Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Skönt att jag köpte biljett med norsken till CPH nu på morgonen efter samtal med diamantsupporten igår.

På väg ut mot ARN nu, förväntar mig inget annat än kaos...

Förstår inte varför piloterna inte kan vinna över opinionen om de nu slavas med så mycket jobb för så liten lön?

Nä, SAS piloter huserar ej på sympatikontot. Att ens ha mage att kräva 25% och sedan 13% löneökning är absurt. Deras "slit" är obefintligt med andra väsentliga yrkeskårer, där lönen är betydligt mindre. Till en början var jag skeptisk mot SAIL men SAS får nu med all del lägga över mer där för att bli av med stofilerna i pilotkåren.

Förstår inte varför piloterna inte kan vinna över opinionen om de nu slavas med så mycket jobb för så liten lön?

Nä, SAS piloter huserar ej på sympatikontot. Att ens ha mage att kräva 25% och sedan 13% löneökning är absurt. Deras "slit" är obefintligt med andra väsentliga yrkeskårer, där lönen är betydligt mindre. Till en början var jag skeptisk mot SAIL men SAS får nu med all del lägga över mer där för att bli av med stofilerna i pilotkåren.

Sen så kostar det även runt 1MKR i att bli pilot samt en utbildningstid på några år som är helt låst till. Vilket självklart skall vägas in. 34tkr i ingångslön är i mitt tycket allt för lågt.

Sen så kostar det även runt 1MKR i att bli pilot samt en utbildningstid på några år som är helt låst till. Vilket självklart skall vägas in. 34tkr i ingångslön är i mitt tycket allt för lågt.
Fast du utbildar dig ju inte till pilot för du tycker det är tråkigt, du gör det väl för du brinner för yrket och gillar att flyga?

Irriterande att jag för mitt liv inte hittar tidigare inlägg om just detta här på forumet (eller var det på Facebook?). Hur som helst.

Min första tanke är: ut med det gamla och in med det nya. Finns nog massor med nyexade piloter som kan tänka sig att ta över.

Min andra tanke är: Säkerheten, erfarenheten etc som behövs för ett flygbolag att få tillit till sina passagerare.

Så summa summarum är att fasa ut hälften av strejkkåren och därmed sätta exempel att SAS inte tolererar käbbel. Då kommer resterande hälft att sitta sida vid sida med sina nya taggade kollegor innan det är dags för dom att gå i pension.

Toppen