Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

apknug

Medlem
Ett problem här är ju att det är så branschen redan fungerar till stora delar, och då är det svårt för de kvarvarande att inte anpassa sig. En annan grundbult som fårt det att fungera i det svenska systemet här är ju fack som engagerar hela branschen: Handels som bedriver de stora förhandlingarna, inte ICA-personalen, Hemköps Kassapersonal och Coop-facket. Det är ju också på den nivån som man kan faktiskt stå upp mot den här sortens förändringar på riktigt, till skillnad från att straffa dem som inte var "smarta" nog att ta alla anställda via dotterbolag som man kan sluta anlita och sedan säga upp alla för arbetsbrist, eller försätta i konkurs (hej Norwegian-rubriker från de senaste åren).

Så ja, jag håller med om principen, men jag ser inte att SPG har förutsättningarna att faktiskt göra något här som gör långsiktig skillnad. Hade det handlat om att (stegvis) ta ut alla Nordiska piloter (plus sympatistrejker från Transport och motsvarande för övriga flyg-relaterade tjänster) i strejk för principfrågan om fast anställning i det bolag som flyger så hade det kanske gått.

Intressant analys. Ska bli kul att se vad som blir resultatet när / om det är färdigförhandlat. Jag är rätt övertygad om att vi ser relativt sett bättre vilkor för de piloter som är kvar, särskilt de seniora och väldigt lite om fast anställning i bolaget som flyger.

SPF är inte seriösa när det kommer till biten om fast anställning i bolaget som flyger, eller svenska modellen, det som är viktigast i slutändan är att det gynnar de egna medlemmarna och särskilt de seniora.
 

adhoc76

Medlem
det som är viktigast i slutändan är att det gynnar de egna medlemmarna och särskilt de seniora.

Det är riktigt. Dock inte unikt för SPF, utan många fackförbund som fungerar så. ”Jag har betalat fackavgift i si och så många år och vad får jag för det?”
 

pinksson

Medlem
Jag sitter och funderar om inte den där facebook-uppdateringen, som gränsade till förtal, kanske var den avgörande punkten då allting kanske vände. Jag har ingen som helst insikt, men jag kan tänka mig att det var punkten då facket tappade all moral highground (och själva insåg det efteråt när tillräckligt många medlemmar sa det), och inte alls omöjligt att det fick bägaren att rinna över för Anko m.fl som bara skrek "F you guys, nu blir det konkurs och sen polisanmälan!".
Verkligen!! Tur att vi finns här och har förevigat facebookinlägget också, haha!
 

pinksson

Medlem
Nu vågar jag mig på mer än att ”gubbgissa” @pinksson @Big Birger länkar till en källa där medlaren berättar att medlarna har dragit sig tillbaka och att parterna pratar direkt med varandra. Det är min erfarenhet att det är mycket goda nyheter och normalt brukar det innebära att man sitter och nedtecknar avtalstext mellan parterna. Kul om detta antagande stämmer! Men man ska inte ropa ”hej”. Inget är klart innan det är klart.

Edit och PS: jag kan inget om flygbranschen, men är hyfsat erfaren när det gäller förhandlingsarbete och kollektivavtal. DS.

hoppas att så är fallet även här, känner hopp! :rolleyes:
 
hoppas idag, så vi resenärer med resor äntligen kan slappna av. Och förstås SAS och piloterna med.

Foliehatten i mig tror att eventuell strejk uteblir efter att medlaren själv påpekat att parterna börjat föra dialog. Samtidigt så inser jag att det är SPF som är motpart och då tappar jag allt hopp.
 

Minsan

Medlem
Foliehatten i mig tror att eventuell strejk uteblir efter att medlaren själv påpekat att parterna börjat föra dialog. Samtidigt så inser jag att det är SPF som är motpart och då tappar jag allt hopp.

om det vore helt hopplöst hade nog inte medlaren lämnat de två trätande ifred, utan det hade blivit strejk den 29e. Vi får hoppas att de båda parterna tar sitt ansvar och kan hitta någon slags kompromiss för att bolaget ska överleva. Vet inte hur mycket piloternas fackförening bryr sig om det mtp tillfället att varsla om strejk, men bolaget lär väl möta dem mer än halva bolaget.
 
Toppen