900 piloter kan gå ut i strejk – tiden rinner ut
Förhandlingarna pågår för fullt under tisdagen mellan SAS-ledningen och piloterna.
Men ett underskott på 20 miljarder gör att SAS står inför ett stålbad.
SAS har kallat piloternas strejkvarsel ”obegripligt och tondövt” och beskyller pilotfacket för att sänka bolaget genom att inte gå med på avtal som sänker personalkostnaderna.
För piloterna handlar konflikten om att SAS vägrar återanställa de 560 piloter som sagts upp under pandemin.
...
När pandemin väl kom tvingades SAS att säga upp nära hälften av pilotkåren. De uppsagda piloterna har i enlighet med kollektivavtalet en återanställningsrätt under 5 år.
”I strid med avtalet valde SAS i stället att etablera egna bemanningsbolag för piloter och kabinpersonal och rekrytera flygande personal externt till kraftigt försämrade villkor”, skriver Svensk Pilotförening i pressmeddelandet.
Faktaruta i artikeln...
Piloternas villkor
Piloter i SAS arbetar tre-skift upp till 47,5 timmar per vecka. I dessa timmar
ingår endast aktiv flygtjänst. I tillägg till detta kommer jourtjänst, transporttid, förberedelsetid och många timmar borta hemifrån på hotell osv.
Piloter i SAS har 18 dagars sommarsemester och kan arbeta 7 av 8 helger.
De får schemat 14 dagar i förväg och har därför svårt att planera sin fritid.
En nyanställd pilot i SAS har en månadslön om 37 712 kronor. Piloter får inga extra tillägg för arbete på natt, helg, eller storhelg.
Efter åtta års anställning i SAS har en pilot i genomsnitt tjänat 49 100 kronor per månad. Det är några tusenlappar mindre än en genomsnittlig tjänsteman i privat sektor i Stockholmsområdet.
Pilotlönerna nu är samma som de var 2002. Det innebär att reallönen för en pilot har sänkts med 52% de senaste 20 åren.
Källa: Svensk Pilotförening