Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

ekf

Medlem
LF tar inte någon kostnad. Gör Amex det?
Generellt för försäkringar gäller väl att man kan få ersättning för merkostnader som förseningen inneburit. Att första natten brunnit inne leder inte nödvändigtvis till merkostnader för resenären (såvida inte boendet automatavbokas eller så). Men jag är inte försäkringshandläggare...
 

WongHauw

Medlem
17/7 CPH-LAX i Plus (betalt mestadels på voucher efter ett 261/2004 case i december förra året). Får se vad som sker. Egentligen har vi ett annat flyg HEL-CPH innan men borde inte vara ett större problem att komma till CPH eftersom den första sträckan är bokad med AY. Antagligen får vi ringa kaoslinjen när SAS inte hittar alternativa resvägar.

Kan inte riktigt ändra datum hur mycket som helst heller då nästa arbetsdag ska var 20/7 och jag försöker få till ett läkarbesök 19/7. Skulle helst undvika domestic legs i USA då jag har förstått att med Plus-biljett hamnar man i vanlig ekonomi.
Japp, där kom mejlet att resan är inställt ca 23 timmar innan flyget skulle avgå. Hittade inte så många alternativ själv på Google Flights och ITA Matrix så kommer blir ett tuff dygn eller två.

EBS med tre väskor som ska checkas. Men om SAS lyckas att boka oss i vanlig ekonomi någon annanstans, lär vi få betala för en extra väska. Om dom nu ens lyckas att hitta något alternativ.

Är det värt att använda en dag att ta tåget till BLL, HAM, FRA?
 

WongHauw

Medlem
Kommer fram till speciallinjen på 08-7974100 men de kan typ inte göra något alls. Kan inte flytta flygplatsen från avgångsflygplatsen från Köpenhamn till Billund eller Göteborg, kan inte byta ankomstflygplatsen, får det låta som SAS gör oss en stor gentjänst genom att ge två alternativ:
1) CPH-DBX-LAX
2) CPH-LHR-IAH-LAX

Naturligtvis finns ingen Economy Premium tillgänglig utan man ska köpa ytterligare väskor och sen skicka kvittot. Ekonomiklass till Dubai och sedan till andra sidan världen i ekonomi. SAS vägrar att boka andra flyg än genom Star Alliance.

Och sen bryts samtalet (ringer genom Skype eftersom jag har inget svenskt nummer kvar)...

Ridå.

:mad:
 

palmen

Moderator
Kommer fram till speciallinjen på 08-7974100 men de kan typ inte göra något alls. Kan inte flytta flygplatsen från avgångsflygplatsen från Köpenhamn till Billund eller Göteborg, kan inte byta ankomstflygplatsen, får det låta som SAS gör oss en stor gentjänst genom att ge två alternativ:
1) CPH-DBX-LAX
2) CPH-LHR-IAH-LAX

Naturligtvis finns ingen Economy Premium tillgänglig utan man ska köpa ytterligare väskor och sen skicka kvittot. Ekonomiklass till Dubai och sedan till andra sidan världen i ekonomi. SAS vägrar att boka andra flyg än genom Star Alliance.

Och sen bryts samtalet (ringer genom Skype eftersom jag har inget svenskt nummer kvar)...

Ridå.

:mad:
Köpenhamn - Dubai - Los Angeles, vilken dröm att få den ombokningen då jag utgår ifrån att det skulle bli med Emirates. Ta chansen att flyga A380 när du får möjligheten :D.

Men om de nu inte bokar om utanför Star Alliance, varför bokar de med Emirates?

Om du nu inte vill flyga via Dubai låter ju faktiskt det andra alternativet helt ok i rådande läge. Man kan inte vara petig just nu när typ alla flighter är bokade till bristningsgränsen redan. Jag hade tagit andra alternativt direkt om det erbjöds och det var viktigt att komma fram så snabbt som möjligt.
 

Bryant

Medlem
En liten berättelse hur det gick för oss på vår resa som var bokad ARN-CPH-ZRH övernattning GVA-JFK separat biljett mellan JFK-RDU.


Att flyga i dessa tider kräver tålamod och hög stresströskel.

Första flyget ARN-CPH inställt pga av strejk, backup med tåg till CPH och en dyr biljett ARN-ZRH. Efter ca 6h i telefonkö med SAS åkte jag till Arlanda istället och fick snabbt hjälp med att lägga till vår backup ARN-ZRH på orginalresan för att slippa kostnaden. Blev 24h i Zürich istället för bara natten.

