Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vera

Medlem
Kom fram till kundtjänst efter 5,5h... bokade om min fru som flyger imorgon till Helsingfors. Jag har min utresa på torsdag och vi åker hem tillsammans på söndag den 5 maj.

Agenten som jag pratade med uppgav att mitt flyg på torsdag redan var inställt samt att flygen hem för oss både på söndag var inställt i hennes system.

Lyckades boka om med cityjet samma dagar som planerat. Bara lite ändrade avgångstider. Det intressanta är att agenten berättade att alla flyg tom 5 maj är inställda i deras system. Värt att tänka på om man vill vara proaktiv.

EBD väntetid 2 min och biljetten på måndag kan bokas om till tidigast tisd eller onsd vilket blir försent så den får avbokas om/sannolikt strejken kvarstår på måndag. Supertrevliga i supporten måste jag säga! Alternativen är ju så gott som fulla. Inget avtal med Norweigan så den går inte alls och det kanske man förstår. Frågade inte ens om det gick att betala själv och få tillbaka senare, det kanske det gör.
 
Ska flyga ut från EWR till ARN på tisdag. Kontaktade SAS via chatten på Facebook och fick kontakt på bara nån minut. Sa att vi förstår det som att flyget kommer ställas in men att vi inte kan senarelägga hemresan och frågade vad vi skulle göra.
Svaret var helt enkelt, vänta tills det är officiellt bekräftat att det blir fortsatt strejk och inställt flyg och hör av er igen då. Enligt agenten ”hoppas de att strejken är över innan dess”. Så blir till att sitta snällt i båten och hålla tummarna.
 

Börnen

Medlem
"Det finns 70-80 olika sätt att räkna på löner. Jag kan inte ge dig en snittlön."
Wilhelm Tersmeden

Jag tycker detta är dels väldigt underhållande, dels väldigt skrämmande hur ordförande i svensk pilotförening hanterar allt detta. Visst finns det olika sätt att räkna på löner (inkludera förmåner, inkludera traktamente osv) men det hade varit lätt för pilotföreningen att räkna en snittlön, berätta hur de har räknat och sen så skulle diskussionen vara ur världen. Enda slutsatsen att dra är att de vet själva att de kommer förlora oavsett hur de räknat snittlönen, dvs de vet att de har en bra lön jämfört med många andra.

Ja, tycker det är roligt att dom tycker att snittlön inte är intressant. Det är ju trots allt intressant i stora delar av samhället i övrigt och medelvärde är ju ett tämligen väldefinerat begrepp.
 

Marion9

Ny medlem
Helt galen! 3 timmar i telefonkö utan att komma fram, så dåligt sköt de måste väl hyrt in enorma mängder av personer för att svara på frågor?
Nu är det slut med SAS och jag antar att jag får avboka mina biljetter som jag har i Juni, september och Oktober kostnadsfritt så jag kan boka med ett annat bolag.

De borde ha en skyldighet att i alka fall förhandla. Dags för staten att sälja sitt innehav och låta dem gå i konkurs nu.
 

Tonton

Medlem
Helt galen! 3 timmar i telefonkö utan att komma fram, så dåligt sköt de måste väl hyrt in enorma mängder av personer för att svara på frågor?
Nu är det slut med SAS och jag antar att jag får avboka mina biljetter som jag har i Juni, september och Oktober kostnadsfritt så jag kan boka med ett annat bolag.

De borde ha en skyldighet att i alka fall förhandla. Dags för staten att sälja sitt innehav och låta dem gå i konkurs nu.

Har du någon status? Jag som EBD har kommit fram på typ 10 minuter idag.

Sedan står det dig absolut fritt att sluta flyga med SAS, men när det väl blir strejk hos andra bolag så tror jag inte din upplevelse blir mycket annorlunda. Personligen tycker jag SAS har skött denna strejken riktigt bra! Jag tror inte heller att SAS kommer tillåta dig att avboka dina framtida resor kostnadsfritt, om du nu inte har köpt flexibla biljetter som är avbokningsbara.

Som en sista notis, även om det inte verkar gå så bra så tror jag ändå att de i alla fall försöker förhandla. Det ligger i allas intressen att få en lösning på det hela ;)
 

Tonton

Medlem
Helt galen! 3 timmar i telefonkö utan att komma fram, så dåligt sköt de måste väl hyrt in enorma mängder av personer för att svara på frågor?
Nu är det slut med SAS och jag antar att jag får avboka mina biljetter som jag har i Juni, september och Oktober kostnadsfritt så jag kan boka med ett annat bolag.

De borde ha en skyldighet att i alka fall förhandla. Dags för staten att sälja sitt innehav och låta dem gå i konkurs nu.

Har du någon status? Jag som EBD har kommit fram på typ 10 minuter idag.

Sedan står det dig absolut fritt att sluta flyga med SAS, men när det väl blir strejk hos andra bolag så tror jag inte din upplevelse blir mycket annorlunda. Personligen tycker jag SAS har skött denna strejken riktigt bra! Jag tror inte heller att SAS kommer tillåta dig att avboka dina framtida resor kostnadsfritt, om du nu inte har köpt flexibla biljetter som är avbokningsbara.

Som en sista notis, även om det inte verkar gå så bra så tror jag ändå att de i alla fall försöker förhandla. Det ligger i allas intressen att få en lösning på det hela ;)
 

011430121

Medlem
Helt galen! 3 timmar i telefonkö utan att komma fram, så dåligt sköt de måste väl hyrt in enorma mängder av personer för att svara på frågor?
Nu är det slut med SAS och jag antar att jag får avboka mina biljetter som jag har i Juni, september och Oktober kostnadsfritt så jag kan boka med ett annat bolag.

De borde ha en skyldighet att i alka fall förhandla. Dags för staten att sälja sitt innehav och låta dem gå i konkurs nu.
Vad har du för Eurobonus status
Du skall inte tro att det går att avboka dina kommande bokningar om dessa inte är bokade som avbokningsbart.
 
Toppen