Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ennife

Ny medlem
Hej,

Ska flyga inrikes på fredag morgon(EuroBonus biljetter) Stockholm-Skellefteå.
Har försäkerhets skull bokat avbokningsbara tågbiljetter på fredag kväll om det blir strejk.

Tror ni jag kan få ersättning för tågbiljetterna om det blir strejk?
 

palmen

Moderator
Ska åka ARN-CPH-SFO på fredag. Hittade till min lycka en award ARN-MUC-SFO på fredag med långa benet i F som jag förstås bokade direkt. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, SAS kan enligt diamond supporten inte avboka utresan förrän strejken är ett faktum...
Vad vill du uppnå? Det är inte helt säkert att de tillåter dig att boka av utresan och behålla hemresan, normalt sätt går inte det utan att det prisas om som en enkelresa, men de kanske gör undantag nu. Det får vi nog vänta och se hur det blir med.
Redan på torsdag borde man veta ungefär hur det ligger till med risk för strejk så jag skulle nog vänta till dess i alla fall med att ta några beslut om vad du ska göra.
 

palmen

Moderator
Hej,

Ska flyga inrikes på fredag morgon(EuroBonus biljetter) Stockholm-Skellefteå.
Har försäkerhets skull bokat avbokningsbara tågbiljetter på fredag kväll om det blir strejk.

Tror ni jag kan få ersättning för tågbiljetterna om det blir strejk?
Troligtvis får du bara tillbaka pengar/poäng för ursprungliga resan om du bokar av, men man ska väl aldrig säga aldrig.
 

brodd

Medlem
Vad vill du uppnå? Det är inte helt säkert att de tillåter dig att boka av utresan och behålla hemresan, normalt sätt går inte det utan att det prisas om som en enkelresa, men de kanske gör undantag nu. Det får vi nog vänta och se hur det blir med.
Redan på torsdag borde man veta ungefär hur det ligger till med risk för strejk så jag skulle nog vänta till dess i alla fall med att ta några beslut om vad du ska göra.

Jag vill veta när och hur jag ska resa, inte stå där på fredag morgon och vänta på att bli ombokad till något som med största sannolikhet är mindre bekvämt än min ursprungliga bokning. Frågade uttryckligen om det skulle gå att boka av utresan om det blir strejk och det skulle gå enligt killen i support, men det kan man ju tyvärr aldrig lita på.

Får se på torsdag, blir eventuellt till att avboka awardresan om ett par HUACA inte hjälper.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
En fågel viskade precis i mitt öra... hen jobbar i ett projekt med SAS och de har möten bokade på fredag som kräver att en del anställda flyger in till Sthlm, det avbokades precis av SAS.....fri tolkning :)

Ja det går ju såklart att tolka åt precis båda hållen.

SAS har planerat att hyra in kapacitet från andra bolag som nu ej behövs pga man räknar med att det ej blir strejk.
SAS har planerat möten angående helt andra projekt som nu ställs in pga man räknar med strejk.

Och allt där i mellan.
 

jacoph

Medlem
Ska flyga hem London-Stockholm på söndag och blir det strejk lär jag drabbas. Ni som varit med tidigare, brukar man kunna bli ombokad inom en dag eller kommer man få vänta längre?
 

Thornado

Medlem
Ska flyga hem London-Stockholm på söndag och blir det strejk lär jag drabbas. Ni som varit med tidigare, brukar man kunna bli ombokad inom en dag eller kommer man få vänta längre?

Om du vill vara säker på att komma hem så har Norwegian Flex-biljetter LGW-ARN för 2786 SEK på söndag. Dessa kan avbokas fram till en halvtimme innan avgång, så det är ju en möjlig försäkring.
 

IT-snubben

Medlem
SAS har uppdaterat trafikinformationen:

(Updated 15:55 CET 23APR19)

PILOTFÖRENINGARNA I DANMARK, NORGE OCH SVERIGE HAR VARSLAT OM KONFLIKT
(Updated 23APR19)

SAS ERBJUDER NU FRIVILLIG OMBOKNING UTAN KOSTNAD, FÖR PASSAGERARE SOM ÄR OROADE FÖR ATT DERAS RESEPLANERING KAN PÅVERKAS AV EN EVENTUELL PILOTSTREJK FRÅN DEN 26 APRIL

SAS har som alltid en stark ambition om att nå en överenskommelse och därmed undvika en konflikt.

Flyg som opereras av våra partners berörs inte av strejken.

Vi erbjuder våra passagerare möjlighet till frivillig, kostnadsfri ombokning påMina bokningar, även om flyget ännu inte har påverkats eller ställts in, under förutsättning att följande villkor är uppfyllda:

· Du flyger med SAS

· Flyget inte är inställt

· Avresedatumet för ditt flyg är mellan 26-29 april 2019

· Ditt biljettnummer börjar med 117

· Din biljett är utställd den 23 april 2019 eller tidigare

· Din ursprungliga SAS-biljett har bokats via SAS webbplats, SAS app eller SAS Call Center

· Om du bokat via en resebyrå eller researrangör, vänligen kontakta dem direkt

· Din resa inte påbörjats

Du kan ändra till ett annat datum med SAS-flyg till samma destination om samma serviceklass är tillgänglig som i din ursprungliga biljett. Ditt nya avresedatum kan senast vara 23-25 april 2019 eller mellan 06 maj 2019 och 30 september 2019.

Du kan inte själv boka om din biljett online om du reser med spädbarn, beställt specialmat, är ensamresande barn, har bokat med assistans eller transport med rullstol eller av husdjur.

Om du väljer att själv boka om din resa står SAS inte för några kostnader som, men inte begränsat till, hotell, mat, mark- eller flygtransporter.

Bokade du din biljett via resebyrå eller researrangör? Vänligen kontakta dem för att boka om din flight.



SAS har tagit emot ett varsel från pilotföreningarna i Danmark, Norge och Sverige. Det handlar om piloter anslutna till SPF (Svensk pilotförening), NSF/NF (Norsk Flygerforbund), SNF (SAS Norge Pilotförening) och DPF (Dansk Pilotforening). Tidigast möjliga startdatum för en eventuell konflikt är den 26 april 2019.

SAS har som alltid en stark ambition om att nå en överenskommelse och därmed undvika en konflikt.

Mer generell information om dina alternativ vid försenade eller inställda flyg, Försenade eller inställda flygningar
 
Toppen