medlem
Det är väl till viss del det Eurobonus och liknade program är till för, även om fördelarna inte är lika stora som en lönestege.

Ja, det är självklart det som är tanken med hela grejen. Egentligen alla bonusprogram. Vare sig det är ICA eller klippkortet på Pressbyrån fungerar ju så. Man ska ha investerat så mycket att det tar emot att gå någon annanstans.
 

ulagun

Medlem
Ja, att göra en Brussels/Swiss/Austrian av SAS skulle ju vara ett riktigt bra utfall (för mig). Styrkan ligger ju då i ett ordentligt matarnät från de skandinaviska länderna till Lufthansas hubbar, eventuellt kompletterat med en sekundär hubb i Kastrup och lite A321LR/XLR för direktflyg till nordamerika.
Och därmed förhoppningsvis även bryta Kastrups dominans gentemot södra Sverige.
Direktflyg till Frankfurt/Munchen från tex Malmö, Göteborg Växjö och slippa resan över bron, strejkande mm och som xtra bonus även få incheckat baggage inom rimlig tid är en önskedröm
 
Toppen