SAS piloter i strejk?

SK989 skrev:Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen om anställningstrygghet genom att flytta de anställda från ett bolag till ett annat. Lagstiftningen är, förenklat, uppbyggd så att om en arbetsgivares ekonomi blir knackig så att det inte går att behålla alla anställda så får man säga upp en del anställda p.g.a. arbetsbrist. Om det inte går att bedriva någon lönsam verksamhet ändå, tja då innebär systemet två alternativ: ägarna får skjuta till mer pengar eller så försätter man företaget i likvidation. Att istället behålla all personal, flytta över dem till nya bolag som man själv äger var de ska utföra samma arbete som tidigare men till sämre villkor är, enligt facket, ett sätt att kringgå lagstiftningen.Vill vi ha ett sådant system, d.v.s. där en arbetsgivare i praktiken ensidigt kan sänka anställdas löner och försämra anställningsvillkor rakt av om det går dåligt ekonomiskt, istället för att säga upp en del av de anställda? Säkert många som vill, andra vill inte. Facket kämpar emot ett sådant system, vilket väl ärligt talat är vad deras medlemmar gett dem i uppgift att göra.Klicka för att utvidga...
Jo men nu är verkligheten i flygbranschen sådan pga att vi resenärer inte vill betala 4500 kr för en t&r till Budapest.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Jo men nu är verkligheten i flygbranschen sådan pga att vi resenärer inte vill betala 4500 kr för en t&r till Budapest.Klicka för att utvidga...
Jag säger inte emot dig men lösningen enligt de regler som gäller är då, enligt det system vi har och som facket försvarar, att ägarna skjuter till mer pengar eller att företaget försätts i likvidation. Att sänka löner och försämra arbetsvillkor enligt ensidiga beslut från arbetsgivaren är inte ett alternativ som finns på bordet enligt fackets syn på saken. Jag skulle tro att det är lika mycket det arbetsrättsliga systemet som facket försvarar som de enskilda medlemmarnas löner och anställningsvillkor.
 
SK989 skrev:Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningenKlicka för att utvidga...


Exakt, mycket bra!



Jag tycker facket betett sig mycket underligt på många vis i detta (och tidigare) fall, med gårdagens facebookinlägg som någon form av absolut botten. Men man ska inte låtsas som att SAS är helt rena och utan skuld. Vad de håller på med är - minst - att tassa ute i gråzonerna, förmodligen mycket värre.



Problemet är ju bara att jag tror de flesta inser att om de följer lagstiftningen fullt ut, så går de i konkurs. Det är något den svenska modellen inte har något problem med, icke livsdugliga företag SKA gå under så att de kan ersättas med bättre. Problemet med DET, är att i det här fallet tror jag inte många tror att SAS skulle ersättas med något bättre (inte för de anställda, åtminstone), utan troligtvis av Ryanair m.fl. som saknar SAS ryggsäck med avtal tecknade i en annan tid...



Knivigt läge, med andra ord...
 
Cristoffer Cedergren skrev:Jo men nu är verkligheten i flygbranschen sådan pga att vi resenärer inte vill betala 4500 kr för en t&r till Budapest.Klicka för att utvidga...


Sant, men priset är i objektiv mening inte orimligt allt sammantaget. Dyrare flygbränsle och rimliga löner och arbetsvillkor gör ”din” prislapp ganska rimlig.
 
Jane Insane skrev:Problemet är ju bara att jag tror de flesta inser att om de följer lagstiftningen fullt ut, så går de i konkurs. Det är något den svenska modellen inte har något problem med, icke livsdugliga företag SKA gå under så att de kan ersättas med bättre. Problemet med DET, är att i det här fallet tror jag inte många tror att SAS skulle ersättas med något bättre (inte för de anställda, åtminstone), utan troligtvis av Ryanair m.fl. som saknar SAS ryggsäck med avtal tecknade i en annan tid...Knivigt läge, med andra ord...Klicka för att utvidga...
Så är det verkligen. Det är intressant att se hur det gick i Estland. Det gamla estniska nationella flygbolaget Estonian Air gick knackigare och knackigare när lågprisflyg etablerade sig på den estniska flygmarknaden. Ägarna i form av estniska staten sköt till mer och mer pengar. EU sa till slut stopp - det stred mot statsstödsreglerna och då försatte staten bolaget i konkurs. Estniska staten startade sedan ett nytt flygbolag (Nordica) men linjenätet var ju ingenting i jämförelse med Estonian Air. Numer flyger Nordica med dotterbolag såsom X-fly inga egna linjer alls utan kör bara wetlease och någon enstaka upphandlad linje som det råder trafikplikt på (i Sverige). Den intressanta frågan är ju dock om Estland har fått sämre flygförbindelser sedan Estonian Air gått i konkurs och det kan man nog inte säga att Estland fått. Däremot har säkerligen piloter och kabinpersonal fått sämre villkor men det krävdes en konkurs för att nå dit. Samma sak kan väl sägas om gamla Sabena och Belgien.
 
