Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Mycket irriterande. Det som gör mig lite orolig är att sökverktyget visar Xfly dagarna före och även lite framåt i tiden så något är ändrat just runt de första strejkdagarna. Tänker de sig använda Xfly kapaciteten på andra sträckor, går det ens?
Om de ändrade operator I god tid kan de ju flytta runt hur de vill. Men de kan knappast göra det efter att strejken gått igång, och troligen inte bara nogon dag innan heller.

Var står det xfly? Jag ser inte en enda xfly till Zurich den 29e. Däremot en city jet och den står inte som troligen inställd på siten?
Går man in via bokningssidan för att boka den dagen (samt på våra e-tickets till vår resa) är det tydligt x-fly, kl.0720 från ARN, Sk605. Syns samma om man går via SAS.se.
Därav känns sökverktyget man lanserat nu lite buggigt.

Går man in via bokningssidan för att boka den dagen (samt på våra e-tickets till vår resa) är det tydligt x-fly, kl.0720 från ARN, Sk605. Syns samma om man går via SAS.se.
Därav känns sökverktyget man lanserat nu lite buggigt.
Ah, jag kollade på fel dag på den ena. Det stämde för bra med listan på alternativ när jag själv bokade dagen efter. (men jag valde Swiss och det känns definitivt stabilare nu...)

Vet inte hur säker informationen är.
Har bokning till Ängelholm den 30e, den flygs av en ATR och säljs som en Xfly flygning. I sökverktyget kommer den upp som att den flygs av SAS och sannolikt ska ställas in…

Samma från LLA till ARN, alla säljs som en Xfly flygning, men i sökvertyget visar det upp att några flygs av Xfly och några av SAS. Men på mitt flyg står det Xfly på båda, så får hoppas på det bästa..

Så långt är jag med, men nu har jag redan bokat annan flight som backup för har inte utrymme att komma fram sent. Får jag då kompensation enligt eu-reglerna samt återbetalning om jag väljer att inte bli ombokad och ta återbetalning?
Väljer du återbetalning har du ju gjort ditt val och accepterat det, då har du inte rätt till annat. Du har att välja på 3 saker.
Återbetalning
Ombokning snarast möjligt.
Ombokning vid senare tillfälle enligt dina preferenser.

Ersättningen är om du kommer fram sent utifrån det du bokas om till. Du kan knte välja återbetalning, boka en resa some gör att dual blir sen och kräva ersättning för sen ankomst.

Lättast är om du läser EU261/2004 där detta står väldigt tydligt, skrivet på ett sätt så att en icke jurist förstår...

Så om man bokat tex 4 juli LAX-CPH-ARN så är dom skyldiga att boka om en om det blir strejk snarast möjligast? Alltså inom några dagar?
Är så rädd att inte kunna åka till Sverige och hälsa på :(

Toppen