Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

sh1pment

Medlem
SAS ställde in CPH-EWR idag, vet inte varför men det skulle flyga 12.35.....

Ombokad via LHR imorgon med SAS till LHR och sedan BA till NY.

Läskigt, reser själv ARN-EWR nästa vecka... Jag fattade det enligt medias rapportering att denna strejk främst skulle omfatta inrikes samt flyg inom EU?
 

Tomas E

Medlem
Läskigt, reser själv ARN-EWR nästa vecka... Jag fattade det enligt medias rapportering att denna strejk främst skulle omfatta inrikes samt flyg inom EU?
Jag tror du har vänt det tvärtom. :) Alla flyg i "gamla SAS" påverkas. Det som inte påverkas är SAS Connect, SAS Link och wet lease-operatörer som Xfly, Cityjet och Air Baltic som har sin personal i andra fackföreningar. De flyger vissa inrikes- och Europaflyg, därav påverkas inte 100% av SAS flygningar. Men all long haul sköts av "gamla SAS".
 

sh1pment

Medlem
Alright, då är jag med! Om skiten träffar fläkten och resan ej blir av, sköts någon typ av ombokning själva av SAS eller hur löser jag den biten? Faktiskt aldrig varit med om att någon av mina tidigare flighter avbokats helt.
 

TLC

Medlem
Skal selv til LAX i næste uge. Hvis de strejker skal jeg nok blive ombooket og komme til LAX
Min bekymring er, at når de ikke har fundet hinanden i dag, så vil de heller ikke kunne finde hinanden de kommende uger, hvorfor risikoen for konkurs/restrukturering lurer. Skulle det ske, er risikoen at jeg står med en potentiel værdiløs hjemrejsebillet, hvor forsikringsselskabet ikke dækker.
For at være tro mod min risikoappetit: Strejke på afrejsedagen = aflysning af turen.
 

Tomas E

Medlem
Skal selv til LAX i næste uge. Hvis de strejker skal jeg nok blive ombooket og komme til LAX
Min bekymring er, at når de ikke har fundet hinanden i dag, så vil de heller ikke kunne finde hinanden de kommende uger, hvorfor risikoen for konkurs/restrukturering lurer. Skulle det ske, er risikoen at jeg står med en potentiel værdiløs hjemrejsebillet, hvor forsikringsselskabet ikke dækker.
For at være tro mod min risikoappetit: Strejke på afrejsedagen = aflysning af turen.
SAS kommer inte att gå i konkurs på några dagar eller veckor p.g.a. kostnaderna för en strejk som omfattar drygt hälften av bolagets flygtrafik. Men.... 1) SAS kan gå i konkurs efter ett antal månader p.g.a. en strejk för att de inte längre kan få tag på nytt kapital eftersom inga privata investerare är intresserade längre, eller 2) SAS kan tillkännage en drastisk omstrukturering av företaget om det blir strejk (t.ex. för att få bort alla piloter ur SAS Scandinavia) som gör att trafiken påverkas under lång tid.
 
Toppen