SAS piloter i strejk?

Mr Basic skrev:Eller så är det precis tvärtom. SAS försökte en förhandling à la 2012 och när det blev uppenbart att piloterna inte skulle låta sig skrämmas fick man tänka om?Nu kanske vi inte får reda på allt (om ens ngt?) som yrkats men det är ju inte bara piloterna som ska komma ur det här med hedern i behåll.Klicka för att utvidga...

Du har säkert helt rätt i att vi troligtvis aldrig får veta några detaljer kring förhandlingarna.

Men jag har svårt att se att piloterna skulle avstå att strejka, eller ens skjuta upp den, för att rädda ledningens heder.

Väldigt bra underlag för en spännande dokumentär detta haha, som släpps i efterhand såklart

FlyHi skrev:Connect og Link kan også flyve fra CPH. Crew der er organiseret i FPU og der er ikke varslet lockout af dem. Kun medlemmer i Dansk Metal (SAS Mainline).Klicka för att utvidga...
Det vet jag, men jag tänkte på att SAS Service tekniska personal också varslat om sympatistrejk från 5 juni, dessa "fixar" väl även planen från Connect och Link och är medlemmar i Dansk Metal?

ResenärenLars skrev:Men jag har svårt att se att piloterna skulle avstå att strejka, eller ens skjuta upp den, för att rädda ledningens heder.Klicka för att utvidga...
Där håller jag med dig men ledningen kanske insåg att man fick släppa mantrat ”FORWARD or nothing” om piloterna visade sig villiga att kompromissa?

Ricci skrev:Det vet jag, men jag tänkte på att SAS Service tekniska personal också varslat om sympatistrejk från 5 juni, dessa "fixar" väl även planen från Connect och Link och är medlemmar i Dansk Metal?Klicka för att utvidga...

Connect berörs då det är SAS vanliga tekniker som skruvar dem.

Link berörs inte då det är andra tekniker som skruvar deras Embraer

NotRyan skrev:Man gjorde om detta för kanske tio år sedan i SAS och gick över till premiebestämd pension.Klicka för att utvidga...

intuition skrev:För nyanställda, eller?Klicka för att utvidga...

NotRyan skrev:Som jag förstod det då är det för alla då man pratade om substantiella besparingar, men det kan ju vara som man brukar göra, applicera det för nyanställda.Klicka för att utvidga...

intuition skrev:Den som har förmånsbestämt avtal byter nog inte gärna till ett premiebestämt, speciellt inte nära pensionen.Klicka för att utvidga...

Jag hittade det som skrevs då, mycket riktigt var det 10 år sedan:

SAS lanserar omfattande plan för att förbättra lönsamheten och säkerställa långsiktig finansiell beredskap – ... - SAS (sasgroup.net)

4XNG-planen medför en övergång, för merparten av de anställda, från förmånsbaserade till premiebaserade pensionsordningar. Dessa förändringar kommer att minska den negativa effekten på eget kapital med uppskattningsvis 2,8 miljarder SEK, sänka den förmånsbaserade pensionsförpliktelsen med cirka 19 miljarder SEK (58 %) samt minska volatiliteten i resultatet till följd av förändrade pensionsantaganden. Dessa förändrade pensionsordningar, tillsammans med de övriga åtgärder som offentliggjorts idag, medför att SAS kan bibehålla en stark eget kapitalbas.

kerran1980 skrev:Connect berörs då det är SAS vanliga tekniker som skruvar dem.Link berörs inte då det är andra tekniker som skruvar deras EmbraerKlicka för att utvidga...
Ja, just det de flyger Embraer..

SAS är konsekventa i att vara helt inkonsekventa i olika saker....

DR TV Avisen säger i sin huvudsändning klockan 18:30 att avtal kan bli klart redan i natt.

Partnerna började åter att förhandla klockan 10:00 på söndagsförmiddagen.

Om man tror på hypotesen att parterna mer eller mindre är överens, och att det ”bara” var småsaker och formuleringar kvar, så låter det som ett rimligt scenario. Hoppas på det.

adhoc76 skrev:Säkert är du rätt ute@chr_lindstromSjälv är jag, trots det du beskriver, så barnslig (eller vad man ska kalla det) att jag tycker pilotyrket fortfarande är fascinerande och lite… ja i brist på synonym ”imponerande”Klicka för att utvidga...

Jasså du har sett Top gun 2

Enligt SR Ekots sändning kl 05 säger ordförande i Norska Pilotföreningen att de kommer förmodligen att bli överens med SAS innan tidsfristen klockan 12:00 på måndagen.

Läser man detta och Google translate inte är helt ute och cyklar tycker jag pressen verkar ligga på SAS. Piloterna verkar återigen varit oresonliga och slutligen fått SAS till eftergifter. Framförallt sista punkten låter mycket oroande. Skall SPF nu alltså ha makt över samtliga bolag? Då är det ju definitivt tack och godnatt långsiktigt.

– Igår och idag är första gången som vi ser något konkret från SAS som tyder på att det kan finnas en lösning, sa dåvarande ordföranden i danska pilotförbundet, Henrik Thyregod, till NRK.

– Vi är fortfarande långt ifrån varandra. Tror inte det blir en överenskommelse i kväll, sa Marianne Hernæs som är SAS förhandlingschef

Den här gången kommer SAS att ha ett avtal som sträcker sig över betydligt flera år. Även här är det stort avstånd mellan parterna.

När piloterna lämnade medlingen på söndagskvällen var beskedet att det är SAS som ska möta dem i flera områden och annars är det stor strejkfara från måndag klockan 12.00.

SAS har däremot uppfyllt piloternas krav på "anställningstrygghet". Innan helgen skrev DN att piloterna har krävt makt över kollektivavtalen i flera SAS-bolag, däribland SAS Link och SAS Connect.

SAS ställde in CPH-EWR idag, vet inte varför men det skulle flyga 12.35.....

Ombokad via LHR imorgon med SAS till LHR och sedan BA till NY.

Back