Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Sen så kostar det även runt 1MKR i att bli pilot samt en utbildningstid på några år som är helt låst till. Vilket självklart skall vägas in. 34tkr i ingångslön är i mitt tycket allt för lågt.
En utbildning som är kortare än 3 år och där en majoritet finansieras av CSN. Kom igen nu, kostnaderna är ju runt 200' ifrån 1MKR också. Deras ingångslön är hög om du jämför med de svåraste/längsta/mest eftertraktade utbildningarna i landet.

Sen så kostar det även runt 1MKR i att bli pilot samt en utbildningstid på några år som är helt låst till. Vilket självklart skall vägas in. 34tkr i ingångslön är i mitt tycket allt för lågt.

Fast, och jag kan ha fel här, det är väl inte 34kkr piloterna som strejkar...egentligen.

Dvs är det vi som fått för oss att dom tycker det är för lite eller är det ett uttalat faktum? Jag har massor med bekanta från flygskolan och från andra bolag som flyger hos SAS som inte alls är missnöjda med sina 34-42kkr utan tycker det är grymt att få komma in på marknaden.

Ingångslön för läkare efter 5,5år på universitet ~27tkr. Piloter har det ganska bra i min mening om ingångslön är 34.

Det finns många paralleller mellan pilotyrket och läkaryrket vad gäller lön, tydliga lönetrappsteg i karriären, oregelbunda arbetstider, tillägg utöver grundlön och så vidare. Sympatin för en läkarstrejk med lön som huvudargument skulle hos allmänheten vara i princip noll. Testa hur argumentet ”en överläkare tjänar dubbelt så mycket i Tyskland som här så därför vill vi ha mer” ligger i munnen.

Ingen kaos på CPH just nu iallafall, kanske lite tidigt på dagen. Många av morgon flygen verkar flygas av underlev. då skylten inte visade mycket cancelled än.

Serveras tunnbrödrullar till oss pax nu. Det kan nog bli en lång dag för många av oss på ARN.

8261AF22-7D08-4446-BA6D-2EAFC00B7D16.jpeg

Stackars lyxlirarna till piloter som bara tjänar 94 tusen i snitt och deras svåraste uppgift på jobbet är att hålla sig vaken :)

Brä
Det finns många paralleller mellan pilotyrket och läkaryrket vad gäller lön, tydliga lönetrappsteg i karriären, oregelbunda arbetstider, tillägg utöver grundlön och så vidare. Sympatin för en läkarstrejk med lön som huvudargument skulle hos allmänheten vara i princip noll. Testa hur argumentet ”en överläkare tjänar dubbelt så mycket i Tyskland som här så därför vill vi ha mer” ligger i munnen.
Bränsle och lön är det som fäller flygbolag som lever på lövtunn marginal idag. SAS ligger lönemässigt i övre regionen dock inte i topp. Många bolag har väsentligt lägre löneläge.

All utbildning kostar, hårt slit, pengar och frånvaro ifrån arbetsmarknaden, inte sant?
Jo absolut, men de jag känner som har blivit pilot har varit överlyckliga med lönen, de får se nya länder på företagets bekostnad, uppleva nya saker då de är iväg, utöver det så har de ju ID biljetter osv.

De mest rutinerade piloterna får ju mer eller mindre välja vart de ska flyga..

Toppen