Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Man blir lite nyfiken på vad som händer med de piloter och CC som inte är med i facket dvs inte strejkar, kan de fortfarande gå till arbetet och flyga dvs leverera service till kunderna?:rolleyes:
Så länge det "bara" är stejk, och förutsatt att strejken är laglig, så är det som jag förstår upp till var och en. Om de väljer att strejka får de dock ingen lön eller ersättning, men de är skyddade från repressalier från arbetsgivaren. Men de kan också välja att jobba precis som vanligt.

Blir det lockout så är det istället sas som väljer. De kan välja att bara lockouta de som är medlemmar tex, eller så kan de lockouta alla.

Man blir lite nyfiken på vad som händer med de piloter och CC som inte är med i facket dvs inte strejkar, kan de fortfarande gå till arbetet och flyga dvs leverera service till kunderna?:rolleyes:
Du lyfter en bra fråga. Jag har antagit att piloterna har hög organisationsgrad, d.v.s. att de allra flesta är med i facket. Dock har jag inte sett några siffror. Gick det fortfarande ströflyg med SAS (mainline) under strejken 2019?

Så länge det "bara" är stejk, och förutsatt att strejken är laglig, så är det som jag förstår upp till var och en. Om de väljer att strejka får de dock ingen lön eller ersättning, men de är skyddade från repressalier från arbetsgivaren. Men de kan också välja att jobba precis som vanligt.

Blir det lockout så är det istället sas som väljer. De kan välja att bara lockouta de som är medlemmar tex, eller så kan de lockouta alla.
Bara hoppas då att SAS inte lockoutar alla då då det kanske finns anställda som vill arbeta.:)

Ja, SAS kommer boka om dig "förr eller senare". Kanske inte blir samma dag utan någon dag senare, det är deras skyldighet. Men det är omöjligt att spekulera i just nu exakt vad som händer just dig i ditt fall och hur snabbt sas bokar om. Det troliga är att 3 dagar innan ungefär kommer du få möjlighet att boka om utifall att de ställer in och då gäller det att ringa, ju förr desto bättre och ta något alternativ som erbjuds. Var gärna proaktiv och föreslå flighter med andra bolag i star alliance där det fortfarande säljs biljetter.

Måste det vara Star Alliance eller inkluderar det alla andra bolag?

Du lyfter en bra fråga. Jag har antagit att piloterna har hög organisationsgrad, d.v.s. att de allra flesta är med i facket. Dock har jag inte sett några siffror. Gick det fortfarande ströflyg med SAS (mainline) under strejken 2019?
Vet ej, dock vet jag att när CAU strejkade sist(olagligt), så gick vissa CC med CPH bas på arbete och flög både de som inte var med i CAU men också vissa som var med i CAU men tyckte strejken var fel.

Vet ej, dock vet jag att när CAU strejkade sist(olagligt), så gick vissa CC med CPH bas på arbete och flög både de som inte var med i CAU men också vissa som var med i CAU men tyckte strejken var fel.
Som medlem kan du åtminstone i Sverige alltid välja att inte delta i strejken. Det troliga resultatet blir att du blir utesluten ur förbundet eftersom du bryter mot deras regler, men du har *laglig* rätt att välja det.

Men när man börjar komma in på en del av de här detaljerna så börjar det antagligen skilja sig en del mellan de nordiska länderna. Så man ska antagligen vara försiktig med slutsatser över landsgränser.

Bara hoppas då att SAS inte lockoutar alla då då det kanske finns anställda som vill arbeta.:)

chefspiloter, flygchef, teknisk pilotchef etc flyger också i Scandinavia och de är såklart inte medlemmar i SPG då de företräder arbetsgivarsidan. De kommer högst troligt bemanna ett fåtal Scandinavia flighter om det blir strejk hos SPG.
Det rör sig förmodligen om max 10 piloter som har olika chefspositioner

Nej det känns ovanligt illa. Man har ju flera gånger i princip gått ut och sagt från fackets sida att man inte har något emot om bolaget går under.

Där man tidigare sagt att man inte tror att det går under.Eller ingenting alls? Norwegian som har gått igenom rekonstruktionen gasar till max. Ihop med dem så expanderar Ryan och easyJet och kanske lite eurowings. Widerøe i Norge på inrikes ihop med flyr. Jag är inte så säker på att det behöver komma ett nytt sas alls. Tyvärr.

Den stora förloraren är den frekvente resenären med ett oregelbundet mönster. Men semester resenärerna och de som alltid flyger på samma typer av sträckor finns det andra alternativ för....

Longhual Emirates och Qatar

Följt tråden en del och måste säga jag är lite osäker på regelverket här - vi flyger HEM från Alicante till GOT den 30:e Juni och har fått ett SMS om strejken. Vi har inga möjligheter att tidigarelägga resan hem, så vår plan just nu är att avvakta och se om flyget ställs in eller inte.

Givet det ställs in, vad har man egentligen rätt till från SAS? Jag känner ju till kompensation för försening upp till 600EUR. Men i det här fallet handlar det snarare om andra saker i första hand, då vi reser med våra barn. Innebär inställt flyg att vi själva får "lägga ut" för andra flygbiljetter med andra bolag för att ta oss hem, eller går detta genom SAS - dvs dom kan alltså boka ett star alliance-flyg och ta kostnaden direkt via kundtjänst?

Samma, vad gäller hotell då vi eventuellt kommer behöva logi i Alicante i väntan på en fungerande rutt hem - ska vi boka det själva, eller kan även SAS kundtjänst "lösa" denna biten, dvs sköta bokning och allt åt oss? Vi har inte superbrådis hem, så att ligga över någon natt eller två i Alicante är egentligen inget större problem, jag vill egentligen bara veta att dom "löser" detta åt oss med tanke på barn och allt...

Tacksam för input.

EDIT:
Jo, och jag antar vi gör bäst i att vänta och se om det ställs in innan vi agerar då vi har "starkare" rättigheter vid ett faktiskt inställt flyg?

Toppen