Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

apknug

Medlem
J

Jag skulle byta arbetsgivare eller allvarligt överväga ett karriärbyte om jag var extremt missnöjd med arbetsförhållandena på nuvarande arbetsplats.
De är ju inget tvång att vara pilot i SAS. På Arlanda växer Ryanair, Norwegian & Eurowings fort.
Dock man fråga sig om någon annan arbetsgivare i samma branch vill anställa en arbetssökande som precis strejkade förra arbetsgivaren i konkurs
Det är kanske något som Martin Lindgren reflekterat över, han kommer väl vara paria resten av sitt liv. Ja kanske därför han surrat sig vid masten......
 

cantona

Medlem
Visst det är en viss "rättighet" att sitta kvar i båten medans den sjunker pga rostade skrov eller som du menar dålig kapten. Men vissa anser nog att det kan vara klokt att hoppa av istället för att följa med ner i djupet.....
Visst är det så men det är aldrig den enes fel när två träter. Den verkligheten är lite för enkel.
 

Philip G

Medlem
Hade varit intressant att få fram lite fakta. Vad konkret man är missnöjd över. Skulle även vara intressant att höra hur piloterna/facket anser är skäligt givet omvärldsfaktorer och pandemieffekter. Det känns oerhört skört och ogenomtänkt att gå ut med en strejk nu. Hur ser riskkalkylen ut "att vinna" vs "att förlora jobbet genom konkurs"? Nä, bottennapp på pilotkåren, fullständiga dårar.
 
Anställer man inkompetent ledning så blir ju resultatet därefter.
Jag är ingen som förespråkar dålig arbetsmiljö och dåliga villkor. Jag tror inte heller att piloter har kompetensen att leda ett flygbolag. Dom verkar överskatta sin egen förmåga och betydelse, inte för att få planet att flyga, utan för hur man ska leda ett företag.

Och nej, jag menar inte att SAS är bra skött, det jag menar är att piloterna (och deras fack) inte är mer kompetenta, vilket dom så ofta saluför.
 
Alla ni som vill eller kan gå med på sämre och mindre ... återkom med kontaktuppgifter till er arbetsgivare så sköter jag resten åt er ;) eller om ni jobbar åt er själva minska er egen lön.
Som egenföretagare så är det ju en tämligen vanlig verklighet…
Dåliga tider så får man hålla ner utgifterna helt enkelt fast ingen av piloterna på SAS verkar ju ha någon som helst känsla för ekonomi utöver den egna plånboken.
Jag hoppas SAS överlever men blir mer och mer tveksam.
 
Toppen