ZRH-GVA-JFK smärtfritt

JFK-RDU på separat biljett, 3h transfer. Efter landning JFK var det kö innan kön till immigration började . 3h räcker tyvärr inte och jag började leta alternativ. Personalen fick syn på 5-åringen , ”you can skip the line”, fantastiskt.

Kön till immigration ringlade sig lååång, och insåg att detta kommer att ta tid. Plötsligt, ”families with kids can use the line for US citizes”. Vi var igenom snabbt och hade en timmes marginal efter incheckning på nytt flyg och ny säkerhetskontroll.

JFK-RDU inställt! Inga alternativ samma dag. En snabb ombokning i appen till dagen efter, en poängbokning på ett hotell i närheten.

2h försening dagen efter men vi blev insläppta i Admiral lounge trots att det endast fanns ett Finnair guld och vi var 4 pers. Helt ok sätt att fördriva tiden på JFK. Hoppas hemresan blir smärtfri.. Separat biljett GSO-EWR övernattning JFK-GVA-PMI.
 

WongHauw

Medlem
Köpenhamn - Dubai - Los Angeles, vilken dröm att få den ombokningen då jag utgår ifrån att det skulle bli med Emirates. Ta chansen att flyga A380 när du får möjligheten :D.

Men om de nu inte bokar om utanför Star Alliance, varför bokar de med Emirates?

Om du nu inte vill flyga via Dubai låter ju faktiskt det andra alternativet helt ok i rådande läge. Man kan inte vara petig just nu när typ alla flighter är bokade till bristningsgränsen redan. Jag hade tagit andra alternativt direkt om det erbjöds och det var viktigt att komma fram så snabbt som möjligt.
Outgrundliga äro SAS vägar!

Hade det varit Business, hade jag kanske inte haft så mycket emot att flyga Emirates. Men under de rådande omständigheter (fysiskt skick :rolleyes:) sitta 7 h i ekonomi till Dubai, vänta 8 h på flygplatsen och sedan flyga 16 h (även om det är Emirates) i ekonomi till LA låter lite för tufft.

När jag fick tag på SAS igen (...) så var alternativet genom London och Houston redan borta för den 19:e. Och på tanke med bagagekaos på Heathrow kändes lite sådär. Ännu bättre var nästa alternativ som kvinnan på telefonen knappt ville berätta: Köpenhamn-Frankfurt-London-San Francisco-Los Angeles.

Nu måste jag missa en arbetsdag (arbetskulturen i USA är dessvärre inte alls lika flexibel som i Norden + ingen tid för att återhämta från jetlaggen). På den 20:e fanns det fortfarande alternativ med en stopp, antingen LH genom München eller OS genom Wien. Inga incheckade väskor bokade enligt SAS-appen.
 
Last edited:

Nimbus

Medlem
Strandsatt i USA då vår flygning från EWR är inställd. Ringde krisnumret (25 min kö) och pratade med agent 1 som hjälpte oss och kunde komma med ett acceptabelt alternativ. Samtalet bryts precis när hon ska biljettera. Nya flighter har lagts in i bokningen men inte bekräftade. Ringer igen (20 min kö), förklarar för agent 2 vad som hänt och hon är på väg att biljettera när SAMTALET BRYTS IGEN. Ringer upp numret en tredje gång och får svaret "this office has closed". Nu i kö till guldlinjen, än så länge 50 minuter. Herregud.
 

henke12

Medlem
Inga incheckade väskor bokade enligt SAS-appen.

känd bugg i SAS appen att den visar fel!
Framförallt på andra bolag


Högsommar, flera strejker, ketchup effekt på resande efter covid, flygplatser som går på knäna och ber flygbolag ställa in flyg.
Det är nog inte läge att vara allt för kräsen tänker jag.
Det är inte direkt så att SAS kan välja och vraka på smidiga rutter till LA…
 

henke12

Medlem
Strandsatt i USA då vår flygning från EWR är inställd. Ringde krisnumret (25 min kö) och pratade med agent 1 som hjälpte oss och kunde komma med ett acceptabelt alternativ. Samtalet bryts precis när hon ska biljettera. Nya flighter har lagts in i bokningen men inte bekräftade. Ringer igen (20 min kö), förklarar för agent 2 vad som hänt och hon är på väg att biljettera när SAMTALET BRYTS IGEN. Ringer upp numret en tredje gång och får svaret "this office has closed". Nu i kö till guldlinjen, än så länge 50 minuter. Herregud.

håll koll i appen samtidigt ifall det trillar in biljettnummer!
 
Toppen