SAS piloter i strejk?

spikgubben skrev:Hoppsan.Har dom medlare eller ej? Kommentaren ifrån den svenska medlaren var väl från igår.Klicka för att utvidga...


varva77 skrev:Ja, är det bara sen uppdatering om gårdagens status?Klicka för att utvidga...


Det är väl olika medlare i vardera land, det senaste kommer från den norska





Da TV 2 var i kontakt med riksmekler Mats Wilhelm Ruland fredag morgen svarte han bekreftende på spørsmål om partene har nærmet seg hverandre.



– Det har de, var svaret fra Ruland.



– Tror du man unngår streik?



– Det vet jeg ikke ennå. Vi skal prøve alt vi kan de siste timene for å løse dette. Og vi har ikke gitt opp selv om det er vanskelig.



Roger Klokset i Norske SAS-flygeres forening kan ikke kommentere selve forhandlingene, men sier at det er vanskelige temaer de behandler.





Den svenske mekleren i konflikten har heller ikke gitt opp håpet om en løsning. Han opplyser til nyhetsbyrået TT at de ansatte og arbeidsgiverne nå snakker direkte med hverandre.



– Det er positivt at man kan prate direkte, sier den svenske mekleren Jan Sjölin til nyhetsbyrået.

https://www.tv2.no/nyheter/14910146/
 
mha321 skrev:Behöver inte vara del på lagspelet. Men man måste betänka vilket lag de spelar för. Sas är fienden, inte lagkamraten.Klicka för att utvidga...
Det är den tolkningen som jag inte kan förstå, att parterna ska se varandra som fiender. Fiender utgår ofta från att förgöra varann eller förstöra så mycket som möjligt för varandra.

Inte undra på att man är villig att lägga SAS i konkurs från arbetstagarsidan, viktigaste är inte att få det man vill utan att "fienden" inte får det de vill?
 
Undrar hur många av de 500 piloterna som verkligen vill tillbaka? Flera lär redan ha fått jobb på andra flygbolag om de varit villiga till det, eller helt enkelt bytt karriär.
 
fcx skrev:"Inlägget publicerades av misstag"Det är ju förargligt att olyckan är framme ibland, och när man håller på med en artikel så råkar man av misstag skriva fel ord några hundra gånger i rad. Det har väl hänt oss alla?Klicka för att utvidga...
Ja man kan ha otur när man tänker, otur när man skriver, och sedan extrem otur att man råkar av misstag publicera dessa tankar på två ställen samtidigt bara någon timme innan man varslat om strejk.



Att ha sådan otur kan inte vara lätt. Hoppas de inte har lika otur i övriga livet.
 
palmen skrev:Ja man kan ha otur när man tänker, otur när man skriver, och sedan extrem otur att man råkar av misstag publicera dessa tankar på två ställen samtidigt bara någon timme innan man varslat om strejk.Att ha sådan otur kan inte vara lätt. Hoppas de inte har lika otur i övriga livet.Klicka för att utvidga...
Ni vet väl hur man rekryterar piloter?



Vid ett tillfälle var det så många sökanden till varje tjänst att SAS personalchef helt sonika delade upp bunten med alla ansökningar i två högar och kastade direkt den ena högen i papperskorgen med orden "de i den där högen hade otur, och vi vill inte anställa piloter som har otur".
 
Vad händer vid en eventuell rekonstruktion av bolaget? Nån gissning map frequent flyer program, innestående bokningar osv?
 
stare skrev:Vad händer vid en eventuell rekonstruktion av bolaget? Nån gissning map frequent flyer program, innestående bokningar osv?Klicka för att utvidga...
Ta den diskussionen i annan lämplig tråd eller starta en ny tråd om det inte finns.

Blir väldigt mycket off topic redan som det är. Ämnet i sig är intressant och bättre att avhandla i egen tråd. Har skrivits mycket om just detta senaste dagarna i andra trådar.



/Moderator
 
Scanwing skrev:Undrar hur många av de 500 piloterna som verkligen vill tillbaka? Flera lär redan ha fått jobb på andra flygbolag om de varit villiga till det, eller helt enkelt bytt karriär.Klicka för att utvidga...
Det har gått mer än 2 år sedan de blev uppsagda. En del jobbar på andra flygbolag som styrmän och andra har valt att skola om sig till andra yrken.



Det jag inte förstår är hur SAS som arbetsgivare någonsin har kunnat teckna ett avtal med pilotfacken med 5 års rätt till återanställning när lagen är 9 månaders återanställningsrätt. Det är fullständigt obegripligt. Är detta avtal en gammal relik från 1950-talet??
 
kerran1980 skrev:Det har gått mer än 2 år sedan de blev uppsagda. En del jobbar på andra flygbolag som styrmän och andra har valt att skola om sig till andra yrken.Det jag inte förstår är hur SAS som arbetsgivare någonsin har kunnat teckna ett avtal med pilotfacken med 5 års rätt till återanställning när lagen är 9 månaders återanställningsrätt. Det är fullständigt obegripligt. Är detta avtal en gammal relik från 1950-talet??Klicka för att utvidga...
Ska man vara petig gäller enligt lag företrädesrätt till återanställning 9 månader efter uppsägningstidens slut, som enligt LAS är upp till 6 månader vid arbetsbrist (för de som varit anställda minst 10 år), så 15 månader sammanlagt från uppsägningstillfället. Man måste också ha meddelat att man vill använda sig av återanställningsrätten; det brukar vara en ruta man ska kryssa i på blanketten man skriver på att man mottagit besked om uppsägning.
 
Back
Top