Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Nicasp

Medlem
.


Konstigt att detta inte har diskuterats mer, vore ju rimligt och ett "objektivt" sätt att reda ut kärnfrågan/frågorna.
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Analytiker: Strejken kan avblåsas utan att tvisten är löst

- En möjlig lösning är att piloterna går tillbaka till jobbet så att verksamheten kan drivas vidare, men att de avgörande frågorna får ett rättsligt efterspel.

Ja verkligen. Här kan man ju tycka att medlarna bör ta ansvar. Märklig kollektivavtalsförhandling när den största stötestenen verkar vara personal som inte längre är anställda.
 

fred80

Medlem
Nu gick SAS ut med vad strejken kostat bolaget hittills. Behöver de gå ut med den här info eller är det för att sätta press på pilotfacket?

"Per dagens datum har strejken orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket har påverkat över 270 000 passagerare. Hittills uppgår den uppskattade kostnaden av strejken till cirka 100-130 miljoner SEK per dag eller cirka 1,0–1,3 miljarder SEK i ackumulerade kostnader."


Källa: SAS finansiella konsekvenser av pilotstrejken och det kritiska behovet av DIP-finansiering - SAS
 

Johan F

Medlem
Ja verkligen. Här kan man ju tycka att medlarna bör ta ansvar. Märklig kollektivavtalsförhandling när den största stötestenen verkar vara personal som inte längre är anställda.

Bra poäng - kan det vara så att pilotfacket ’vet’ att de kommer att förlora en ev tvist i Arbetsdomstolen (eller vem det nu är som avgör det) och därför väljer att driva frågan via strejk/media/utspel på FB?
 

Vera

Medlem
Nu gick SAS ut med vad strejken kostat bolaget hittills. Behöver de gå ut med den här info eller är det för att sätta press på pilotfacket?

"Per dagens datum har strejken orsakat över 2 550 inställda flyg, vilket har påverkat över 270 000 passagerare. Hittills uppgår den uppskattade kostnaden av strejken till cirka 100-130 miljoner SEK per dag eller cirka 1,0–1,3 miljarder SEK i ackumulerade kostnader."


Källa: SAS finansiella konsekvenser av pilotstrejken och det kritiska behovet av DIP-finansiering - SAS
Börsnoterat storbolag har diverse skyldigheter gentemot sina ägare och stort allmänt intresse främst skulle jag tro. Piloterna (de som strejkar) har en egen agenda verkar det som
 

Börnen

Medlem
Jag påstod inte att du skrev så, utan det var väldigt tydligt att jag pratade om varför jag personligen är trött på snacket om "produktionen".

Men jag var intresserad av ditt resonemang om "central förutsättning" och ställde en rak fråga. Som du också besvarade med att "planen inte lyfter" utan piloter och därmed var det bevisat.
Och det är där jag tror en skiljelinje går i synen på vem som är viktig.
Är den personalgrupp som kan och vill ställa till med mest problem för bolaget och kunderna den viktigaste gruppen?

Som flera andra varit inne på; att plan inte lyfter är inget unikt för pilot-strejk. Lyfter planet utan kabinbesättning? Nej. Lyfter planen utan mekaniker? Nej. Lyfter planen utan pushback-bilen? Nej. Lyfter planen utan flygledare? Nej. Lyfter planen utan bränsle? Nej. Lyfter planen utan leasing-avtal som den hatade ledningen förhandlat fram? Nej. Lyfter planen utan slottider, flightplan, roster mm som någon meningslös person inom administration ordnat? Nej.

Listan kan göras lång på saker som förhindrar att ett plan lyfter. De flesta utanför SAS ser, förstår och värdesätter helheten. Och kritiserar strejk-kulturen hos vissa grupper.
Det är därför man möter motstånd här när man hävdar exceptionalismen som är djupt rotad hos vissa SAS-anställda.






De flesta här är resenärer, kunder. Vi är den enda drabbade parten som har exakt noll inflytande över vilka flyg som flyger. Fundera gärna en stund på det.

Men jag vill ändå vara konstruktiv när jag nu fick utmaningen att få flygen i luften igen, så här är vår lösning:
1. Avveckla narrowbody-flottan. Köp A380 istället, alla älskar att flyga A380!
2. Renovera kabinerna på A350 och inför 2-klass-kabiner på alla rutter: First och Business. Speciellt till Mallorca. Där kan man troligen sätta in en specialbyggd one-class maskin med bara first.
3. Det där med hubbar skrotar vi. I stället ska SAS köra point-to-point till Nord/Syd-amerika och Asien från UME, GOT, ARN, BMA, AGH, MMX, VBY, SDL, ... ja egentligen från varje ort där Businessclass har mer än 10 medlemmar.

Men, vad är det jag hör? Är det någon som påstår att det aldrig skulle hålla?
Nej, det är just så det går när man låter en enda intressent diktera villkoren.

Men SFT då?? Måste jag värva fler medlemmar för att få direktflyg till LAX?
 

maswan

Medlem
Det är rätt glest och härligt i loungen på Arlanda idag, för oss som har SAS-flyg utförda av Xfly etc.

Returen på min resa blev lite struligare dock, när SAS ställde in mittensegmentet, sista flyget mellan Kastrup och Arlanda. Istället för sista flyget till Arlanda och en hygglig sovmorgon innan lunchflyget till Umeå blev det en tidig morgon i Malmö för att flyga BRA Sturup-Bromma. Hoppas att strejken går över snart, så man slipper ta sådana omvägar efter semestern.
 

pswe

Medlem
Gick förbi SkyCity och i båset där Fortum brukade stå o kränga el hade nu ett gäng strejkande överklasspiloter slagit läger. Inget större intresse från resenärerna att ta del av deras pamfletter och slagord…
 
Toppen