SAS piloter i strejk?

cantona skrev:Det står upp till SAS att tacka ja till vad som helst dvs, man kunde ha tackat ja till högre bud än medlarnas redan från början. Om man har möjlighet att tacka ja, nej eller avstå då har man kontrollen. Det är inte så att piloterna bestämde och SAS bara var tvungna att följa.Klicka för att utvidga...
Men lol. Det är det sjukaste argumentet jag hört tror jag. Så då kan anställda kräva vad som och företaget måste acceptera?

ARN tar väl enbart upp Svenskas anmäla, eller tar det upp fall från hela Europa eftersom SAS har sitt säte i Sverige?

Klagar Danskar och Norrmän till något liknande som ARN i sina hemländer?

Har en kollega som anmälde Air Berlin till ARN, men fick svar att anmäla till någon Tysk organisation minns inte om det var för att avgången var från Berlin eller att Air Berlin hade sitt säte i Tyskland

Hon fick pengarna när den tyska organisationen registrerade ärendet, 7x2500kr det var på någon släktresa.

Jag tycker att ARN fattat rätt beslut, trots att jag blev ”drabbad”, kunde inte utnyttjat en tågbiljett mellan Prag och Berlin, flygresan bokade SAS om till nu i september.

danielhog skrev:Jag har inte påstått annat.Klicka för att utvidga...
Jag menade inte alls att du påstått något. Jag undrade bara om det på något sätt spelade någon som helst roll vad ARN beslutade? Det var en allmänt riktad fråga till forumet. Sorry om det misstolkades!

Delayed skrev:Jag menade om det spelade någon roll för någon i detta fall då SAS deklarerat att de skulle strunta i ARN.Klicka för att utvidga...
Du förutsätter att SAS faktiskt hade struntat i det om ARN hade sagt något annat. Det tror jag inte alls vi ska vara övertygade om att de gjort.

Delayed skrev:Och om vi antar att bolaget även skulle agera på det sättet är det väl fullkomligt likgiltigt vad ARN "beslutar", eller?Klicka för att utvidga...

Det är ju ganska ointressant vad ARN ”beslutar” ARN är ju ganska tandlös och ganska fega tycker jah. Det skulle vara mera intressant vad Danska ”ARN” beslutar. Det måste ju ha varit danskar som missa flyg pga strejken.

danielhog skrev:Enkelt förklarat så har varslad strejk inte avhandlats i EU-domstolen utan det som har hanterats är en vild strejk där företaget annonserade stora förändringar varpå personalen protesterade och vägrade jobba. Då ansåg domstolen att det var företaget som skapade grundproblemet som ledde till strejk. I SAS fall så är det, enligt hur ARN bedömt det, arbetstagarna som varit drivande i konflikten och stor vikt verkar ligga vid att SAS accepterade medlarnas bud som arbetstagarna sa nej till, SAS försökte således undvika konflikt.Klicka för att utvidga...

Är inte det ganska ointressant om bud och motbud av medlarna. Strejk är utlyst från xx datum, i god tid.

Alltså är det inte en extraordinär händelse då strejker är något som händer när man driver bolag

Men det är min åsikt som kanske inte sas delar, frågan är vad Airhelp får för svar

Rebel skrev:Det är ju ganska ointressant vad ARN ”beslutar” ARN är ju ganska tandlös och ganska fega tycker jah. Det skulle vara mera intressantÄr inte det ganska ointressant om bud och motbud av medlarna. Strejk är utlyst från xx datum, i god tid.Alltså är det inte en extraordinär händelse då strejker är något som händer när man driver bolagMen det är min åsikt som kanske inte sas delar, frågan är vad Airhelp får för svarKlicka för att utvidga...

Helt enig med dig. Om det är så Att ARN har vägt in huruvida SAS har sagt ja eller nej till strejken så har det ju långtgående konsekvenser ifall det står sig även i senare instanser. Det gör ju att risken för kostnader i förbindelse med att man säger nej till ett medlarbud ökar dramatiskt och det skulle i så fall förskjuta maktförhållandena en hel del vid medling.

