Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Och nu skriver Aftonbladet att piloterna inte kommer att flyga hem charterturister mer (sista flyget går idag). Som anledning ges SAS bristande respekt för piloterna som motpart.

Jösses, men hur kan man förvänta sig respekt när man beter sig som man har gjort med uttalande, förtal etc?

De menar väl att de flygit hem de som blev strandade. Har man lyckats resa ut sedan strejken inleddes, eller hade > 7 dagar chartersemester så är man rik eller får skylla sig själv.
Detta ”avtal” verkar ha strulat också eller hur ska man tolka kommentaren?
- Vi har kommit överens om att SAS kan omfördela annan egen kapacitet för detta ändamål. Tyvärr har SAS återigen visat sig vara en opålitlig avtalspartner, som inte praktiserar avtalet som avsett, skriver SAS Pilot Group i pressmeddelandet.

Om det stämmer att strejken kostar SAS 100milj om dagen och man hade 7miljarder i kassa vid sista bokslutet så kan nog SAS hålla ut en tid.
Dock kan det påverka möjligheterna för det "nya SAS" efter CH-11 och jag är lite frågande varför man inte varslar fler personer om lockout då 50% av SAS-flygen inte flyger(?).

Jag tror att det allra bästa långsiktigt för hela flygindustrin i Sverige och Skandinavien (möjligtvis hela världen men det blir svårt att påverka) är om pilotfacken ansluter sig till de paraplyprganisationer som finns och att man fattar branschöverskridande kollektivavtal, precis som arbetsmarknaden i övrigt. Då skulle man på ett civiliserat och hyfsat rättvist sätt kunna avtala bort sådana gamla klausuler som senioritetslista mm som idag mest sätter käppar i hjulet för båda parter.

Om det stämmer att strejken kostar SAS 100milj om dagen och man hade 7miljarder i kassa vid sista bokslutet så kan nog SAS hålla ut en tid.
Dock kan det påverka möjligheterna för det "nya SAS" efter CH-11 och jag är lite frågande varför man inte varslar fler personer om lockout då 50% av SAS-flygen inte flyger(?).

Detta är också en sådan sak där man kanske får en annan uppfattning än verkligheten. Kan någon förtydliga för mig? Kostar strejken 100 miljoner om dagen eller är det förlorade intäkter man menar? Det är väl viss skillnad?

Toppen