Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Hur har det blivit för er med poängbiljetter? Har ARN-OSL-FCO 20/7 med svenska bolaget. Connect kör ARN-FCO direkt samma dag och det finns gott om platser kvar just nu. Det troliga är väl en flytt dit i första hand?

Men jag vill minnas att man hanterat poängbokningar lite illa baserat på vad jag läst i tråden? Men det kanske har varit när inget annat SAS alternativ funnits?
Du måste vänta tills den blir inställd för att de ska kunna boka om till en cashbiljett.

Finns bonusplatser på direktflighten så kan de boka om innan den är inställd på vanligt vis.
 
Hur har det blivit för er med poängbiljetter? Har ARN-OSL-FCO 20/7 med svenska bolaget. Connect kör ARN-FCO direkt samma dag och det finns gott om platser kvar just nu. Det troliga är väl en flytt dit i första hand?

Men jag vill minnas att man hanterat poängbokningar lite illa baserat på vad jag läst i tråden? Men det kanske har varit när inget annat SAS alternativ funnits?
Jag har fått SAS alternativ nekade på poängresor trots att resor funnits som alternativ att boka. Kundtjänst har vägrat med motiveringen att flyget endast var ”troligtvis inställt”. Flyget i fråga blev cancelled 20 timmar innan avgång och efter 20 minuter var den helt avbokad så det fanns ingen chans gå den ombokad under den perioden.
 
Spännande, pratat med sas nu. Enligt sas ska man checka in hos dom. Och eurowings säger hos dom...
Man checkar alltid in hos flygbolaget man flyger med. Skulle bli väldigt konstigt annars då sas inte flyger från alla destinationer man kan flyga ifrån med en sas biljett.

Att fråga kundtjänst om sånt här som de borde kunna bevisar bara tesen på att kundtjänst har noll koll. Du kan lika gärna hälla ut ett paket ris på golvet och sen försöka tyda riskornen hur du ska göra, troligtvis större chans att riskornen har rätt.
 
Jag har fått SAS alternativ nekade på poängresor trots att resor funnits som alternativ att boka. Kundtjänst har vägrat med motiveringen att flyget endast var ”troligtvis inställt”. Flyget i fråga blev cancelled 20 timmar innan avgång och efter 20 minuter var den helt avbokad så det fanns ingen chans gå den ombokad under den perioden.
Tyvärr så det funkar. Innan flyget ställs in får inte kundtjänst göra några ändringar, annat än vad biljettreglerna tillåter. Tyvärr måste man vänta på att flighten ställs in, så funkar det tyvärr för alla. Självklart vore det ju önskvärt att de ställde in lite längre fram i tiden men då blir problemet motsatt när strejken väl tar slut, massa flighter inställda som kunde ha flygits.
 
Har försökt läsa igenom tråden men har säkert missat, hur funkar det med ex. hotellnätter man bokat om ens flyg blir inställt. Kan man få ersättning för det från flygbolaget eller ens försäkringsbolag/cc?
 
Har försökt läsa igenom tråden men har säkert missat, hur funkar det med ex. hotellnätter man bokat om ens flyg blir inställt. Kan man få ersättning för det från flygbolaget eller ens försäkringsbolag/cc?
Ditt försäkringsbolag, inte flygbolaget.
 
Tyvärr så det funkar. Innan flyget ställs in får inte kundtjänst göra några ändringar, annat än vad biljettreglerna tillåter. Tyvärr måste man vänta på att flighten ställs in, så funkar det tyvärr för alla. Självklart vore det ju önskvärt att de ställde in lite längre fram i tiden men då blir problemet motsatt när strejken väl tar slut, massa flighter inställda som kunde ha flygits.

Tack. Då gör jag som så att jag köper en full flex biljett med annat bolag som avbokas när/om strejken är ur världen. Vill inte riskera att missa denna resa.
 
Tyvärr så det funkar. Innan flyget ställs in får inte kundtjänst göra några ändringar, annat än vad biljettreglerna tillåter. Tyvärr måste man vänta på att flighten ställs in, så funkar det tyvärr för alla. Självklart vore det ju önskvärt att de ställde in lite längre fram i tiden men då blir problemet motsatt när strejken väl tar slut, massa flighter inställda som kunde ha flygits.

Jag tänker bara att nu när jag har en resa betalt för pengar den 19/7 så fick jag nu (när den blev likely to be cancelled) upp att kostnadsfritt omboka den och bokade då om till första alternativ som kändes ok vilket var 20/7 mer sas Connect och city yet. Fanns en hel del olika alternativ att välja på. Eftersom min förra var bonus fanns inga alternativ alls, det borde ju funnits samma på bonusresor, inte bara kontakta kundtjänst.
 
Jag tänker bara att nu när jag har en resa betalt för pengar den 19/7 så fick jag nu (när den blev likely to be cancelled) upp att kostnadsfritt omboka den och bokade då om till första alternativ som kändes ok vilket var 20/7 mer sas Connect och city yet. Fanns en hel del olika alternativ att välja på. Eftersom min förra var bonus fanns inga alternativ alls, det borde ju funnits samma på bonusresor, inte bara kontakta kundtjänst.
Ska man boka om bonusresor behövs bonusplatser rent generellt. Sas har till och med (helt felaktigt) krävt bonusplatser för ombokning när planet är inställt (sina egna flighter).
 
Ska man boka om bonusresor behövs bonusplatser rent generellt. Sas har till och med (helt felaktigt) krävt bonusplatser för ombokning när planet är inställt (sina egna flighter).
Ja, man kunde bara önskat att ändringsknappen fanns även på bonusresor då även om alternativen varit färre så hade man iaf inte varit beroende av kundtjänst.
 
Toppen