Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Någon som har en kvalificerad gissning på hur lång tid det tar från att ev. avtal sluts tills long-haul-flighterna är igång igen? Det borde ju vara minst något/några dygns startsträcka.
Beror på hur snabbt SAS vill starta upp. Man kan antingen flyga ut plan och besättning på morgonen dag 1, övernatta plan och crew och flyga hem på kvällen dag 2. Alternativt flyga ut en besättning till destinationen med annat bolag dag 1, och därefter göra en vanlig rotation med utresa och hemresa dag 2.

Oavsett vilket så är man tillbaka på ordinarie tidtabell dag 3.

Om vi pratar om en snabb uppgörelse så kommer det ändå runt 10dagar som Scandinavia stått still dvs SAS har dragit på sig en kostnad på 1miljard (sek). Jag tror ju längre strejken håller på desto sämre ekonomiska förutsättningar har SAS i förhandlingarna under rekonstruktionen.

Jag tror att flygpiloterna är ett av de första yrkena som ryker när AI kommer på bred väg, vid sidan om exempelvis läkare (redan nu är AI betydligt träffsäkrare att identifiera cancer utifrån röntgenbilder än en läkare är). Det är inte "de enkla jobben" som försvinner vid AI, utan högbetalda "tankejobb" och flyplanskapten lär vara en utmärkt tjänst för AI.

SK-IT goes AI :rolleyes:

Om vi pratar om en snabb uppgörelse så kommer det ändå runt 10dagar som Scandinavia stått still dvs SAS har dragit på sig en kostnad på 1miljard (sek). Jag tror ju längre strejken håller på desto sämre ekonomiska förutsättningar har SAS i förhandlingarna under rekonstruktionen.
Ja, detta är såklart inte över på bra länge.När/om detta väl löser sig så är det ju också med en enormt bitter eftersmak. Uttalanden och utlägg från framförallt SPG där de sågat ledningen och allt de gör längs med fotknölarna, för att inte tala om de personliga angreppen kan väl inte gå obemärkt förbi? Jag hoppas så innerligt att det enbart beror på att de i förlängningen tappat sin status, oavsett avtal nu, genom att SAS Main (med hela SPG) läggs ner/fasas ut pår på ena eller andra sättet. Om inte idag, då förhoppningsvis imorgon.
Nåväl, det är ju fortfarande strejk så kanske inte skall ta ut för mycket än...

Last edited:
Jag tror att flygpiloterna är ett av de första yrkena som ryker när AI kommer på bred väg, vid sidan om exempelvis läkare (redan nu är AI betydligt träffsäkrare att identifiera cancer utifrån röntgenbilder än en läkare är). Det är inte "de enkla jobben" som försvinner vid AI, utan högbetalda "tankejobb" och flyplanskapten lär vara en utmärkt tjänst för AI.

Jag tror inte vi är där inom hyffsad tid. Däremot så är det sannolikt att vi kommer gå mot bara en pilot ombord på plan och en styrman på backen som kör via drönarkonsoll.

Ja, detta är såklart inte över på bra länge.När/om detta väl löser sig så är det ju också med en enormt bitter eftersmak. Uttalanden och utlägg från framförallt SPG där de sågat ledningen och allt de gör längs med fotknölarna, för att inte tala om de personliga angreppen kan väl inte gå obemärkt förbi? Jag hoppas så innerligt att det enbart beror på att de i förlängningen tappat sin status, oavsett avtal nu, genom att SAS Main (med hela SPG) läggs ner/fasas ut pår på ena eller andra sättet. Om inte idag, då förhoppningsvis imorgon.
Nåväl, det är ju fortfarande strejk så kanske skall ta ut för mycket än...
Ju färre pengar SAS kommer ha i kassan när CH-11 är klar, desto färre flygplan/anställda kommer de att ha.

Det var ungefär i linjerna med projektionerna som gjorts här på forumet. De första antydningar skulle komma på måndagen, på tisdagen (dvs idag) går parterna ut och pratar om att talas vid. Sedan har man en faktisk förhandling tidigast på onsdagen.

Med det sagt så finns ju inga garantier för hur länge parterna kommer sitta tillsammans innan de kommer fram till något. Förhoppningsvis leder iaf nya förhandlingar till att sympatistrejker och eskaleringar bryter ut samtidigt.

Toppen