Jag svarade på ditt inlägg och ingen blir ju uppsagd i Svenska normala företag på det sätt du beskriver inte heller SAS personalen. De har fått bra villkor och bättre än vad lagen erbjuder som är det sämsta utgångsläget. Det där finns inte ens. Här vill man tydligen att man ska återanställa 560 piloter i en marknad som svänger fram och åter hela tiden och där inkomsterna från affärsresenärer är borta och man har en amöba till kostnadsmassa som finansieras att nytt kapital från ägarna om och om igen.
"Jo ur arbetsgivarperspektiv är det ju lysande att kunna sparka folk på dagen, utan anledning, mer än att man hittade ngn som är villig att göra jobbet billigare.
inom flyget hittar du i perioder till och med folk som är villiga att betala för att jobba, så de kan bygga flygtid"
Normalt kan man inte göra så nej.
Men lek med tanken att om 5 år lägger man ner Connect och bestämmer sig att nu är det dotterbolaget Disconnect som ska leverera piloter.
Men då med nya och sämre villkor för de som rekryteras, och man tar bara de yngsta med lägst lön och sådana som tidigare visat att de inte ställer några krav och aldrig är sjuka.
så kan man hålla på så med jämna mellanrum, och kringgå turordningsregler etc.
hade förstås inte funkat i så många andra branscher, men flyget har alltid lockat många sökande som åtminstone under en tid är villiga att jobba för så pass låg ersättning att de till och med betalar för att få jobba.
googla ”Pay to fly”
i övrigt lämnar jag tråden nu. Har egentligen inte så mkt åsikter om det hela, mer än att jag kan förstå att fackförbundet är lite irriterat
(Sen förstår jag att SAS har lätt panik över sin ekonomi de med)