Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Jag har skrivit tidigare på forumet, kanske tidigare i den här tråden, att det verkar som att både piloterna och SAS är dåliga på att prata med varandra. Man kan ju då tänka sig att det till slut har gått prestige i saker och ting och att man därför helt enkelt har stängt av öronen och inte lyssnar på sin motpart. Men, samtidigt så har ju väldigt många i SAS ledning bytts ut under årens gång och ändå fortsätter det. Då kan det ju inte handla om personlig prestige längre. Åtminstone inte från SAS sida, om man inte gjort om det till sin företagskultur, att man vill bråka med facket. Och det har jag svårt att tro.

Jag har dålig koll på ledarskapet för piloternas fackförbund, om det också har bytts ut eller i stort sett består av samma folk. Även om man inte längre är facklig ledare så är det väl kanske ändå högst troligt att man fortfarande är kvar i organisationen och därmed fortfarande kan lägga bränsle på brasan. Det är kanske inte rätt av mig att lägga största skuldbördan på fackförbundet, men jag tycker att det är väldigt konstigt att de alltid har väldigt nära att ta till stridsåtgärder. Jag vet inget annat fackförbund som drar strejkkortet så ofta som pilotfacket.
 

adhoc76

Medlem
Det vilar ett tungt ansvar på SAS-ledningen att undvika den här strejken. Ledningen har sedan våren 2020 lagt ett enormt fokus och energi på att bryta den skandinaviska modellen och ge sig på sina anställda, säger Martin Lindgren, ordförande i pilotfacket i ett pressmeddelande.

Det är där jag blir så kluven. Om man tittar på SAS siffror så blir det uppenbart att det inte går att tjäna pengar och överleva som bolag med den ”skandinaviska modellen”. Det i sig är dystert, men det beror ju på att ”vi” inte är beredda att betala priset utan söker det allra billigaste hela tiden. Och nu har även Staten fått nog som ägare och inser att det inte fungerar längre. Onekligen en rävsax. Borde finnas en nisch, kan man tycka, för ett högre pris i utbyte mot bättre service. Eller så är jag naiv och har hängt här för mycket…
 
Blir det strejk är det riktigt illa för SAS. Den här gången måste SAS betala EU-ersättning direkt, enligt domslut efter förra strejken. Det vet piloterna om och de kunde inte låta bli att spela ut strejkkortet bara därför. Skeppet ska plundras innan det sjunker, verkar det som.
 
Kan ledningen med juridiskt finlir sätta Scandinavian Airlines i konkurs på dagen?
Där är SPG alla medlemmar anställda.
Det var ungefär så Norwegian gjorde våren 2020, man slog dotterbolagen i konkurs där personalen var anställda.
De fick gå hem på dagen utan lön. Alla fackliga avtal upplöstes.
 
Toppen