Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

I Danmark är nog inget säkert vad gäller strejker, men i Sverige är det extremt ovanligt med strejker från andra än de som faktiskt har en konflikt med sin arbetsgivare, bl.a. eftersom det kan bli ganska dyrt för de inblandade eftersom en "sympatistrejk" normalt innebär att bryta mot fredsplikten i ingångna avtal.
Det är ovanligt. Men tex så lade ju för några år sedan just svensk pilotförening sådant varsel där man tog ut bland annat sas piloter (även Malmö aviation) i sympatistrejk mot Norwegian....

Någon som vet, eller kan hänvisa mig till plats detta står tydligt, vad som händer med påverkade SAS bonus (2-4-1) flygningar vid ev. strejk? Har SAS något som helst ansvar att se till att du kommer iväg till resmålet, eller erbjuder de endast poäng+voucher tillbaka? Och hur pass sent kan man nås av att flyget är inställt? Tänker främst på alla event (kostnader) som inte är av- eller ombokningsbara på resmålet.

Någon som vet, eller kan hänvisa mig till plats detta står tydligt, vad som händer med påverkade SAS bonus (2-4-1) flygningar vid ev. strejk? Har SAS något som helst ansvar att se till att du kommer iväg till resmålet, eller erbjuder de endast poäng+voucher tillbaka? Och hur pass sent kan man nås av att flyget är inställt? Tänker främst på alla event (kostnader) som inte är av- eller ombokningsbara på resmålet.
Det *ska* inte bara någon skillnad på biljetten mot en betald biljett i det läget.

Du kan I princip få reda på det när du står vid gate. Men om man tittar på hur det varit tidigare strejker så brukar man få det dagen innan om förhandlingar pågår och annars ibland ett par dagar innan.

Detta förutsätter att ditt flyg är med sas. Om det är med partner så påverkas det inte alls förrän sas går i konkurs (eller om partnern är helt övertygad om att de gör det inom någon dag).

Pressmeddelande

March 29, 2022 21:16

The last two years have been the most challenging in the history of the aviation industry whilst the future remains unpredictable.

To meet this new reality SAS presented a long-term plan “SAS FORWARD” with 7,5 Billion SEK in cost savings to secure competitiveness. The success of SAS FORWARD is relying on all stakeholders’ participation including all employee groups.

Therefore, it’s worrisome that the pilot unions after the second day of negotiations chose to walk out of the negotiation room. By doing so, they are putting the entire company at stake, including thousands of colleagues’ jobs and careers.

SAS is in a more severe situation than ever, but we owe our lenders, owners, employees, and not the least our customers – as well Danish and Swedish taxpayers – to secure a place for SAS on the future market. We can only do this by moving forward with a plan that ensures a future competitive SAS.

We have a difficult journey in front of us, but we fully believe the SAS FORWARD plan is the right way forward to give us a solid financial platform that will ensure a strong, competitive and sustainable SAS for many years to come.   

SAS comments on pilot negotiations - SAS

F.. jag blir på riktigt skit förbannad på detta trams! :( Att riska hela bolaget är ju inte okej!

Håller med, riktigt tröttsamt. Går SAS under, så kommer det inte direkt bli bättre villkor och arbetsförhållande för dessa piloter när de tvingas söka jobb hos LCC.
Sen får man ju ge pilot- och kabinfacken att de kämpar rejält för sina medlemmar jämfört med mitt fackförbund (Läkarförbundet - som mer är någon klubb för inbördesbeundran och språngbräda för jobb inom privatsektor på medlemmarnas bekostnad). Sorry för OT, men blir alltid lika upprörd när jag tänker på det.

Ja SAS Diamondmailen har redan gett upp hoppet. Antingen det eller så är jag blockad från att maila dem efter 2 mail om samma ämne :(
upload_2022-3-30_11-10-28.png

Toppen