Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Big Birger

Medlem
Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.

En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?
Efter 2 dagar till av förhandlande (utan att någon överenskommelse är klar) så börjar jag att ge upp hoppet om att strejken någonsin kommer få en lösning.

Om denna "mikaelberghman" är representativ för en strejkande pilot så kommer de aldrig att komma överens. Skribenten verkar sakna både verklighetsförankring och den mest grundläggande förståelse för företagsekonomi.

Mitt hopp står till att företagsledningen i samarbete med rådgivande konsulter/advokater parallellt arbetar stenhårt på hittar ett sätt att ge samtliga strejkande piloter ett konkret ultimatum: sparken eller långsiktigt hållbara villkor.

Hade varit snyggt om det gick att avsluta hela avtalet med samtliga piloter i SAS Main, och hitta ett sätt med speciella övergångsregler till SAS Connect där antalet tjänsteår kan följa med på något sätt för de piloter som anställs där.

Om jag vore den som anställde piloter på SAS Connect skulle jag:
  1. Redan nu notera vilka piloter som uttryckt sig illojalt mot SAS.
  2. Om någon pilot på listan i #1 söker anställning i SAS Connect, kalla till intervju men hitta ett lagligt sätt för att inte erbjuda en anställning.
SAS Connect behöver piloter som är lojala lagspelare som sätter företaget framför sin egna personliga vinning, och som vill flyga med långsiktigt hållbara villkor.
 

Vad jag förstår så är väl lönesättningen inte individuell utan sätts efter olika "stegar". Det kanske är så att 5000h på A320 kan ge mer i lönekuveret än 1000h, men senioritet som också påverkar din lön kan du ju inte flytta med dig till ett annat bolag.

En kapten på SAS blir väl styrman på ett annat bolag och måste bygga upp sin senioritet från början som jag förstått det?

Så de börjar alltså inte på noll då. Vilket var vad jag tyckte var osannolikt.
 

Ubbe

Medlem
Efter 2 dagar till av förhandlande (utan att någon överenskommelse är klar) så börjar jag att ge upp hoppet om att strejken någonsin kommer få en lösning.
Massa text borta
SAS Connect behöver piloter som är lojala lagspelare som sätter företaget framför sin egna personliga vinning, och som vill flyga med långsiktigt hållbara villkor.

Redan nu har SAS fullgoda skäl att avskeda samtliga de piloter som deltar i denna regelvidriga strejk. Man kan inte strejka mot ett påstått brott mot LAS utan det avgörs i Arbetsdomstolen. Illojalitet mot företaget är ett fullgott skäl för avsked.
Sedan får väl piloterna anmäla att de blivit avskedade utan fullgoda skäl, så kommer ju det att prövas i Arbetsdomstolen, den domstol som piloterna nu dissar...
SPF borde inse att det är totalkört för dem, och finns det någon som har någon form av självinsikt så borde dessa piloter givetvis lämna SPF omgående och börja arbeta.
 

fcx

Medlem
Redan nu har SAS fullgoda skäl att avskeda samtliga de piloter som deltar i denna regelvidriga strejk. Man kan inte strejka mot ett påstått brott mot LAS utan det avgörs i Arbetsdomstolen. Illojalitet mot företaget är ett fullgott skäl för avsked.
Sedan får väl piloterna anmäla att de blivit avskedade utan fullgoda skäl, så kommer ju det att prövas i Arbetsdomstolen, den domstol som piloterna nu dissar...
SPF borde inse att det är totalkört för dem, och finns det någon som har någon form av självinsikt så borde dessa piloter givetvis lämna SPF omgående och börja arbeta.
Visst, men gör man det så går man ur askan i elden. Just nu står planen stilla på grund av en strejk som kan ta slut om några dagar. Sparkar man alla piloter så står planen stilla tills man återanställt nya piloter om några månader.
 

Ubbe

Medlem
Visst, men gör man det så går man ur askan i elden. Just nu står planen stilla på grund av en strejk som kan ta slut om några dagar. Sparkar man alla piloter så står planen stilla tills man återanställt nya piloter om några månader.
Ja, men om budet från SAS är att den som inte arbetar från och med lördag får sparken, så bör det vara ett hyfsat stort antal som antingen lämnar SPF eller bryter strejken ändå.
 

Mikael S

Medlem
Ja, men om budet från SAS är att den som inte arbetar från och med lördag får sparken, så bör det vara ett hyfsat stort antal som antingen lämnar SPF eller bryter strejken ändå.

Är det ngn som hävdat att det är en vild strejk?

Och inte ens då är det lätt att säga upp ngn, för det krävs väl synnerliga skäl etc vill jag minnas.

Men visst, säga upp och betala skadestånd är ju ett alternativ. 2-3 årslöner beroende på hur länge de varit anställda.
 

Big Birger

Medlem
Redan nu har SAS fullgoda skäl att avskeda samtliga de piloter som deltar i denna regelvidriga strejk. Man kan inte strejka mot ett påstått brott mot LAS utan det avgörs i Arbetsdomstolen. Illojalitet mot företaget är ett fullgott skäl för avsked.
Sedan får väl piloterna anmäla att de blivit avskedade utan fullgoda skäl, så kommer ju det att prövas i Arbetsdomstolen, den domstol som piloterna nu dissar...
SPF borde inse att det är totalkört för dem, och finns det någon som har någon form av självinsikt så borde dessa piloter givetvis lämna SPF omgående och börja arbeta.
Det verkar fullt möjligt att avskeda illojala medarbetare som i sociala medier pratat illa om sin arbetsgivare och spridit lögner. Yttrandefriheten ger inte den anställda rätten att bryta mot lojalitetsåtagandet.

Vore festligt om SAS varslade svenska och norska pilotfack-ordföranden om uppsägning på grund av illojalitet om det går att helt kallt bevisa att de spridit lögner i media.
 
Toppen