Flyger CPH->ORD på fredag med SK943. Var orolig för strejken, men framskjutningen av denna blev räddningen för min flight.

Men följande bild på tillgängligheten verkar egendomlig? För en tidigare strejkvarnad flight, kan den verkligen vara full? (hoppas på CU, därav sökningen). Borde de inte sälja biljetter till dessa flighter nu igen?

screenshot-2022-06-29-at-16-42-03-png.130661
 
Haväng skrev:Flyger CPH->ORD på fredag med SK943. Var orolig för strejken, men framskjutningen av denna blev räddningen för min flight.Men följande bild på tillgängligheten verkar egendomlig? För en tidigare strejkvarnad flight, kan den verkligen vara full? (hoppas på CU, därav sökningen). Borde de inte sälja biljetter till dessa flighter nu igen?Visa bifogad bild 130661Klicka för att utvidga...
Om jag skulle vara dig, skulle jag var rätt säker på att den går, om du tittar på seat map på ExpertFlyer som du kikar på, ser det normalt ut.

Trevlig resa
 
SK989 skrev:Numer flyger Nordica med dotterbolag såsom X-fly inga egna linjer alls utan kör bara wetlease och någon enstaka upphandlad linje som det råder trafikplikt på (i Sverige).Klicka för att utvidga...
Det låter ärligt talat som en ganska trolig modell om/när SAS går under.



Det som uppstår ur askan kommer flyga åt t.ex Eurowings (och i enstaka fall kanske även Cityline) och mata folk ner till tyska hubbarna (eller något liknande för andra allianser, men det är ju den som ligger närmast till hands) och flyga lite direktlinjer åt dem till solen vid medelhavet. Utöver det, inrikes Sverige+Norge. Detta med piloter och cabin crew som i bästa fall får avtal motsvarande de som Connect skrivit - ska de flyga för EW eller annan lowcost ska de nog ner från det, men om det ska vara Cityline och hubb-matning borde de fungera.



Det betyder absolut inte att det är fel. Men sannolikheten att "ett nytt sas" skulle återuppstå i form av ett fullfjädrat linjebolag igen känns väldigt osannolikt.
 
SK989 skrev:Jag skulle tro att det är lika mycket det arbetsrättsliga systemet som facket försvarar som de enskilda medlemmarnas löner och anställningsvillkor.Klicka för att utvidga...


SPF talar dock VÄLDIGT lågt om att de inte följer märket, märket är den procentuella löneökning som den svenska industrisektorn har förhandlat fram i sina kollektivavtal. Den här löneökningen fungerar som ett slags standard – ett riktmärke – som de andra sektorerna förhåller sig till när de förhandlar om sina egna löneökningar. Detta är del av den svenska modellen.



Det är delvis genom att helt strunta i märket som de har lyckats driva upp lönevilkor som helt avviker, uppåt, från alla andra.



SPF väljer att hänvisa till den svenska modellen när det passar, annars inte.
 
SPF är också vana att tre stater stoppar in pengar av tradition i en blödande verksamhet. Där är det numera stopp från två av tre ymnighetshorn.
 
Traktamente är också en nackdel för bolagen, personal anställd i utländska bolag behöver man oftast bara betala utlägg för, d v s faktisk kostnad och inte en oftast mycket högre schablontraktamenteskostnad.
 
apknug skrev:SPF talar dock VÄLDIGT lågt om att de inte följer märket, märket är den procentuella löneökning som den svenska industrisektorn har förhandlat fram i sina kollektivavtal. Den här löneökningen fungerar som ett slags standard – ett riktmärke – som de andra sektorerna förhåller sig till när de förhandlar om sina egna löneökningar. Detta är del av den svenska modellen.Det är delvis genom att helt strunta i märket som de har lyckats driva upp lönevilkor som helt avviker, uppåt, från alla andra.SPF väljer att hänvisa till den svenska modellen när det passar, annars inte.Klicka för att utvidga...
Det där var väl något sas åkte på vid förra strejken också har jag för mig? Eftersom de vek ner sig och gav piloterna mer än märket så fick de inget ekonomiskt stöd för strejkens kostnader från svenskt näringsliv, eller något i den stilen?
 
mha321 skrev:Det där var väl något sas åkte på vid förra strejken också har jag för mig? Eftersom de vek ner sig och gav piloterna mer än märket så fick de inget ekonomiskt stöd för strejkens kostnader från svenskt näringsliv, eller något i den stilen?Klicka för att utvidga...
Ungefär så var jag kan komma ihåg.
 
