SAS piloter i strejk?

HammertimeLH44 skrev:Går det på något sätt att förhindra en automatisk ombokning om man sitter på Award biljetter ARN-CPH-SIN? Sitter med Norwegian backup biljetter första benet just nu men man kanske borde boka av första benet redan nu för att inte råka ut för en automatisk ombokning med Air China istället?Klicka för att utvidga...
Samma sits för mig. Funderar också på hur man bör agera. Avbokar jag ARN-CPH redan innan den är inställd gissar jag att det blir svårt att få pengarna tillbaka för bokningen med Norwegian. Vad göra?? //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji849.png
 
Nu på en halvfull (hur?!) DY4073 ARN-GOT efter att blivit fast i Luleå en natt extra. Nu börjar farsen med refund på biljett bokade med utgångna poäng och kvitton som ska krediternas för två separata bokningar.
 
Samosaguas skrev:Samma sits för mig. Funderar också på hur man bör agera. Avbokar jag ARN-CPH redan innan den är inställd gissar jag att det blir svårt att få pengarna tillbaka för bokningen med Norwegian. Vad göra??Klicka för att utvidga...
@HammertimeLH44 Uppdatering! Ringde SAS och blev erbjuden rutten ARN-BLL-CPH istället för ARN-CPH även om flighten ännu inte är avbokad.
 
Flyger SPU-ARN på onsdag, så det är inte inställt ännu men det lär ju ställas in. Skulle verkligen behöva få ombokningen redan idag då jag är på resande fot utan uppkoppling hela dagen imorgon. Är det någon som lyckats boka om en flight som inte varit inställd? Och vad händer med en SAS Plus biljett som bokas om, blir det ekonomi, PE eller business?



Jag kommer inte ens fram till kundtjänst. Väntade 1 h i kö innan den kopplade ner mig... Så hamnade sist i kön igen.
 
Idag kommer SK907 att gå (OSL-EWR) med passagerare. Ingen flight för passagerare kommer att gå hem. Istället kommer flyget att ta hem över 100 crew som varit fast i USA på SAS olika destinationer.
 
Upplösningen på min hemresa från HKG...



Tur att dom har den här "In town check in" i Hongkong så att man kan få besked tidigt att det man trodde stämde, när online check in på TK inte gick alls igår. SAS hade utfärdat biljetten korrekt men TK sätter alla SAS-biljetter på Stand By, för att "vi prioriterar våra egna resenärer först". Så mycket till alliansvänner. Fulbokat så vågar inte chansa. Snabbt samtal till kundservice igen och ombokad via BKK istället. (Finns det alltid platser på TG960???). Phu...//emoji.tapatalk-cdn.com/emoji28.png
 
Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att just SAS strejkar. Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt att ett flygbolag strejkar och därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex. Lufthansa och Air France har strejkat många gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.



Arbetsgivarsidan vill självklart ha så låga personalkostnader som möjligt och arbetstagarsidan vill lika självklart ha så bra löner och förmåner som de kan klämma ut av arbetsgivaren. Tills parterna enas om ett nytt avtal så står det personalen fritt att strejka - det kan man tycka vad man vill om, men det är inget unikt för Sverige eller Skandinavien utan så ser det ut i hela EU. Ändå verkar en del tycka att det är ett specifikt svenskt/skandinaviskt problem och något som bara kan hända här.
 
varva77 skrev:Tittar på intervjuerna på Aktuellt. Inga direkta nyheter men något jag inte förstår är hur schemat kan vara ett sådant problem. Mellan raderna bekräftade i princip arbetsgivarsidan att man många ggr får sitt schema i tvåveckorsintervaller. Hur kan det vara möjligt att det skall vara så? Många flighter schemaläggs ju närmare ett år i förväg, säsong 6mån. Visst kan saker hända med sjukskrivningar, inställda flyg osv men detta måste ju gå att lösa med vikariepooler, jourtjänst osv.Annars tycker jag piloterna är ute och cyklar, obegripligt hur man kan jämföra sig lönemässigt internationellt. De tycks ju även ha missat att hela branschen har förändrats. Är som att en inom IT likt millenniet nu skulle kräva 50’ efter en tremånaders komvuxkurs vilket nästan gick på den tiden. Patetiskt hur de kan sitta och säga att ”siffror är ointressant”, det ju för fan precis det som är intressant. Sen om det blir i rena lönekronor eller att X antal piloter måste anställas för att de ska flyga mindre är av mindre betydelse.Klicka för att utvidga...
Arbetstidslagen i Sverige ser ut så. Arbetsgivare måste fastställa den anställdes arbetsschema senast två veckor före arbetsdagen. Innan dess är det fritt fram att göra förändringar. SAS gör inget fel där.
 
SK989 skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att just SAS strejkar. Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt att ett flygbolag strejkar och därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex. Lufthansa och Air France har strejkat många gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.Arbetsgivarsidan vill självklart ha så låga personalkostnader som möjligt och arbetstagarsidan vill lika självklart ha så bra löner och förmåner som de kan klämma ut av arbetsgivaren. Tills parterna enas om ett nytt avtal så står det personalen fritt att strejka - det kan man tycka vad man vill om, men det är inget unikt för Sverige eller Skandinavien utan så ser det ut i hela EU. Ändå verkar en del tycka att det är ett specifikt svenskt/skandinaviskt problem och något som bara kan hända här.Klicka för att utvidga...
Väl formulerat. Håller med fullständigt.

Hysterin om att SAS nu borde konka förstår jag inte alls.
 
SK989 skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att just SAS strejkar. Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt att ett flygbolag strejkar och därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex. Lufthansa och Air France har strejkat många gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.Klicka för att utvidga...


