Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Problemet för SAS är att hela bolaget har varit som en skyddad verkstad där de statliga ägarna har skjutit till pengar när facken har ställt höga krav. Tydligast är ju verksamheten på Kastrup. Detta samtidigt som andra flygbolag med lägre kostnader konkurrerar på SAS hemmamarknad. När SAS ledning försöker öppna dörren på glänt till verkligheten utanför så får facken en kollektiv hjärnblödning. Mer eller mindre alla andra företag och anställda lever redan i den verkligheten men facken på SAS vägrar rakt in i kaklet. Enda sättet att få ordning på detta är att kraftigt skala ner verksamheten till de delar som ger överskott och lägga ner resten.

Problemet för SAS är att hela bolaget har varit som en skyddad verkstad där de statliga ägarna har skjutit till pengar när facken har ställt höga krav. Tydligast är ju verksamheten på Kastrup. Detta samtidigt som andra flygbolag med lägre kostnader konkurrerar på SAS hemmamarknad. När SAS ledning försöker öppna dörren på glänt till verkligheten utanför så får facken en kollektiv hjärnblödning. Mer eller mindre alla andra företag och anställda lever redan i den verkligheten men facken på SAS vägrar rakt in i kaklet. Enda sättet att få ordning på detta är att kraftigt skala ner verksamheten till de delar som ger överskott och lägga ner resten.
Vet du om Pilotförbundet är någon ideell organisation som inte har strejkkassa som ber medlemmarna ha en egen strejkkassa eller är det antalet strejker som ätit upp pengarna? Eller kanske bara "skvaller" utan substans?

Last edited:
Ja men det är inte frågan nu och ingen blir varslad utan lön det är jag säker på. Vi har lagstöd för sådant om man är anställd i ett svenskt bolag Vet flera som fick så kallade erbjudanden vid pandemin och tyckte de var oförskämt bra och nappade och reser och hälsar på sina barn. Problemet kvarstår kostnaderna är inte i proportion till inkomsterna och skattebetalare i Sverige har betalat en ansenlig mängd pengar för att hålla SAS flytande. Andra bolag tex Lufthansa tjänar pengar så det måste inte heta Ryanair för att få ihop sin ekonomi,

varslad utan lön? Förstår inte.
Piloterna blev uppsagda pga arbetsbrist.

och Lufthansa betalar väl sina piloter bättre än SAS.

Låter rimligt det du skriver. Men varför är det så viktigt att jobba i moderbolaget då?
Är det moderbolaget i sig som är viktigt, eller är det att man vid byte av bolag tappar pinnhål på senioritetslistan. Byter man bolag så tar det väl 10-15 år innan man når den senioritet och den lön man är van vid. Men återanställs man I samma så får man behålla den.

Man har ju genom många år förhandlat fram en modell som gör det extremt ofördelaktigt att byta arbetsgivare som pilot. Till skillnad från många andra branscher när det är tvärt om - att man måste byta arbetsgivare för att "komma uppåt".

Ska dock tillägga att jag har flera bekanta som flyger för SAS och som inte vill strejka men måste eftersom dom är anslutna. Dessa får ju tyvärr oförtjänt åka med på utskällningståget där resenärerna hoppas alla får sparken. De hade säkerligen kunnat tänka sig att flyga vidare med lite "sämre" villkor hellre än att söka sig till andra bolag som är en jäkla process både ekonomiskt och psykiskt.
Det är väl ganska enkelt att använda sitt egna omdöme, går ur facket och gå tillbaka till jobbet. Låter helt sjukt att strejka för att man "måste". Men jag kan inte påstå att jag blir förvånad av någon pilot längre.

Det är väl ganska enkelt att använda sitt egna omdöme, går ur facket och gå tillbaka till jobbet. Låter helt sjukt att strejka för att man "måste". Men jag kan inte påstå att jag blir förvånad av någon pilot längre.
Man är aldrig tvingad att strejka även om man är kvar i facket. Det värsta som kan hända är att man blir utesluten ur facket, men man har absolut laglig rätt att inte delta i strejken utan att explicit lämna facket.

ja? Och i detta fall så blev ju piloterna uppsagda.
Så undrade vad du menade med ditt inlägg
Jag svarade på ditt inlägg och ingen blir ju uppsagd i Svenska normala företag på det sätt du beskriver inte heller SAS personalen. De har fått bra villkor och bättre än vad lagen erbjuder som är det sämsta utgångsläget. Det där finns inte ens. Här vill man tydligen att man ska återanställa 560 piloter i en marknad som svänger fram och åter hela tiden och där inkomsterna från affärsresenärer är borta och man har en amöba till kostnadsmassa som finansieras av nytt kapital från ägarna om och om igen, lyxfällan deluxe.

"Jo ur arbetsgivarperspektiv är det ju lysande att kunna sparka folk på dagen, utan anledning, mer än att man hittade ngn som är villig att göra jobbet billigare.
inom flyget hittar du i perioder till och med folk som är villiga att betala för att jobba, så de kan bygga flygtid"

Toppen