Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Så om man bokat tex 4 juli LAX-CPH-ARN så är dom skyldiga att boka om en om det blir strejk snarast möjligast? Alltså inom några dagar?
Är så rädd att inte kunna åka till Sverige och hälsa på :(
Jag skulle aldrig chansa i ett läge där jag måste eller vill så det värker boka något med SAS under dom förutsättningar som är nu. Tänker att även om det är deras skyldighet att boka om sina resenärer, så ser jag det hopplösa i att dom ska mäkta med ca 45’ pax per dag.

Mina 2 cent…

Jag skulle aldrig chansa i ett läge där jag måste eller vill så det värker boka något med SAS under dom förutsättningar som är nu. Tänker att även om det är deras skyldighet att boka om sina resenärer, så ser jag det hopplösa i att dom ska mäkta med ca 45’ pax per dag.

Mina 2 cent…
Frågan är vad man ska göra då? Känns helt sanslöst att lägga 24000:- på flygbiljetter.. något måste väl SAS ändå hjälpa till med..

Frågan är vad man ska göra då? Känns helt sanslöst att lägga 24000:- på flygbiljetter.. något måste väl SAS ändå hjälpa till med..
Ja, SAS kommer boka om dig "förr eller senare". Kanske inte blir samma dag utan någon dag senare, det är deras skyldighet. Men det är omöjligt att spekulera i just nu exakt vad som händer just dig i ditt fall och hur snabbt sas bokar om. Det troliga är att 3 dagar innan ungefär kommer du få möjlighet att boka om utifall att de ställer in och då gäller det att ringa, ju förr desto bättre och ta något alternativ som erbjuds. Var gärna proaktiv och föreslå flighter med andra bolag i star alliance där det fortfarande säljs biljetter.

Undersök först, om du inte redan gjort det att SAS Scandinavia är flygbolaget utför flighten/någon av flighterna.
Är det så rekommenderar jag dig att boka avbokningsbara biljetter med ett annat flygbolag. Blir det ingen strejk 29/6 kan du bara avboka dessa

Vilka bolag erbjuder egentligen avbokningsbara flygbiljetter?

Norwegian gör det inte f.n. just med hänvisning till SAS strejk hot.
En oflexibel biljett CPH Fco till exempel ligger på 6000 kr per resväg så det lär vara lite ont om plats både här och där

Norwegian gör det inte f.n. just med hänvisning till SAS strejk hot.
En oflexibel biljett CPH Fco till exempel ligger på 6000 kr per resväg så det lär vara lite ont om plats både här och där
Värt att tänka på är att det enbart gäller Sydeuropa. Du kan fortfarande boka flex med Norwegian tex till London. Det är de knökfulla Sydeuropdiska semesterdestinationerna som är undantagna. (sedan kan det fortsatt vara idiot dyrt, men det går åtminstone)

Man blir lite nyfiken på vad som händer med de piloter och CC som inte är med i facket dvs inte strejkar, kan de fortfarande gå till arbetet och flyga dvs leverera service till kunderna?:rolleyes:

Toppen