Du har inte så många kollegor Tyskland gissar jag? Det va det en hel del som gjorde. Visst inte här i Sverige, men det är inte tyskar som klagar på sas strejken heller.



På Lufthansa had de dessutom oftast strejkat antingen 24 eller 48 timmar, vid ett par tillfällen. På det sättet åsamkar man bolaget lika stor skada, men det drabbar tredje part betydligt mindre...



Att hoppas på att de går i konkurs håller jag med om är väldigt överdrivet. Men *risken* för att de gör det är definitivt betydligt större än tex Lufthansa som står på betydligt stadigare ben trots kvartalets miljardförluster.



Air France är ju en historia i sig. Men fransmännen är vana, och AirFrance-KLM har ju stater som ökar sitt ägande..
 
SK989 skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att just SAS strejkar. Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt att ett flygbolag strejkar och därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex. Lufthansa och Air France har strejkat många gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.Arbetsgivarsidan vill självklart ha så låga personalkostnader som möjligt och arbetstagarsidan vill lika självklart ha så bra löner och förmåner som de kan klämma ut av arbetsgivaren. Tills parterna enas om ett nytt avtal så står det personalen fritt att strejka - det kan man tycka vad man vill om, men det är inget unikt för Sverige eller Skandinavien utan så ser det ut i hela EU. Ändå verkar en del tycka att det är ett specifikt svenskt/skandinaviskt problem och något som bara kan hända här.Klicka för att utvidga...


Jag tycker inte att jag sett så många som önskar en KK, utan mer en diskussion om att det är en tänkbar utgång och eventuellt en utgång som ledningen föredrar.
 
SK989 skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att just SAS strejkar. Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt att ett flygbolag strejkar och därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex. Lufthansa och Air France har strejkat många gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.Arbetsgivarsidan vill självklart ha så låga personalkostnader som möjligt och arbetstagarsidan vill lika självklart ha så bra löner och förmåner som de kan klämma ut av arbetsgivaren. Tills parterna enas om ett nytt avtal så står det personalen fritt att strejka - det kan man tycka vad man vill om, men det är inget unikt för Sverige eller Skandinavien utan så ser det ut i hela EU. Ändå verkar en del tycka att det är ett specifikt svenskt/skandinaviskt problem och något som bara kan hända här.Klicka för att utvidga...
Läste någon gammal statistik på strejkdagar under en tioårsperiod i Europa. Cypern var värst med en genomsnittlig strejkfrånvaro på ca 500 arbetsdagar per 1000 anställda. Frankrike tvåa med 170 och Danmark trea med 80. Minst antal strejkdagar hade tyskarna med 12.
 
Den här tråden börjar bli lite rörig...kan vi inte göra en ny tråd "Jag blev ombokad till/behöver hjälp med/hur gick det sen etc" och sen ha den här bara till intressant diskussion om strejken?
 
Bättre att bryta ut principdiskussionen i så fall? Tror ingen mod orkar sortera 112 sidor tråd och de praktiska tipsen är väl "viktigare" även om jag gärna läser och deltar i principdiskussionen som jag tycker hållit bra nivå nästan genomgående.
 
SK989 skrev:Arbetsgivarsidan vill självklart ha så låga personalkostnader som möjligt och arbetstagarsidan vill lika självklart ha så bra löner och förmåner som de kan klämma ut av arbetsgivaren. Tills parterna enas om ett nytt avtal så står det personalen fritt att strejka - det kan man tycka vad man vill om, men det är inget unikt för Sverige eller Skandinavien utan så ser det ut i hela EU. Ändå verkar en del tycka att det är ett specifikt svenskt/skandinaviskt problem och något som bara kan hända här.Klicka för att utvidga...


Det som är unikt här är att just svensk pilotförening är så överrepresenterad i jämförelse till sin storlek då det gäller stridsåtgärder. 17 varsel om stridsåtgärder 2011-2018, hela Unionen har 18 som exempel, och kommunal med alla sina lågavlönade har också 17.



källa:

Svenskar strejkar minst - Sidor - UNT.se
 
SK989 skrev:Jag måste säga att jag inte förstår den stora upprördheten av att justSAS strejkar.Gärna med önskningar om att SAS helst borde gå i konkurs osv. även om man skulle förlora sin halva miljon Eurobonuspoäng... Det låter på vissa som att det är något helt världsunikt attett flygbolag strejkaroch därtill dess piloter, som ju har hög lön och därmed borde rätta sig i ledet och jobba. Strejker sker med jämna mellanrum, visst det är skitjobbigt att bli strandad nånstans, att inte komma iväg eller att få resa på dåliga tider med flygbolag man själv inte skulle boka och utan att kanske få någon kompensation för det - men det är ju sånt som händer i vår del av världen med jämna mellanrum. T.ex.Lufthansa och Air France har strejkatmånga gånger de senaste åren, både piloter och annan personal (googla "strejk pilot Lufthansa"). Jag har inga minnen av att folk, i vart fall inte i Sverige, spydde sån galla över bolagen och önskade att de gick i konkurs för det.Klicka för att utvidga...
Du kanske borde skilja på flygbolagen och de som faktiskt strejkar? Blir lite rörigt annars.
 
HammertimeLH44 skrev:Var det Tallin du ringde?Klicka för att utvidga...
Nej jag ringde kundtjänst via Guld-supporten @HammertimeLH44 . Första gången kom jag fram till en kille som inte fattade någonting och sa att han inte hittade flygen. Till slut var det bara HUACA som gällde och kom fram direkt till en kille som fixade omskrivningen av biljetten på 2 minuter. Snyggt jobbat SAS! Tycker detta sköts mycket bra under omständigheterna.
 
Back
Top