Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

De på flight deck gör lite jobb innan de sätter på autopiloten i alla fall, passiva ja, men att de kan flyga? ja men va tusan det är nu form och Force Majoure. Undrar vad som styr det kollektivavtal eller bcl?

Men det väntar ju en besättning på plats i SFO när de landar, denna fräscha besättning flyger hem kärran tom men med den ofräscha besättningen sovandes i Business.

Det blir alltså problem när de ska återuppta trafiken igen eftersom det då inte finns väntande fräsch personal på plats när första flyget landar.

Ja nu tänkte lite jag inte primärt på de som inte får öppna flaskor med skruvkork eller gå ut med serveringsvagnen mer än en gång på 8 timmar.

De på flight deck gör lite jobb innan de sätter på autopiloten i alla fall, passiva ja, men att de kan flyga? ja men va tusan det är nu form och Force Majoure. Undrar vad som styr det kollektivavtal eller bcl?
Exempel:
24/4 flög en besättning till SFO med SK935 och går in på hotell, 25/5 dvs idag flyger SK935 igen till SFO med ny besättning som har fått garanterat att de får komma hem med vändande flyg om det blir strejk. Idag 17:30(tror jag det är) lokaltid i SFO så flygs SK936 hem till CPH av besättningen som kom in 24/4 och sovit på hotell. MEN om det nu blir strejk så kommer besättningen som kom in nu i eftermiddag lokal SFO tid följa med planet hem passiva troligtvis på business eller plusstolar.

Men det väntar ju en besättning på plats i SFO när de landar, denna fräscha besättning flyger hem kärran tom men med den ofräscha besättningen sovandes i Business.

Det blir alltså problem när de ska återuppta trafiken igen eftersom det då inte finns väntande fräsch personal på plats när första flyget landar.
Precis!!

Edit: Redan innan SFO så har vi flera maskiner hem BOS/IAD/EWR.

Dimondsupporten rekommendera mig nyss att boka något annat bolag om jag hade möjlighet.
Lät på henne jag pratade med som att hon visste mer än oss och att hon lite försade sig när hon tyckte jag skulle kolla alternativen till CPH redan nu.

Är bokad på SK403. Men ska vidare med SQ351 vid lunch.

Exempel:
24/4 flög en besättning till SFO med SK935 och går in på hotell, 25/5 dvs idag flyger SK935 igen till SFO med ny besättning som har fått garanterat att de får komma hem med vändande flyg om det blir strejk. Idag 17:30(tror jag det är) lokaltid i SFO så flygs SK936 hem till CPH av besättningen som kom in 24/4 och sovit på hotell. MEN om det nu blir strejk så kommer besättningen som kom in nu i eftermiddag lokal SFO tid följa med planet hem passiva troligtvis på business eller plusstolar.
Jasså med den ny besättningen det är en helt annan femma. Jaha jag trodde det var pax som skulle flygas i första rummet i hädelse av strejk. Inte att motparten som orsakat debaclet skulle flygas hem gratis eller med lön o trakta eller vad det blir.

Han tjockisen från transportfacket, Hasse Hoffa som gillar att bo på hotel, få väl slanta upp ur strejkkassan för att pröjsa rum o uppehälle i fishermans wharf eller i alla fall betala för returbiljetter för sina medlemmar som strejkar.

Hur fungerar det med ersättningar vid strejk? Har Awards bokat in på tisdag LLA-ARN, i värsta fall får man väl ta bilen ner.

ORD och LAX har iaf avgått idag (osäker på EWR) så ska man hem från USA idag så kommer man sannolikt hem (imorgon fredag).

Toppen