Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag sitter och funderar om inte den där facebook-uppdateringen, som gränsade till förtal, kanske var den avgörande punkten då allting kanske vände. Jag har ingen som helst insikt, men jag kan tänka mig att det var punkten då facket tappade all moral highground (och själva insåg det efteråt när tillräckligt många medlemmar sa det), och inte alls omöjligt att det fick bägaren att rinna över för Anko m.fl som bara skrek "F you guys, nu blir det konkurs och sen polisanmälan!".

Jag sitter och funderar om inte den där facebook-uppdateringen, som gränsade till förtal, kanske var den avgörande punkten då allting kanske vände. Jag har ingen som helst insikt, men jag kan tänka mig att det var punkten då facket tappade all moral highground (och själva insåg det efteråt när tillräckligt många medlemmar sa det), och inte alls omöjligt att det fick bägaren att rinna över för Anko m.fl som bara skrek "F you guys, nu blir det konkurs och sen polisanmälan!".
Ja, det där övertrampet kan inte ha passerat obemärkt förbi, varken hos SAS eller internt hos piloterna.

Fruktansvärt inlägg, så oerhört oprofessionellt, nästan så man trillar av stolen. Att en fackförening kan publicera något sådant, säger allt om deras moral.

;)
Efter att ha sett Anko i flera TV-intervjuer lugnt och metodiskt upprepa att "Det finns ingen magisk lösning, SAS forward är lösningen", har jag ju liiite svårt att se honom skrika och svära...
Sitter ens Anko själv med i förhandlingarna? Det är väl personer längre ner i organisationen (om än inte så långt ner) som gör det?

Nu vågar jag mig på mer än att ”gubbgissa” @pinksson @Big Birger länkar till en källa där medlaren berättar att medlarna har dragit sig tillbaka och att parterna pratar direkt med varandra. Det är min erfarenhet att det är mycket goda nyheter och normalt brukar det innebära att man sitter och nedtecknar avtalstext mellan parterna. Kul om detta antagande stämmer! Men man ska inte ropa ”hej”. Inget är klart innan det är klart.

Edit och PS: jag kan inget om flygbranschen, men är hyfsat erfaren när det gäller förhandlingsarbete och kollektivavtal. DS.

Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen om anställningstrygghet genom att flytta de anställda från ett bolag till ett annat. Lagstiftningen är, förenklat, uppbyggd så att om en arbetsgivares ekonomi blir knackig så att det inte går att behålla alla anställda så får man säga upp en del anställda p.g.a. arbetsbrist. Om det inte går att bedriva någon lönsam verksamhet ändå, tja då innebär systemet två alternativ: ägarna får skjuta till mer pengar eller så försätter man företaget i likvidation. Att istället behålla all personal, flytta över dem till nya bolag som man själv äger var de ska utföra samma arbete som tidigare men till sämre villkor är, enligt facket, ett sätt att kringgå lagstiftningen.

Vill vi ha ett sådant system, d.v.s. där en arbetsgivare i praktiken ensidigt kan sänka anställdas löner och försämra anställningsvillkor rakt av om det går dåligt ekonomiskt, istället för att säga upp en del av de anställda? Säkert många som vill, andra vill inte. Facket kämpar emot ett sådant system, vilket väl ärligt talat är vad deras medlemmar gett dem i uppgift att göra.

Ett problem här är ju att det är så branschen redan fungerar till stora delar, och då är det svårt för de kvarvarande att inte anpassa sig. En annan grundbult som fårt det att fungera i det svenska systemet här är ju fack som engagerar hela branschen: Handels som bedriver de stora förhandlingarna, inte ICA-personalen, Hemköps Kassapersonal och Coop-facket. Det är ju också på den nivån som man kan faktiskt stå upp mot den här sortens förändringar på riktigt, till skillnad från att straffa dem som inte var "smarta" nog att ta alla anställda via dotterbolag som man kan sluta anlita och sedan säga upp alla för arbetsbrist, eller försätta i konkurs (hej Norwegian-rubriker från de senaste åren).

Så ja, jag håller med om principen, men jag ser inte att SPG har förutsättningarna att faktiskt göra något här som gör långsiktig skillnad. Hade det handlat om att (stegvis) ta ut alla Nordiska piloter (plus sympatistrejker från Transport och motsvarande för övriga flyg-relaterade tjänster) i strejk för principfrågan om fast anställning i det bolag som flyger så hade det kanske gått.

Toppen