Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

DRG

Medlem
Fick retur AGP-OSL 4 aug inställd idag för 4 personer Bonusresa med utresa 21 juli. SAS bokade om till direktflighten den 3:e aug (connect) utan att bråka om att det inte fanns några bonusplatser. Bra gjort! Nu hoppas vi bra strejken tar slut så att utresan med SAS main kan bli av
 

Conan

Medlem
Jag har en resa från CPH den 20e till PMI med två vuxna och två barn. Utresan är med SAS Connect men hemresan den 9 aug är med SAS. Jag har använt mig av 2-4-1 voucher för denna bokning. Det är plus biljetter och det verkar finnas flighter PMI till CPH med SAS Connect på andra datum i augusti att boka om till. Det var länge sedan jag gjorde detta och jag brukar alltid behöva ringa kundtjänst när det gäller 2-4-1 biljetter med familjen. Fråga, kan jag göra det själv på sas.se utan att förlora poäng eller själva vouchern?
 
Jag har en resa från CPH den 20e till PMI med två vuxna och två barn. Utresan är med SAS Connect men hemresan den 9 aug är med SAS. Jag har använt mig av 2-4-1 voucher för denna bokning. Det är plus biljetter och det verkar finnas flighter PMI till CPH med SAS Connect på andra datum i augusti att boka om till. Det var länge sedan jag gjorde detta och jag brukar alltid behöva ringa kundtjänst när det gäller 2-4-1 biljetter med familjen. Fråga, kan jag göra det själv på sas.se utan att förlora poäng eller själva vouchern?
Kul då ska vi med samma plan ;-)
Utan att vara expert så tror jag det syns om du har knappen ändra bokning när du är inne på bokningen på sas hemsida under mina bokningar? Har du inte den måste du ringa.
 

Torsi

Medlem
Ser ut som en rätt vanlig rutt med normala tider för byten. Skulle personligen inte vara ett dugg orolig. Hamburg är inte direkt stort och är enkelt att byta. Frankfurt är gigantiskt men det troliga är att ni inte kommer ha mer än max 15 minuter mellan gaterna då ni flyger inom Schengen.

Väskorna ska nornalt komma med utan problem. Ett byte är inget konstigt, inte heller 2 byten.

Problemen som kan uppstå för er är om någon flight blir typ 45min sen eller liknande. Men det är inget ni kan påverka ändå så inget att oroa sig över nu. Se till att ha det viktigaste i handbagage så ni klarar ett dygn på plats utifall att en väska inte kommer fram.
Sen när är Kroatien en del av Schengen?
Det är en passkontroll han ska passera i FRA så med största sannolikhet mer än 15minuter.
 

adhoc76

Medlem
Kl 19:25 kom så sms. Flighten imorgon som skulle ha flugits av SAS Connect från Arlanda till Malaga kl 06:05 imorgon 16 juli är plötsligt och oväntat inställd. Slängde mig på telefonen till SAS men blev nedkopplad kl 20. Stängt för dagen. Under tiden hade jag dock pinnat iväg till servicecenter då jag befann mig på Arlanda. Inte lång kö, men eftersom servicecenter skulle stänga så fick vi och sällskapet innan oss hjälp. Övriga - lämnades åt sitt öde. Jag hann också få sms där SAS meddelade att de inte hittar alternativ (automatgenererat - försöker de ens?) Känns som väldig tur att vi fick hjälp på Arlanda trots att det egentligen är bedrövligt attt SAS Connect nu också framstår som ett alternativ som inte heller fungerar. Nåväl. Ombokad till Palma. Blir en natt på hotell och kommer fram ett dygn senare än tänkt.
 

ptotheg

Medlem
Nu har det släppts bonusplatser på Connect-flyget samma dag som jag är bokad på Mainline. SAS kommer fortsatt inte ens försöka boka om denna innan mitt är inställt.

Men ringa voucher-kundtjänst (det är en 2-4-1) och boka om utresan borde vara möjligt?
 

A359

Medlem
Flyget till EWR lär bli inställt vilken sekund som helst nu.

Jag vill inte ställa in resan själv då jag vill kräva ersättning enligt EU261/2004. Samtidigt vill jag ha tillbaka 2-4-1 och poängen ASAP.

Ni som fått inställda flyg, när har ni fått poäng och 2-4-1 åter till era konton? Så fort status ändrats till cancelled och SAS meddelat att dom inte lyckats hitta en alternativ resa?
 

ekf

Medlem
Flyget till EWR lär bli inställt vilken sekund som helst nu.

Jag vill inte ställa in resan själv då jag vill kräva ersättning enligt EU261/2004. Samtidigt vill jag ha tillbaka 2-4-1 och poängen ASAP.

Ni som fått inställda flyg, när har ni fått poäng och 2-4-1 åter till era konton? Så fort status ändrats till cancelled och SAS meddelat att dom inte lyckats hitta en alternativ resa?
Vad är viktigast? Några hundra EUR någon gång i framtiden eller poängen tillgängliga för omgående bokning av ny resa?
 

A359

Medlem
Vad är viktigast? Några hundra EUR någon gång i framtiden eller poängen tillgängliga för omgående bokning av ny resa?
Jag kan vänta en dag när det handlar om 1200 EUR, men inte flera dagar. Har redan bokat en backup-resa för morgondagens resa.
 
Last edited:
Toppen