Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Hur vanligt är det att man blir automatiskt ombokad vid strejk på SAS? Om man är ute och reser eller jobbar, men inte har tid eller möjlighet att ringa och sitta i telefonkö.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag funderade på det här med att strejk är varslat från och med kl 00:00 den 26 april. I praktiken så borde det väl innebära att SAS också ställer in de avgångar den 25e där man riskerar att maskiner och personal blir ståendes utomlands eller på "fel" plats den 26e. Det är väl främst avgångar till Asien men kanske också sena Europeiska och nordiska flighter jag tänker på då. Vad tror ni?

Jag funderade på det här med att strejk är varslat från och med kl 00:00 den 26 april. I praktiken så borde det väl innebära att SAS också ställer in de avgångar den 25e där man riskerar att maskiner och personal blir ståendes utomlands eller på "fel" plats den 26e. Det är väl främst avgångar till Asien men kanske också sena Europeiska och nordiska flighter jag tänker på då. Vad tror ni?
Inte alls otänkbart scenario. Det kan också vara så att SAS kör på ända in i kaklet om förhandlingar fortfarande pågår.

Så gjorde dom väl förra gången om jag kom ihåg rätt?

Så gjorde dom väl förra gången om jag kom ihåg rätt?
Om inte annat gjordes det när det inte blev strejk. När strejken avblåstes vid 8 på morgonen så hade de börjat ställa in flygen redan eftermiddagen innan med motiveringen att de varken ville ha flygplan eller personal fast på fel ställe (troligen då den delen av personalen som inte strejkade..)

Vart fast i Stockholm för några år sen då sas besättning inte dök upp några timmar innan strejken skulle börja. De ville nog inte bli fast i Luleå.... Hoppade på nattåget, fick 2000av amex plus 250€ av sas

Hur vanligt är det att man blir automatiskt ombokad vid strejk på SAS? Om man är ute och reser eller jobbar, men inte har tid eller möjlighet att ringa och sitta i telefonkö.

Har samma fundering. Befinner mig i Japan när/om strejken slår till. Har flyg hem några dagar senare. EBG och flyger Business. Aldrig varit med om något liknande tidigare. Någon som vet?

Ja, du kommer att bli (automatiskt) ombokad. Bekymret är att det är många andra som också ska bli ombokade. Det kan innebära att du får en omständlig resrutt, en senare resrutt eller annars sämre resrutt än om du är proaktiv. Det kan också ta ett tag. Det kan förstås också vara att du drar vinstlotten, får omedelbar ombokning som är perfekt.

Jag har en bokning för mej och hustrun till Florence från ARN den 29 april med SAS i Plus. Bokningen gjord på poäng och 2-4-1 voucher. Både voucher och poäng gick ut vid årsskiftet. Att boka om i nuläget är väl inte gångbart. Att ta sig till ARN och där bli ombokad är kanske enda möjligheten. Har man tur kanske det blir en ombokning med Swiss eller Lufthansa. Eftersom jag numera är statuslös är väl chanserna små.

Eftersom det är en ren semesterresa är det inte ett måste att komma iväg så jag kan även tänka mej att bli ombokad till en tid längre fram. Vad tror ni om denna möjlighet? Enda problemet blir att jag förmodligen åker på att betala en hotellnatt eftersom det blir sen avbokning.

Har ingen lust att åka till ARN när det är strejk med allt strul och stress och inte ens veta om man kommer iväg.

Toppen