Ett problem här är ju att det är så branschen redan fungerar till stora delar, och då är det svårt för de kvarvarande att inte anpassa sig. En annan grundbult som fårt det att fungera i det svenska systemet här är ju fack som engagerar hela branschen: Handels som bedriver de stora förhandlingarna, inte ICA-personalen, Hemköps Kassapersonal och Coop-facket. Det är ju också på den nivån som man kan faktiskt stå upp mot den här sortens förändringar på riktigt, till skillnad från att straffa dem som inte var "smarta" nog att ta alla anställda via dotterbolag som man kan sluta anlita och sedan säga upp alla för arbetsbrist, eller försätta i konkurs (hej Norwegian-rubriker från de senaste åren).
Så ja, jag håller med om principen, men jag ser inte att SPG har förutsättningarna att faktiskt göra något här som gör långsiktig skillnad. Hade det handlat om att (stegvis) ta ut alla Nordiska piloter (plus sympatistrejker från Transport och motsvarande för övriga flyg-relaterade tjänster) i strejk för principfrågan om fast anställning i det bolag som flyger så hade det kanske gått.