Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

lit01

Medlem
Ja okej, biljetter var ju ett exempel, men säg att IT-organisationen skulle lägga ner sin verksamhet då... Skulle tippa på att den är ganska central.

Vad gäller den sjuka grenen så får det stå för andra, men jag har personligen ledsnat totalt på de återkommande "urskiljningslösa" strejkerna. Nästa gång jag flyger så blir det med annat bolag, för att priserna är lägre, turtätheten bättre och framförallt sannolikheten för att komma fram som tänkt. Men det är jag det.
Att säga att piloterna är en central förutsättning för ett flygbolag är inte detsamma som att säga att piloter är den enda förutsättningen för ett flygbolag. Det hoppas jag ni förstår.

Ja, SAS har tagit enorma strategiska felbeslut. Att SAS drog detta till strejk är inte bra för bolagets anseende. Att man dessutom håller på att bli ett företag där driften är bemanning kommer enbart leda till sämre kvalité och därmed sämre business.
 

ekf

Medlem
Att säga att piloterna är en central förutsättning för ett flygbolag är inte detsamma som att säga att piloter är den enda förutsättningen för ett flygbolag. Det hoppas jag ni förstår.
Jag hoppas att du förstår att det är piloterna som strejkar, inte företaget.

Hur kommer det sig att SAS piloter strejkar så mycket oftare än andra (t.ex. IT-organisationen)? Varför ska piloterna förfördelas jämfört med de andra som "är lika mycket värda" som du själv skrev tidigare?
 

palmen

Moderator
Menar du att avtalet mellan SAS Connect och FPU aldrig mera ska förhandlas? :eek:
Jo det kommer att förhandla framöver, men en pilot som signar på för SAS Connect kommer inte själv kunna förhandla till sig några andra villkor än det avtalet.

Jo men poängen är ju att om piloterna tackar nej, så står SAS där med linjer som inte kan flygas.

Piloterna kommer inte tacka nej kanske man då hävdar. Men då glömmer man att dom ju redan tackat nej iom strejken.
Piloterna har räkningar att betala som alla andra och förr eller senare måste nog de flesta av dom börja jobba igen.
Att SAS kommer banta ner linjenätet är ett relativt troligt scenario och då kommer färre piloter behövas också.
 

varva77

Medlem
Tycker det verkar gå sådär, kan nog pågå en stund till.
SAS-förhandlingarna fortsätter: ”Det har gått upp och ner”

Konstigt att detta inte har diskuterats mer, vore ju rimligt och ett "objektivt" sätt att reda ut kärnfrågan/frågorna.
Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Analytiker: Strejken kan avblåsas utan att tvisten är löst

- En möjlig lösning är att piloterna går tillbaka till jobbet så att verksamheten kan drivas vidare, men att de avgörande frågorna får ett rättsligt efterspel.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Det är halmgubbe du attackerar, har aldrig hävdat andra delar är tärande.

Att piloterna är en central förutsättning för produktion ser vi ju svart på vitt iom strejken. Planen flyger inte!


Det finns ju kunder, case in point: businessclass. Ni kommer fortsätta flyga och samla poäng!

Jag påstod inte att du skrev så, utan det var väldigt tydligt att jag pratade om varför jag personligen är trött på snacket om "produktionen".

Men jag var intresserad av ditt resonemang om "central förutsättning" och ställde en rak fråga. Som du också besvarade med att "planen inte lyfter" utan piloter och därmed var det bevisat.
Och det är där jag tror en skiljelinje går i synen på vem som är viktig.
Är den personalgrupp som kan och vill ställa till med mest problem för bolaget och kunderna den viktigaste gruppen?

Som flera andra varit inne på; att plan inte lyfter är inget unikt för pilot-strejk. Lyfter planet utan kabinbesättning? Nej. Lyfter planen utan mekaniker? Nej. Lyfter planen utan pushback-bilen? Nej. Lyfter planen utan flygledare? Nej. Lyfter planen utan bränsle? Nej. Lyfter planen utan leasing-avtal som den hatade ledningen förhandlat fram? Nej. Lyfter planen utan slottider, flightplan, roster mm som någon meningslös person inom administration ordnat? Nej.

Listan kan göras lång på saker som förhindrar att ett plan lyfter. De flesta utanför SAS ser, förstår och värdesätter helheten. Och kritiserar strejk-kulturen hos vissa grupper.
Det är därför man möter motstånd här när man hävdar exceptionalismen som är djupt rotad hos vissa SAS-anställda.





Men det förstår du väl att biljettmarknaden är bredare än enkom SAS-anställda. Men ja, alla är såklart lika mycket värda.

Faktum kvarstår: I denna tråd så hävdas att piloterna är en sjuk gren som ska sågas av. Lycka till att få flyg i luften med den ignoranta inställningen!
De flesta här är resenärer, kunder. Vi är den enda drabbade parten som har exakt noll inflytande över vilka flyg som flyger. Fundera gärna en stund på det.

Men jag vill ändå vara konstruktiv när jag nu fick utmaningen att få flygen i luften igen, så här är vår lösning:
1. Avveckla narrowbody-flottan. Köp A380 istället, alla älskar att flyga A380!
2. Renovera kabinerna på A350 och inför 2-klass-kabiner på alla rutter: First och Business. Speciellt till Mallorca. Där kan man troligen sätta in en specialbyggd one-class maskin med bara first.
3. Det där med hubbar skrotar vi. I stället ska SAS köra point-to-point till Nord/Syd-amerika och Asien från UME, GOT, ARN, BMA, AGH, MMX, VBY, SDL, ... ja egentligen från varje ort där Businessclass har mer än 10 medlemmar.

Men, vad är det jag hör? Är det någon som påstår att det aldrig skulle hålla?
Nej, det är just så det går när man låter en enda intressent diktera villkoren.
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Varför saknas rätten att strejka? Förklara!

förövrigt är det magstarkt kalla piloterna för en sjuk gren. Jag menar, man är en helt central förutsättning för produkten.
2 saker. 1. Jag kallar inte alla piloter för en sjuk gren, utan det är SFP som jag ger bilden av en sjuk gren. Resterande piloter är ju fortfarande en viktig arbetstagargrupp för SAS.
2. Man strejkar för att man vill att alla piloter hörande till SPF skall återanställas. Det är en LAS fråga och skall avgöras i arbetsdomstolen, inte via en regelvidrig strejk.
 
Toppen