Det är halmgubbe du attackerar, har aldrig hävdat andra delar är tärande.
Att piloterna är en central förutsättning för produktion ser vi ju svart på vitt iom strejken. Planen flyger inte!
Det finns ju kunder, case in point: businessclass. Ni kommer fortsätta flyga och samla poäng!
Jag påstod inte att du skrev så, utan det var väldigt tydligt att jag pratade om varför jag personligen är trött på snacket om "produktionen".
Men jag var intresserad av ditt resonemang om "central förutsättning" och ställde en rak fråga. Som du också besvarade med att "planen inte lyfter" utan piloter och därmed var det bevisat.
Och det är där jag tror en skiljelinje går i synen på vem som är viktig.
Är den personalgrupp som kan och vill ställa till med mest problem för bolaget och kunderna den viktigaste gruppen?
Som flera andra varit inne på; att plan inte lyfter är inget unikt för pilot-strejk. Lyfter planet utan kabinbesättning? Nej. Lyfter planen utan mekaniker? Nej. Lyfter planen utan pushback-bilen? Nej. Lyfter planen utan flygledare? Nej. Lyfter planen utan bränsle? Nej. Lyfter planen utan leasing-avtal som den hatade ledningen förhandlat fram? Nej. Lyfter planen utan slottider, flightplan, roster mm som någon meningslös person inom administration ordnat? Nej.
Listan kan göras lång på saker som förhindrar att ett plan lyfter. De flesta utanför SAS ser, förstår och värdesätter helheten. Och kritiserar strejk-kulturen hos vissa grupper.
Det är därför man möter motstånd här när man hävdar exceptionalismen som är djupt rotad hos vissa SAS-anställda.
Men det förstår du väl att biljettmarknaden är bredare än enkom SAS-anställda. Men ja, alla är såklart lika mycket värda.
Faktum kvarstår: I denna tråd så hävdas att piloterna är en sjuk gren som ska sågas av. Lycka till att få flyg i luften med den ignoranta inställningen!
De flesta här är resenärer, kunder. Vi är den
enda drabbade parten som har exakt
noll inflytande över vilka flyg som flyger. Fundera gärna en stund på det.
Men jag vill ändå vara konstruktiv när jag nu fick utmaningen att få flygen i luften igen, så här är vår lösning:
1. Avveckla narrowbody-flottan. Köp A380 istället, alla älskar att flyga A380!
2. Renovera kabinerna på A350 och inför 2-klass-kabiner på alla rutter: First och Business. Speciellt till Mallorca. Där kan man troligen sätta in en specialbyggd one-class maskin med bara first.
3. Det där med hubbar skrotar vi. I stället ska SAS köra point-to-point till Nord/Syd-amerika och Asien från UME, GOT, ARN, BMA, AGH, MMX, VBY, SDL, ... ja egentligen från varje ort där Businessclass har mer än 10 medlemmar.
Men, vad är det jag hör? Är det någon som påstår att det aldrig skulle hålla?
Nej, det är just så det går när man låter en enda intressent diktera villkoren.