Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Vera

Medlem
Jag svarade på ditt inlägg och ingen blir ju uppsagd i Svenska normala företag på det sätt du beskriver inte heller SAS personalen. De har fått bra villkor och bättre än vad lagen erbjuder som är det sämsta utgångsläget. Det där finns inte ens. Här vill man tydligen att man ska återanställa 560 piloter i en marknad som svänger fram och åter hela tiden och där inkomsterna från affärsresenärer är borta och man har en amöba till kostnadsmassa som finansieras av nytt kapital från ägarna om och om igen, lyxfällan deluxe.


"Jo ur arbetsgivarperspektiv är det ju lysande att kunna sparka folk på dagen, utan anledning, mer än att man hittade ngn som är villig att göra jobbet billigare.
inom flyget hittar du i perioder till och med folk som är villiga att betala för att jobba, så de kan bygga flygtid"
Är det dessutom som du säger så är marknaden överhettad, dvs det finns högre tillgång av piloter än efterfrågan, vilket i sig borde borga för att man är mera rädd om sina arbeten.
 

Mikael S

Medlem
Jag svarade på ditt inlägg och ingen blir ju uppsagd i Svenska normala företag på det sätt du beskriver inte heller SAS personalen. De har fått bra villkor och bättre än vad lagen erbjuder som är det sämsta utgångsläget. Det där finns inte ens. Här vill man tydligen att man ska återanställa 560 piloter i en marknad som svänger fram och åter hela tiden och där inkomsterna från affärsresenärer är borta och man har en amöba till kostnadsmassa som finansieras att nytt kapital från ägarna om och om igen.


"Jo ur arbetsgivarperspektiv är det ju lysande att kunna sparka folk på dagen, utan anledning, mer än att man hittade ngn som är villig att göra jobbet billigare.
inom flyget hittar du i perioder till och med folk som är villiga att betala för att jobba, så de kan bygga flygtid"

Normalt kan man inte göra så nej.
Men lek med tanken att om 5 år lägger man ner Connect och bestämmer sig att nu är det dotterbolaget Disconnect som ska leverera piloter.
Men då med nya och sämre villkor för de som rekryteras, och man tar bara de yngsta med lägst lön och sådana som tidigare visat att de inte ställer några krav och aldrig är sjuka.

så kan man hålla på så med jämna mellanrum, och kringgå turordningsregler etc.

hade förstås inte funkat i så många andra branscher, men flyget har alltid lockat många sökande som åtminstone under en tid är villiga att jobba för så pass låg ersättning att de till och med betalar för att få jobba.

googla ”Pay to fly”

i övrigt lämnar jag tråden nu. Har egentligen inte så mkt åsikter om det hela, mer än att jag kan förstå att fackförbundet är lite irriterat
(Sen förstår jag att SAS har lätt panik över sin ekonomi de med)
 

Jannes

Medlem
Vad var fel menar du?
Felet ligger här:
Under pandemin uppstod arbetsbrist. Helt legitimt att SAS då sade upp ett stort antal anställda. Men piloterna har ett avtal som ger rätt till återanställning inom fem år om flyget kommer på vingarna igen.
I stället passade SAS på att starta två nya bolag, Link och Connect, och skrev billigare avtal med konkurrerande fackföreningar.

Skribenten hävdar att SAS "passade på" och grundade Link och Connect under pandemin. Antingen är han misinformerade eller så ljuger han, för båda bolagen är grundade långt före pandemin. SAS Link AB 2018 och SAS Ireland (sedanmera Connect) 2017.
Sen vet jag inte om när Link började trafikera, men SAS Ireland har varit i trafik sedan tidigt 2018 så vitt jag vet.

Så att hävda att SAS "passade på" är att måla en helt annan historia än verkligheten.
 

Mr Basic

Medlem
Så att hävda att SAS "passade på" är att måla en helt annan historia än verkligheten.
Sant men SAS ”passade på” att återanställa vissa (de med Airbus-rating*) i Connect och vissa återanställde man inte alls (de som saknade Airbus-rating*) trots att de hade återanställningsrätt.
Om återanställningsrätten ska ske i SAS Mainline eller även i Connect ska väl upp i domstol så småningom? Dock svårt att tro att det faller ut till SAS fördel då det skulle rubba hela den svenska arbetsmarknaden.

*en brasklapp för att det inte gäller exakt alla piloter med/utan Airbus-rating men en klar majoritet.
 

Jannes

Medlem
Ja de kan jag inte förneka, men så har inte skribenten formulerat sig. Låter kanske inte lika raljerande att säga "passade på och återanställde SAS-piloter till andra dotterbolag inom koncernen". :)
 

sh1pment

Medlem
Vet vi ens om det sker några mer förhandlingar? Kan inte hitta något i gammelmedia och social media är tyvärr fylld med tyckande och dåligt frundad hittepå.
Ja det ju av yttersta intresse att veta om det sker några nya diskussioner eller om båda parter sitter i varsitt hörn med knutna armar och surar.
 

jb2731

Medlem
Från DN
 

Attachments

  • 88EB4305-96F5-4E65-A901-0AEFA28EB54C.png
    88EB4305-96F5-4E65-A901-0AEFA28EB54C.png
    208,6 KB · Visningar: 285

Vera

Medlem
Felet ligger här:


Skribenten hävdar att SAS "passade på" och grundade Link och Connect under pandemin. Antingen är han misinformerade eller så ljuger han, för båda bolagen är grundade långt före pandemin. SAS Link AB 2018 och SAS Ireland (sedanmera Connect) 2017.
Sen vet jag inte om när Link började trafikera, men SAS Ireland har varit i trafik sedan tidigt 2018 så vitt jag vet.

Så att hävda att SAS "passade på" är att måla en helt annan historia än verkligheten.
Tack, ja så är det ju
 

Mr Basic

Medlem
Ja de kan jag inte förneka, men så har inte skribenten formulerat sig. Låter kanske inte lika raljerande att säga "passade på och återanställde SAS-piloter till andra dotterbolag inom koncernen". :)
Jag förstår varför SAS gjort som man gjort men jag förstår också piloternas hållning (vilket är ok om inte alla gör).
Hoppas på full disclosure när allt (strejk eller SAS som bolag) är över.
 
Toppen