Följt tråden en del och måste säga jag är lite osäker på regelverket här - vi flyger HEM från Alicante till GOT den 30:e Juni och har fått ett SMS om strejken. Vi har inga möjligheter att tidigarelägga resan hem, så vår plan just nu är att avvakta och se om flyget ställs in eller inte.
Givet det ställs in, vad har man egentligen rätt till från SAS? Jag känner ju till kompensation för försening upp till 600EUR. Men i det här fallet handlar det snarare om andra saker i första hand, då vi reser med våra barn. Innebär inställt flyg att vi själva får "lägga ut" för andra flygbiljetter med andra bolag för att ta oss hem, eller går detta genom SAS - dvs dom kan alltså boka ett star alliance-flyg och ta kostnaden direkt via kundtjänst?
Samma, vad gäller hotell då vi eventuellt kommer behöva logi i Alicante i väntan på en fungerande rutt hem - ska vi boka det själva, eller kan även SAS kundtjänst "lösa" denna biten, dvs sköta bokning och allt åt oss? Vi har inte superbrådis hem, så att ligga över någon natt eller två i Alicante är egentligen inget större problem, jag vill egentligen bara veta att dom "löser" detta åt oss med tanke på barn och allt...
Tacksam för input.
EDIT:
Jo, och jag antar vi gör bäst i att vänta och se om det ställs in innan vi agerar då vi har "starkare" rättigheter vid ett faktiskt inställt flyg?