Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jens Olsson

Medlem
Kan det vara så att piloterna i SPG ser sig som ”rökta” i ett framtida SAS, att de oavsett om de strejkar eller ej förlorar och att det egentliga syftet med strejken är en form av vendetta där målet är att åsamka SAS så stor skada som möjligt?
Möjligen långsökt och konspiratoriskt men det skulle ge en viss logik till ett annars i mycket ologisk agerande.
 
Ett par timmar in på arbetsdagen och fortfarande inga rapporter nånstans om eventuella förhandlingar(?)
Givet att man beslutade att inte flyga hem charterturister igår så känns det som att relationen mellan SAS och SPG är ännu mer frostig nu än när strejken bröt ut. Svårt att se hur man ens ska komma till förhandlingsbordet så som läget är nu.
 

Fredrik

Medlem
Kan det vara så att piloterna i SPG ser sig som ”rökta” i ett framtida SAS, att de oavsett om de strejkar eller ej förlorar och att det egentliga syftet med strejken är en form av vendetta där målet är att åsamka SAS så stor skada som möjligt?
Möjligen långsökt och konspiratoriskt men det skulle ge en viss logik till ett annars i mycket ologisk agerande.

Det är inte så långsökt för om man lyssnar på vad de faktiskt säger så verkar det så. Glöm inte att SAIL, SAS Connect och, kanske, SAS Link ser ut som uppenbara hot mot piloter och kabinbesättningar i moderbolaget.Det är därför det blir fel att önska att SAS ska sparka piloter osv då det ser ut som att strejken är en reaktion på att SAS redan börjat med det.
 

varva77

Medlem
Kan det vara så att piloterna i SPG ser sig som ”rökta” i ett framtida SAS, att de oavsett om de strejkar eller ej förlorar och att det egentliga syftet med strejken är en form av vendetta där målet är att åsamka SAS så stor skada som möjligt?
Möjligen långsökt och konspiratoriskt men det skulle ge en viss logik till ett annars i mycket ologisk agerande.
Det verkar ju som om mycket handlar just om ”makt” eller att vara en del av SAS (som fackförening) i framtiden. Antar att ledningen varit tydlig med att de inte kommer att anställa någon mer i SAS main.
Bra så men ledningen måste ju varit medvetna om att SPG skulle ställa till med ett helvete med tanke på historiken? Är därför förvånad över att de inte lyckats hitta någon väg runt det på förhand eller hade någon alternativ plan för att inte hamna i denna extrema situation. Har mycket svårt att tro de lyckats hitta några intressenter som är villiga att i förlängningen betala för en månads strejk (eller mer), köra avtal (Apollo, Ving etc) och kundrelationer i botten för att sedan börja om på nytt. Då måste det väl ändå vara bättre att antingen sätta allt i konkurs direkt eller att skriva ett så bra avtal (ur SAS synvinkel) som möjligt och sedan ta det därifrån. Det talas ju mycket om ”veto”, ”bestämma” osv. Kan ens ett kollektivavtal ha så långtgående skrivningar att detaljerade ägarbeslut skall godkännas facket?
 

gdaily

Medlem
Kan det vara så att piloterna i SPG ser sig som ”rökta” i ett framtida SAS, att de oavsett om de strejkar eller ej förlorar och att det egentliga syftet med strejken är en form av vendetta där målet är att åsamka SAS så stor skada som möjligt?
Möjligen långsökt och konspiratoriskt men det skulle ge en viss logik till ett annars i mycket ologisk agerande.
Jag tror att flygpiloterna är ett av de första yrkena som ryker när AI kommer på bred väg, vid sidan om exempelvis läkare (redan nu är AI betydligt träffsäkrare att identifiera cancer utifrån röntgenbilder än en läkare är). Det är inte "de enkla jobben" som försvinner vid AI, utan högbetalda "tankejobb" och flyplanskapten lär vara en utmärkt tjänst för AI.
 

Doctor-X

Medlem
Jag tror att flygpiloterna är ett av de första yrkena som ryker när AI kommer på bred väg, vid sidan om exempelvis läkare (redan nu är AI betydligt träffsäkrare att identifiera cancer utifrån röntgenbilder än en läkare är). Det är inte "de enkla jobben" som försvinner vid AI, utan högbetalda "tankejobb" och flyplanskapten lär vara en utmärkt tjänst för AI.

OT - men påståendet om att AI är bättre än en radiolog (bias, arbetar själv som radiolog) är väldigt långt ifrån sanningen, enligt min erfarenhet. Vet inte vilken bransch du verkar inom, men alla AI-verktyg jag har testat via CMIV på Linköping US är mer ett redskap för mer avancerad diagnostik än självtolkade.

Ping @DrGold
 
Jag tror inte att vi så säkert ska anta att SAS gjort klart att de inte kommer anställa fler i SAS metall. I så fall skulle det saknas piloter för långlinjerna när de äldre går i pension, sålänge långlinjerna inte har lyfts ut i eget bolag.
 

intuition

Medlem
... Det talas ju mycket om ”veto”, ”bestämma” osv. Kan ens ett kollektivavtal ha så långtgående skrivningar att detaljerade ägarbeslut skall godkännas facket?
Kan och kan, allt är väl möjligt?

Men den vanliga vägen för makt-frågor är att man väljer in arbetstagar representanter i styrelsen. Det ger naturligtvis ingen veto-rätt, men både en bättre insikt än MBL och avtalsförhandlingar någonsin kan ge och en viss mjuk-makt.
 
Toppen