Rebel skrev:Strejk är utlyst från xx datum, i god tid.Alltså är det inte en extraordinär händelse då strejker är något som händer när man driver bolagKlicka för att utvidga...
Dessutom, i en utopisk värld, kunde SAS ha bokat om eller avbokat resenärer löpande senast 14 dagar före resa, då hade ingen kunnat kräva ersättning. Det valde de att inte göra, av delvis förståeliga skäl, och då kan de inte ha gjort allt i sin makt för att undvika förseningar för resenärerna... Strejken var ju som sagt redan känd i god tid i förväg.

Men jag vet inte jag, min argumentation håller säkert inte juridiskt...

ekf skrev:Dessutom, i en utopisk värld, kunde SAS ha bokat om eller avbokat resenärer löpande senast 14 dagar före resa, då hade ingen kunnat kräva ersättning. Det valde de att inte göra, av delvis förståeliga skäl, och då kan de inte ha gjort allt i sin makt för att undvika förseningar för resenärerna... Strejken var ju som sagt redan känd i god tid i förväg.Men jag vet inte jag, min argumentation håller säkert inte juridiskt...Klicka för att utvidga...

Det håller säkert inte juridiskt, men jag håller med dig. Dom kunde ha gjort mera för kunderna.

danielhog skrev:Men lol. Det är det sjukaste argumentet jag hört tror jag. Så då kan anställda kräva vad som och företaget måste acceptera?Klicka för att utvidga...

Flygbolag generellt har inte mer kontroll vid vild strejk än vad de har vid en kontrollerad där de är informerade i förväg att strejken kommer. De har god tid på sig att förbereda sig inför en strejk.

För att svara på din fråga - nej. Flygbolaget måste inte acceptera vad de anställda ställer för krav (ty, de gick ju inte med på piloterna ursprungliga krav). Båda parter fick kompromissa som sig bör vid en förhandling.

Du behöver läsa på om MBL för att förstå.

cantona skrev:Flygbolag generellt har inte mer kontroll vid vild strejk än vad de har vid en kontrollerad där de är informerade i förväg att strejken kommer. De har god tid på sig att förbereda sig inför en strejk.För att svara på din fråga - nej. Flygbolaget måste inte acceptera vad de anställda ställer för krav (ty, de gick ju inte med på piloterna ursprungliga krav). Båda parter fick kompromissa som sig bör vid en förhandling.Du behöver läsa på om MBL för att förstå.Klicka för att utvidga...
Du behöver läsa domen från ECJ och utlåtandet från ARN, för att förstå hur domstolarna resonerade och vad jag refererade till.

Resonemanget från ECJ handlar om att den vilda strejken är flygbolagets fel.

Resonemanget från ARN handlar om att SAS försökte undvika strejk på alla rimliga sätt.

Åter igen, inte enligt mig, enligt dessa instanser.

Efter domar i Göteborgs och Nyköpings tingsrätter tvingas flygbolaget Ryanair att kompensera resenärer som drabbades av en pilotstrejk 2018. Domarna sätter press på SAS, som vägrat att ersätta de resenärer som drabbades av vårens strejkkaos.

https://www.di.se/nyheter/airhelp-vann-strejkdomar-mot-ryanair-satter-press-pa-sas/

taxvalp skrev:Sista ordet är kanske inte sagt än. Dagens Juridik skriver idag att att Attunda tingsrätt ber EU-domstolen om vägledning kring om strejken ska bedömas som en extraordinär händelse eller ej.Mål om ersättning vid SAS-strejk blir fråga för EU-domstolen | Dagens JuridikKlicka för att utvidga...
Va bra, då kommer vi få klarhet i den här frågan under året. Bra för branschen att veta vilken praxis som gäller kring strejker och EU-flygförseningsersättningen.

Back