Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ricci

Medlem
Får ta en egen tråd då. Om kabinpersonalen strejkar ska vi ju inte beskylla piloterna. De ska väl förhandla om sina villkor nästa år om jag kommer ihåg rätt.
Helt rätt och jag tror det är i april nästa deras avtal går ut.
Så deras period med strejk kan nog bli från mitten av april nästa år och framåt.....
Men CH-11 kanske är klar då, så finns det inte mycket att strejka om då de inte är anställda längre.
 

Johan F

Medlem
Det är rätt glest och härligt i loungen på Arlanda idag, för oss som har SAS-flyg utförda av Xfly etc.

Instämmer, sitter precis och sippar på en öl och njuter av att det är så lite folk. Skönt att flyget till Visby går om 2 timmar så man får lite egentid.

Off-topic för den här tråden men…
 

JacobGBG

Medlem
Det är ju för att TPG inte har tillgång till svenska kreditkort. De skriver ju utifrån hur lätt det är för folk i USA/UK då det är där de är verksamma.

Jag har både Aegean Gold och SAS Gold. SAS Gold är utan tvekan, med god marginal, den enklare av de två. Jag behöver 2 kreditkort och sedan lägga vissa, inte alla, av mina vanliga resor för att besöka Sverige då och då från UK med SAS så når jag upp till gold.

Ni har inte fel men liknande kort och inhemska förmåner existerar för många program. Med Asiana vill jag minnas pre-pandemi att man inte ens behövde flyga om man churnade tillräckligt med kort.

Så poängen är densamma (no pun intended). EB är inte någon mer *A gold fast track än andra program. TPGs jämförelse är från ett neutralt håll och visar att grundförutsättningarna är tuffare i EB än för många.

OT: Dehär citatet från TPG låter lite väl som nybörjarmisstag: "Founded by Lufthansa, SWISS, Air Canada, Thai Airways and United back in 1997, the alliance has grown significantly. The five founding airlines are still represented in the logo today."

Amerikaner har en genetisk defekt som får dom att blanda ihop Schweiz med Sverige.
 
Last edited:
Det är tveksamt om EBG kommer innebära *A-gold så länge till när det ska skäras kostnader. Skulle tippa på att det i framtiden bara kommer finnas kvar på Diamond.

Jag tänker SAS kommer lämna Star Alliance. Det blir inga Asia-linjer och kanske behåller de New York, Chicago och Los Angeles, dock enbart från Köpenhamn. Ingen mer Business-klass. Inga egna lounger. Det blir nog lite som Norwegian/Norse... Allt för att överleva.
 
Det som de flesta inser:

Affärsresorna minskar samtidigt som fler bolag erbjuder billiga privatresor. Flygmarknaden har förändrats – och alla har inte lyckats anpassa sig. Enligt flygexperten Jan Ohlsson är krisen i SAS djupare än vad den pågående strejken vittnar om.

Flyganalytikern: Den svenska modellen är i gungning | SVT Nyheter

Men jag förstår inte detta. Ni får gärna kalla mig korkad om ni vill. Ni skulle inte vara de första.
Men, så som faktarutan beskriver den svenska modellen är också som jag uppfattar det, dvs. hur arbetsmarknadens parter löser sina "issues" tillsammans genom förhandling, och inom andra industrier utanför flygindustrin, kanske någon stridsåtgärd emellanåt.

Det jag inte förstår är varför man hela tiden kopplar företagets organisation och affärsmodell till detta? Hur SAS har organiserat sig, och behöver omorganisera sig, och om man gjort det för sent eller inte, har enligt mig ingenting med den svenska modellen att göra. Jag har arbetat i flera olika företag, inom olika branscher, med olika affärsmodeller och organisation och med olika nivå av arbete internationellt. Det de har haft gemensamt har varit hur man i sin svenska, och i vissa fall skandinaviska, organisation samarbetat med fackförbunden enligt arbetsmarkandens principer.

Enligt min mening så kan den svenska modellen visst fungera även inom lågprissegmentet. Outsourcing, underleverantörer, bemanningsföretag, flexibla arbetstider, låga löner etc. är inte "förbjudet" enligt den svenska modellen så länge som man tillåter sin personal att organisera sig och att man för dialog och förhandling med dem. Det har ju redan hänt i andra branscher.

Läste för övrigt i Kommunals medlemstidning för ett antal månader sedan om en kille som hamnat "i kläm" och inte fått någon löneökning på många år pga att hans arbete genomgick verksamhetsövergång typ vartannat år och att han då varje gång fick börja om på lägsta lön. Facket kunde inte göra någonting, och allt följde regler och avtal. Man kan så klart tycka vad man vill om det, men att det är fullt möjligt att arbeta på detta sätt är i alla fall helt klart.
 
Det som de flesta inser:

Affärsresorna minskar samtidigt som fler bolag erbjuder billiga privatresor. Flygmarknaden har förändrats – och alla har inte lyckats anpassa sig. Enligt flygexperten Jan Ohlsson är krisen i SAS djupare än vad den pågående strejken vittnar om.

Flyganalytikern: Den svenska modellen är i gungning | SVT Nyheter

Det avslutande citatet sammanfattar väl egentligen hela SAS problematik, och vad pilotfacket väderkvarn-strejkar mot:
"– Jag säger inte att det är fel, men den svenska modellen är inte i takt med lågprisflyget"
 
Toppen