Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

SAS-strejk snart inne på sin andra vecka - DN.SE

Den här Skogvang verkar ju inte direkt kompromissvillig eller bry sig nämnvärt om varken drabbade eller situation i stort.
Nog för att man bara får höra en bråkdel men obegripligt hur så lite framsteg kan göras ut av ”varje tillgänglig timme”, ”oavbrutet”, ”konstant dialog”.

På frågan om hur Skogvang ser på situationen just nu, med strejken som har pågått i en vecka, svarar han:
– Det får bara vara som det är. Det är SAS som sitter på nyckeln.

Undrar hur många piloter som avsatt två månadslöner och hur länge de klarare av att strejka?

Från artikel på di.se

”Hur länge strejken kommer att pågå vet ingen säkert i nuläget. Under strejkens gång får piloterna stå för sina egna kostnader när pilotfacket inte har någon strejkkassa, skriver Svensk pilotförening i en kommentar till TT.

När piloterna inte får någon ersättning har medlemmarna uppmanats till att ha två månadslöner i reserv på banken om en strejk skulle bryta ut.”

källa: Fortsatt låst läge i SAS-strejken

Undrar hur många piloter som avsatt två månadslöner och hur länge de klarare av att strejka?

Från artikel på di.se

”Hur länge strejken kommer att pågå vet ingen säkert i nuläget. Under strejkens gång får piloterna stå för sina egna kostnader när pilotfacket inte har någon strejkkassa, skriver Svensk pilotförening i en kommentar till TT.

När piloterna inte får någon ersättning har medlemmarna uppmanats till att ha två månadslöner i reserv på banken om en strejk skulle bryta ut.”

Ja, tyvärr är ju varje dag en smärre katastrof för bolag och passagerare men visst tids nog kan det nog börja knorras internt men det lär ju dröja.
Någon som vet hur Svenskt Näringlivs strejkersättning ser ut? Vad beräknar de på?

Från artikel på di.se

Salig Anne Wibble tyckte ju att alla svenskar skulle ha en årslön på banken...

Jag tror inte att vi så säkert ska anta att SAS gjort klart att de inte kommer anställa fler i SAS metall. I så fall skulle det saknas piloter för långlinjerna när de äldre går i pension, sålänge långlinjerna inte har lyfts ut i eget bolag.

Jag förstår inte vad som är så svårt rent praktiskt att flyttar ut långlinjerna ur SAS i ett nytt bolag.

Och då menar jag inte att piloterna som sätter sig på tvären, det har dom redan gjort.
Jag förstår att man talar sig varma för den svenska modellen, även om många i denna tråd verkar ha olika idéer om vad det är.
Men SAS verkar på en internationell plan och måste konkurrera där. Det finns inte många där som som jobbar efter den ”svenska modellen”. Låt SAS bli konkurrenskraftig, genom att får jobba som övrig flygbolag. Jag tänker inte bara på lågprisbolagen.

Det har begåtts många fel med SAS genom tiderna, men att dra fram det nu gör ingen glad
Båda parter har säkert rätt i olika saker.
Ta bara en sån sak som SAS kundtjänst, även för att vara av scandinavis standard så är den usel.
Det är inget nytt, den var lika usel för 10 år sen. Det har ledningen tappat bollen, det finns säker andra saker.

Jag tror det bästa som har hänt sen Carlzons tid är en icke skandinavisk VD.
Han kan komma runt problemen SAS med Sverige/Norge/ Danmark som drar åt olika håll.

Men om någon kan förklara varför man inte kan lyfta Långdistans flygen som man har gjort med Link och Connect??

Jag förstår inte vad som är så svårt rent praktiskt att flyttar ut långlinjerna ur SAS i ett nytt bolag.

Och då menar jag inte att piloterna som sätter sig på tvären, det har dom redan gjort.
Jag förstår att man talar sig varma för den svenska modellen, även om många i denna tråd verkar ha olika idéer om vad det är.
Men SAS verkar på en internationell plan och måste konkurrera där. Det finns inte många där som som jobbar efter den ”svenska modellen”. Låt SAS bli konkurrenskraftig, genom att får jobba som övrig flygbolag. Jag tänker inte bara på lågprisbolagen.

Det har begåtts många fel med SAS genom tiderna, men att dra fram det nu gör ingen glad
Båda parter har säkert rätt i olika saker.
Ta bara en sån sak som SAS kundtjänst, även för att vara av scandinavis standard så är den usel.
Det är inget nytt, den var lika usel för 10 år sen. Det har ledningen tappat bollen, det finns säker andra saker.

Jag tror det bästa som har hänt sen Carlzons tid är en icke skandinavisk VD.
Han kan komma runt problemen SAS med Sverige/Norge/ Danmark som drar åt olika håll.

Men om någon kan förklara varför man inte kan lyfta Långdistans flygen som man har gjort med Link och Connect??
Jag är ingen expert men tex slottarna på LAX och SFO ägs ju av SAS. Vet inte vad det är för regler men tror inte att de bara går att flytta över till "SAS Lounghaul AB". Lika så med överflygningstillstånd osv. Det går säkert på sikt men inte på en kvart.

Jag är ingen expert men tex slottarna på LAX och SFO ägs ju av SAS. Vet inte vad det är för regler men tror inte att de bara går att flytta över till "SAS Lounghaul AB". Lika så med överflygningstillstånd osv. Det går säkert på sikt men inte på en kvart.
Slottarna på andra flygplatser var ju inga problem att överföra till Connect.

Det var väl inga problem på LHR, när SAS Connect började flyga dit, Xfly flyger på LHR på SAS slottarna

Två på bollen

Kan man inte bara sälja Slottarna till nystartade Scandinavia Air Shuttle???

Toppen