Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Minsan

Medlem
Vad tror ni? Kommer medlarna lyckas lösa knuten tills på lördag? Kommer jag få åka iväg på min efterlängtade familjesemester till Split på söndag?
Sån märklig känsla när semestern är i sådan limbo, trodde något besked skulle komma inatt och nu kanske ytterligare 72 h väntan.
 
Vad tror ni? Kommer medlarna lyckas lösa knuten tills på lördag? Kommer jag få åka iväg på min efterlängtade familjesemester till Split på söndag?
Sån märklig känsla när semestern är i sådan limbo, trodde något besked skulle komma inatt och nu kanske ytterligare 72 h väntan.
Jag blir lite mer optimistisk av att strejken sköts upp. Det beyder ju att det finns något som båda parter kanske komma överrens om och tycker är värt att fortsätta diskutera.
 
Vad tror ni? Kommer medlarna lyckas lösa knuten tills på lördag? Kommer jag få åka iväg på min efterlängtade familjesemester till Split på söndag?
Sån märklig känsla när semestern är i sådan limbo, trodde något besked skulle komma inatt och nu kanske ytterligare 72 h väntan.
Även om man förlängt fristen så börjar jag bli ganska tveksam. Kan tänka mig att det är ett sätt för medlarna att få parterna att sova på saken, få ner stressnivåerna och sen ta nya tag nu när det varit så väldigt stort fokus på den 29 juni. Känslan jag får (som såklart kan vara helt fel) är att pilotföreningen vill löpa linan ut och kunna stå rakryggade inför sina medlemmar med att man gjorde allt man kunde när SAS går till rekonstruktion.
 

SK989

Medlem
Förstår inte grejen med varför piloterna är så arga på SAS. Det är inte SAS fel att det blev en pandemi och att flygbranschen omvandlas. SAS försöker anpassa sig, men piloterna vägrar.
Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen om anställningstrygghet genom att flytta de anställda från ett bolag till ett annat. Lagstiftningen är, förenklat, uppbyggd så att om en arbetsgivares ekonomi blir knackig så att det inte går att behålla alla anställda så får man säga upp en del anställda p.g.a. arbetsbrist. Om det inte går att bedriva någon lönsam verksamhet ändå, tja då innebär systemet två alternativ: ägarna får skjuta till mer pengar eller så försätter man företaget i likvidation. Att istället behålla all personal, flytta över dem till nya bolag som man själv äger var de ska utföra samma arbete som tidigare men till sämre villkor är, enligt facket, ett sätt att kringgå lagstiftningen.

Vill vi ha ett sådant system, d.v.s. där en arbetsgivare i praktiken ensidigt kan sänka anställdas löner och försämra anställningsvillkor rakt av om det går dåligt ekonomiskt, istället för att säga upp en del av de anställda? Säkert många som vill, andra vill inte. Facket kämpar emot ett sådant system, vilket väl ärligt talat är vad deras medlemmar gett dem i uppgift att göra.
 
Last edited:
Toppen