Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

mha321

Medlem
SAS piloterna spelar ett högt spel, på helgerna utför de många charterflygningar åt Apollo och dessa ger intäkter runt en miljard SEK till SAS, vad händer med arbetstillfällen om Apollo börjar se sig om efter en ny leverantör?


SAS och Apollo förlänger miljardavtal

De spelar väl ett högt spel även utan det får man säga. Flygande i Sverige åtminstone minskar, oljan upp, och titta tex på hur Lufthansa - som har en betydligt stabilare bas än sas - vänt till kraftigt minus. Sas har knappast råd med varken strejk eller höjningar. Min gissning är på pyrrhus-seger igen - man får igenom höjningar som inte håller och så läggs ytterligare delar av trafiken ut på underleverantörer (med förlorade arbetstillfällen som resultat).

Charter i sig står för mindre än 5% av sas intäkter. Och det med en betydligt högre kabinfaktor än reguljär, vilket borde betyda att det förloras färre pilotjobb om den gör ner än om reguljär gör det. Men å andra sidan blir det såklart en stor smäll på ett bräde om en sådan som Apollo hoppar av. En miljard är ju halva charter verksamheten.
 

brodd

Medlem
Jag vill veta när och hur jag ska resa, inte stå där på fredag morgon och vänta på att bli ombokad till något som med största sannolikhet är mindre bekvämt än min ursprungliga bokning. Frågade uttryckligen om det skulle gå att boka av utresan om det blir strejk och det skulle gå enligt killen i support, men det kan man ju tyvärr aldrig lita på.

Får se på torsdag, blir eventuellt till att avboka awardresan om ett par HUACA inte hjälper.

Jag pratade med en till synes ganska så kompetent agent i diamond supporten igår kväll. Jag vill som sagt avboka utresan men behålla hemresan, för att istället åka på en award som jag redan bokat upp. Han sade att enligt ordinarie biljettregler är det inget som går att ordna eftersom det är till USA, men efter gedigen research (satte mig på hold i 5+ min) så rapporterade han tillbaka att det kommer inte vara några problem när ordinarie flyg väl ställts in. Något som han trodde skulle kunna ske redan under torsdagen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Eftersom text-tv är min gud så tar jag dom på orden
 

Attachments

  • 2FE4B967-D4D0-4D96-9B73-DE01CF2FE460.png
    2FE4B967-D4D0-4D96-9B73-DE01CF2FE460.png
    115,7 KB · Visningar: 390

danielhog

Medlem
Det är inget sagt än om avbokning kostnadsfritt då strejken inte bryit ut men mest troligen så erbjuds det om ditt flyg skulle bli påverkad och inställt på grund av strejken.



Det finns möjlighet för ombokning men det gäller bara till andra SAS flyg i dagsläget, det är inget sagt om ändring till andra bolag.



Skulle du vilja kolla på förslag för ombokning om ditt flyg skulle bli påverkad av strejken så ber jag att du kontaktar mina kollegor på kundtjänst, du kan nå dem på 0770 - 727 727.



Vi har ingen möjlighet att kunna hjälpa till med bokningar utan dessa behöver hanteras av mina kollegor på ovan nummer.
Svar från SAS kundtjänst. Dom är verkligen inte hjälpsamma till att vara proaktiva...
 
Toppen