Det är inte säkert att det blir så - det finns många olika sätt att hantera den typen av fordringar i en rekonstruktion. När BRA försattes i rekonstruktion ifjol så ställde bolaget in all trafik under lång tid och de som hade köpt biljetter fick inte tillbaka några pengar av bolaget i rekonstruktionen överhuvudtaget. Däremot fick alla som köpt biljetter istället behålla värdet av biljetten som en framtida fordran att användas för biljettköp när rekonstruktionen var klar. Jag trodde ju aldrig på det där men det vart faktiskt så. Värdet av biljetten fanns kvar och det gick bra att köpa en biljett för pengarna när trafiken sakta startades upp igen.Eurobonuspoängen lär ju ryka eller nedskrivas vid rekonstruktion, de är ju en utestående skuld i bolaget
Som vanligt så står det inget explicit om "total arbetstid" i timmar Det står att SAS main personal kan schemaläggas 47h per vecka ( mot 55h i connect). Antal fridagar per månad är 12. De arbetar 190 dagar om året mot vanligt folk som arbetar 250 dagar.Jämförelserna intra-concern är ju intressant, men det verkligt slående är ju jämfört med branschstandard. SAS SK lön och flugna timmar per vecka säger väl det mesta om varför SAS har problem.
Som vanligt så står det inget explicit om "total arbetstid" i timmar Det står att SAS main personal kan schemaläggas 47h per vecka ( mot 55h i connect). Antal fridagar per månad är 12. De arbetar 190 dagar om året mot vanligt folk som arbetar 250 dagar.
Det kan man kanske inte med säkerhet veta, men eftersom ett bolag under rekonstruktion fortsatt bedriver sin verksamhet och betalar för sina löpande utgifter så kan man tänka sig att awardbokningar ligger kvar. I alla fall om betalningen för boknigarna ska ske senare.Vad händer med redan bokade awardresor vid rekonstruktion? Både SAS och Star Alliance.
900h per år är maximal flygtid om jag inte missminner mig. För Ryanairs piloter är blocktid lika med arbetstid. En SAS pilot börjar "arbeta" när han sätter sig som passagerare på matarflyget ner till CPH och lika dant på vägen hem.Piloter får bara flyga 100 timmar per månad. Jämförelser med "vanligt folk" är därför missvisande. Jämför hellre med andra flygbolag. Du får gärna ta reda på hur många dagar om året Ryanairs piloter flyger som jämförelse.
900h per år är maximal flygtid om jag inte missminner mig. För Ryanairs piloter är blocktid lika med arbetstid. En SAS pilot börjar "arbeta" när han sätter sig som passagerare på matarflyget ner till CPH och lika dant på vägen hem.
Det blir oftast väldigt tyst från flygande personal när total årsarbetstid kommer på tal.
Hur många timmar jobbar en SAS pilot? Det var min ursprungliga frågeställning. Detta då det alltid är höjt i dunkel och det försöks viftas bort, ex genom att hänvisa till arbetsdagar och andra bolag.Hur många arbetsdagar har en Ryanairpilot?
Det är också det där med "om jag inte missminner mig". Det vore bra om vi diskuterade fakta och inte vaga ihågkomster.