Big Birger
Medlem
Efter 2 dagar till av förhandlande (utan att någon överenskommelse är klar) så börjar jag att ge upp hoppet om att strejken någonsin kommer få en lösning.Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.
En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?
Om denna "mikaelberghman" är representativ för en strejkande pilot så kommer de aldrig att komma överens. Skribenten verkar sakna både verklighetsförankring och den mest grundläggande förståelse för företagsekonomi.
Mitt hopp står till att företagsledningen i samarbete med rådgivande konsulter/advokater parallellt arbetar stenhårt på hittar ett sätt att ge samtliga strejkande piloter ett konkret ultimatum: sparken eller långsiktigt hållbara villkor.
Hade varit snyggt om det gick att avsluta hela avtalet med samtliga piloter i SAS Main, och hitta ett sätt med speciella övergångsregler till SAS Connect där antalet tjänsteår kan följa med på något sätt för de piloter som anställs där.
Om jag vore den som anställde piloter på SAS Connect skulle jag:
- Redan nu notera vilka piloter som uttryckt sig illojalt mot SAS.
- Om någon pilot på listan i #1 söker anställning i SAS Connect, kalla till intervju men hitta ett lagligt sätt för att inte erbjuda en anställning.