SK989 skrev:Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen om anställningstrygghet genom att flytta de anställda från ett bolag till ett annat. Lagstiftningen är, förenklat, uppbyggd så att om en arbetsgivares ekonomi blir knackig så att det inte går att behålla alla anställda så får man säga upp en del anställda p.g.a. arbetsbrist. Om det inte går att bedriva någon lönsam verksamhet ändå, tja då innebär systemet två alternativ: ägarna får skjuta till mer pengar eller så försätter man företaget i likvidation. Att istället behålla all personal, flytta över dem till nya bolag som man själv äger var de ska utföra samma arbete som tidigare men till sämre villkor är, enligt facket, ett sätt att kringgå lagstiftningen.Vill vi ha ett sådant system, d.v.s. där en arbetsgivare i praktiken ensidigt kan sänka anställdas löner och försämra anställningsvillkor rakt av om det går dåligt ekonomiskt, istället för att säga upp en del av de anställda? Säkert många som vill, andra vill inte. Facket kämpar emot ett sådant system, vilket väl ärligt talat är vad deras medlemmar gett dem i uppgift att göra.Klicka för att utvidga...
Helt rätt och nej, ett sådan system vill vi inte ha. En del inlägg förstår kanske inte modellen eller förstår inte fördelarna med den.



Vad man kan fundera över är om det inom modellen alltid är till arbetstagarnas fördel att driva arbetsgivaren mot konkurs. Modellen bygger på att om kostnaden för arbete hålls högt blir det mer attraktivt att använda kapital. Men inte för att täcka löpande underskott utan för att investera i maskiner/teknik som sänker produktionskostnaderna.

Men finns det ens sådan teknik?! Nej, jag tror inte det finns flygplan som ägaren skulle kunna köpa som gör produktionen så billig att det räddar underskotten.





I det jag läst från piloterna återkommer ett par argument/förklaringar, typ: "Det är inte piloternas fel att SAS går med förlust", "Piloterna är inte dyra, lönekostnaderna är 5% av bolagets totala kostnader" och "Det är ledningens fel att bolaget går dåligt, många historiska misstag har gjorts".

Allt det kan mycket väl vara sant.

Bolagets resultat är väl alltid ledningens ansvar, även om styrelse och ägare iofs också har ett ansvar för ledningens förutsättningar. OK, så många "misstag gjorda av ledningen" - kan ju vara rimligt att ägaren byter ledning (vilket också gjorts ett par gånger). Men läget är vad det är, den kostnadsbild som finns, finns ju där oavsett vems felet är. Om man är med på att bolaget inte är lönsamt och att det behöver bli det; Och om man inser att inga kapitalinvesteringar i världen kan sänka produktionskostnaderna tillräckligt; Och ägaren till sist tagit sitt förnuft tillfånga och slutat stoppa in kapital för att täcka löpande förluster och istället tillsatt en ledning som tar ansvar för att få bolaget lönsamt - då ska man kanske inte vara så upprörd över att ledningen faktiskt tänker göra bolaget lönsamt genom att få ner kostnaderna för både arbete och kapital?
 
SK989 skrev:Det handlar väl mycket om att SAS, enligt facket, försöker kringgå den arbetsrättsliga lagstiftningen om anställningstrygghet genom att flytta de anställda från ett bolag till ett annat. Lagstiftningen är, förenklat, uppbyggd så att om en arbetsgivares ekonomi blir knackig så att det inte går att behålla alla anställda så får man säga upp en del anställda p.g.a. arbetsbrist. Om det inte går att bedriva någon lönsam verksamhet ändå, tja då innebär systemet två alternativ: ägarna får skjuta till mer pengar eller så försätter man företaget i likvidation. Att istället behålla all personal, flytta över dem till nya bolag som man själv äger var de ska utföra samma arbete som tidigare men till sämre villkor är, enligt facket, ett sätt att kringgå lagstiftningen.Vill vi ha ett sådant system, d.v.s. där en arbetsgivare i praktiken ensidigt kan sänka anställdas löner och försämra anställningsvillkor rakt av om det går dåligt ekonomiskt, istället för att säga upp en del av de anställda? Säkert många som vill, andra vill inte. Facket kämpar emot ett sådant system, vilket väl ärligt talat är vad deras medlemmar gett dem i uppgift att göra.Klicka för att utvidga...
Det stämmer och är en riktig reflexion. Men de bör inte per definition få vinna en sådan strid. Kämpa är en sak. Att sy ihop lämpliga kompromisser är en lika viktig del i svensk arbetsmarknadsmodell. I det här fallet har arbetsgivaren inte varit lika stenhård (bla pga ägarbilden) som de förväntas vara.
 
