Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ringer SAS nu för att kolla alternativ på min Biz från USA imorgon. Trots inknappat EBD är det lååång väntan. Dom säger "Är din resa påverkad av trafikstörningarna?". Dvs det låter som ett faktum med strejk?

Blev lite förvånad när jag nu ser att min flight kommer gå oavsett Strejk

Attachments

• SK902.PNG
    SK902.PNG
    69,8 KB · Visningar: 363
Som jag fattat det går flighter från utestation hem - av två anledningar. De flesta har avgång ikväll innan 00.00 svensk tid och SAS samt facket vill ha hem piloterna och flygplanen. Men dagens avgångar blir ju de sista om det blir strejk eftersom inga plan då kommer lämna Skandinavien imorgon.

Jag ser det som otroligt att SAS skulle ta en CC från, exempelvis, USA passivt. Måste väl vara bättre att ha dem kvar där så att de enkelt kan få igång produktionen när en eventuell strejk avslutas?

Som jag fattat det går flighter från utestation hem - av två anledningar. De flesta har avgång ikväll innan 00.00 svensk tid och SAS samt facket vill ha hem piloterna och flygplanen. Men dagens avgångar blir ju de sista om det blir strejk eftersom inga plan då kommer lämna Skandinavien imorgon.

Jag ser det som otroligt att SAS skulle ta en CC från, exempelvis, USA passivt. Måste väl vara bättre att ha dem kvar där så att de enkelt kan få igång produktionen när en eventuell strejk avslutas?
Helt klart borde det vara bra att ha dem kvar där. Dock är det inga maskiner som man sätter där utan människor som har ett liv utanför arbetet som t ex en familj med barn.... läkartider etc...
Jag tror det hade varit många avhopp på långlinjerna idag om de inte visste när de får komma hem t ex 1-7 dagar extra eller kanske en månad?

Helt klart borde det vara bra att ha dem kvar där. Dock är det inga maskiner som man sätter där utan människor som har ett liv utanför arbetet som t ex en familj med barn.... läkartider etc...
Jag tror det hade varit många avhopp på långlinjerna idag om de inte visste när de får komma hem t ex 1-7 dagar extra eller kanske en månad?

Sjävklart är det människor. Men det är väl som när en cancellering sker, de kan absolut bli kvar någon extra dag och får såldes ersättning för det.

Tar vi SK945/SK946 som exempel så landar besättningen på SK945 om ca 2,5h, då är klockan ungefär 19.30 svensk tid. De åker då till hotell. Avgång för SK946 är 23.00 svensk tid. Jag har väldigt svårt att tro att de snabbt skulle vända tillbaka till flygplatsen eller vänta på flygplatsen för att få ett besked om de ska åka passivt hem direkt eller inte. Jag tror inte heller SAS i förebyggande syfte väljer att cancellera morgondagens SK946.

Det blir nog snarare så att om en strejk bryter ut så blir besättningen kvar och möjligtvis kan de flygas hem med något annat bolag om det drar ut på tiden. Men om den besättningen som kommer dit just nu inte är kvar när nästa SK945 kommer dit skapar det ju problem - antingen ska det ankommande planet stå på marken i ORD i ett dygn eller flygas tomt hem, båda alternativen känns inte speciellt troliga. Det är med största sannolikhet billigare och enklare för SAS att ha kvar en besättning på utestationerna som kan börja jobba när en eventuell strejk avslutas - i jämförelse med att flyga tomma plan och ställa in extra avgångar.

Hur ser egentligen ansvaret ut runt en sådan sak formellt. När de väl strejkar kan det ju knappast vara sas ansvar att ta hem dem, även om det är en snygg gest att göra det.

(gäller piloterna då - cabin crew strejkar ju inte så där har ju sas ett ansvar att ta hand om sin personal)

Vad säger reglerna kring vilken "typ" av vila som crew måste ha haft innan de får jobba igen? Dvs, måste de ha sovit en natt i en riktig säng, eller skulle det i teorin gå att ta med sig en crew för hemresan på första resan över efter strejk och bädda ner dem i businesstolar direkt efter avgång?

Det är ju knappast optimalt att fylla stora delar av businesskabinen med crew direkt efter en strejk, men vad är i teorin möjligt/tillåtet?

Toppen