intuition skrev:Helt rätt och nej, ett sådan system vill vi inte ha. En del inlägg förstår kanske inte modellen eller förstår inte fördelarna med den.Vad man kan fundera över är om det inom modellen alltid är till arbetstagarnas fördel att driva arbetsgivaren mot konkurs. Modellen bygger på att om kostnaden för arbete hålls högt blir det mer attraktivt att använda kapital. Men inte för att täcka löpande underskott utan för att investera i maskiner/teknik som sänker produktionskostnaderna.Men finns det ens sådan teknik?! Nej, jag tror inte det finns flygplan som ägaren skulle kunna köpa som gör produktionen så billig att det räddar underskotten.I det jag läst från piloterna återkommer ett par argument/förklaringar, typ: "Det är inte piloternas fel att SAS går med förlust", "Piloterna är inte dyra, lönekostnaderna är 5% av bolagets totala kostnader" och "Det är ledningens fel att bolaget går dåligt, många historiska misstag har gjorts".Allt det kan mycket väl vara sant.Bolagets resultat är väl alltid ledningens ansvar, även om styrelse och ägare iofs också har ett ansvar för ledningens förutsättningar. OK, så många "misstag gjorda av ledningen" - kan ju vara rimligt att ägaren byter ledning (vilket också gjorts ett par gånger). Men läget är vad det är, den kostnadsbild som finns, finns ju där oavsett vems felet är. Om man är med på att bolaget inte är lönsamt och att det behöver bli det; Och om man inser att inga kapitalinvesteringar i världen kan sänka produktionskostnaderna tillräckligt; Och ägaren till sist tagit sitt förnuft tillfånga och slutat stoppa in kapital för att täcka löpande förluster och istället tillsatt en ledning som tar ansvar för att få bolaget lönsamt - då ska man kanske inte vara så upprörd över att ledningen faktiskt tänker göra bolaget lönsamt genom att få ner kostnaderna för både arbete och kapital?Klicka för att utvidga...
Grundproblemet tycker jag är att parterna lever med två helt olika verklighetsuppfattningar. Du har SAS som helt bygger sin verklighet på att göra bolaget lönsamt och inte tycks vika sig en tum och därtill av allt att döma tänker försätta bolaget i konkurs om SPF inte går med på kraven. Sen har du piloterna som helt tycks ha ett arbetsrättsligt perspektiv, värnar den svenska modellen och inte ser det som sitt problem att deras arbetsgivare är på väg att gå under. Så gott som alla lyckade förhandlingar slutar ju med kompromisser och att det finns någon form av förståelse för var motparten befinner sig. Just det här gör att jag har svårt att se hur de ska komma överens.



Lägger ingen värdering i vilka som har rätt och fel, men får lite samma känsla som inom politiken där samförståndsanda knappt existerar alls och det ligger en väldans massa prestige i att segmentera sin ståndpunkt, vilket i praktiken gör att mindre saker blir gjorda. Sen tycks ju det här också delvis vara en konsekvens av att SAS inte tagit den här konflikten tidigare och försökt bli mer marknadsmässiga över tid istället för att som nu konstatera att krisen är ett faktum och chocksänka piloternas löner.
 
Positivt att de fortfarande förhandlar, dock kommer vi närmare den 5 juni då både det ligger sympati och lockout varsel kvar.

Pilotstrejke udsat i op til 72 timer - CHECK-IN.dk

Läste igår i Expressen att om det blivit strejk idag så hade de räknat ut att 53% av SAS flygen hade kunnat flyga i Skandinavien.

Om det blir sympatistrejk den 5 juni (dvs OM det blir pilotstrejk innan) från markpersonal så lär det inte gå så många SAS flyg inkl ConnectLink etc..

Fick bara en liten känsla att detta är en taktisk manöver från pilotföreningen och också spara ett par dagars strejkkassa.
 
Pratade precis med SAS då jag har en eurobonusresa den 4e juli. Jag fick möjligheten att boka om till två dagar innan eller efter avresa. Men det hjälper ju inte i detta läge. Försökte få flyga den 1 juli men det kunde dom inte hjälpa mig med.
 
pinksson skrev:Pratade precis med SAS då jag har en eurobonusresa den 4e juli. Jag fick möjligheten att boka om till två dagar innan eller efter avresa. Men det hjälper ju inte i detta läge. Försökte få flyga den 1 juli men det kunde dom inte hjälpa mig med.Klicka för att utvidga...
Gick det att boka om bonusresa trots att det inte finns tillgängliga bonusresor? Kunde du boka om till Star Alliance-partner?



Vet att SAS kan lösa det med sin egna metall i vanliga fall, men trodde inte att de var så kreativa vid en strejk.
 
Vi lyckades boka om vår eurobonunsresa som vi skall göra på måndag. Fick boka om till en flight samma dag men som flygs av air baltic. Nu hoppas vi bara att de flyger. Kundtjänst ville först inte låta oss boka om då det inte fanns eurobonusbiljetter kvar men efter påtryckningar från min man och efter att hon rådgjort med kollegor gick det att fixa.
 
Back
Top