Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Hej på er.
Vi skulle åkt till Kroatien idag, men så blev det ej. Nu har vi blivit ombokade av SAS med en lite mer utmanande rutt än direktflyg.
Känns som att det kommer bli tajt om tid mellan byten, något tips på dessa flygplatser / terminaler?

SK2645 15 Jul
ARN 07:15
HAM 08:50

LH0019 15 Jul
HAM 10:00
FRA 11:10

OU0413 15 Jul
FRA 12:05
SPU 13:45

Likaså på SAS hemsida står det följande på flighten HAM?
Hamburg HAM
Transfertid: 1h 10m
Byte av flygplats
Transfertid: 55m


Hur troligt är det att man kommer få sin väska hela vägen fram om man checkar in den med så många byten? :)
 

palmen

Moderator
Hej på er.
Vi skulle åkt till Kroatien idag, men så blev det ej. Nu har vi blivit ombokade av SAS med en lite mer utmanande rutt än direktflyg.
Känns som att det kommer bli tajt om tid mellan byten, något tips på dessa flygplatser / terminaler?

SK2645 15 Jul
ARN 07:15
HAM 08:50

LH0019 15 Jul
HAM 10:00
FRA 11:10

OU0413 15 Jul
FRA 12:05
SPU 13:45

Likaså på SAS hemsida står det följande på flighten HAM?
Hamburg HAM
Transfertid: 1h 10m
Byte av flygplats
Transfertid: 55m


Hur troligt är det att man kommer få sin väska hela vägen fram om man checkar in den med så många byten? :)
Ser ut som en rätt vanlig rutt med normala tider för byten. Skulle personligen inte vara ett dugg orolig. Hamburg är inte direkt stort och är enkelt att byta. Frankfurt är gigantiskt men det troliga är att ni inte kommer ha mer än max 15 minuter mellan gaterna då ni flyger inom Schengen.

Väskorna ska nornalt komma med utan problem. Ett byte är inget konstigt, inte heller 2 byten.

Problemen som kan uppstå för er är om någon flight blir typ 45min sen eller liknande. Men det är inget ni kan påverka ändå så inget att oroa sig över nu. Se till att ha det viktigaste i handbagage så ni klarar ett dygn på plats utifall att en väska inte kommer fram.
 
Ser ut som en rätt vanlig rutt med normala tider för byten. Skulle personligen inte vara ett dugg orolig. Hamburg är inte direkt stort och är enkelt att byta. Frankfurt är gigantiskt men det troliga är att ni inte kommer ha mer än max 15 minuter mellan gaterna då ni flyger inom Schengen.

Väskorna ska nornalt komma med utan problem. Ett byte är inget konstigt, inte heller 2 byten.

Problemen som kan uppstå för er är om någon flight blir typ 45min sen eller liknande. Men det är inget ni kan påverka ändå så inget att oroa sig över nu. Se till att ha det viktigaste i handbagage så ni klarar ett dygn på plats utifall att en väska inte kommer fram.

Underbart @palmen. Tack för input, är hyffsat resvan men brukar i största möjliga mån prioritera direkt eller max ett byte.
Men någon gång ska vara den första. Ska bli kul att testa Canadair CRJ 900 som jag aldrig flugit med tidigare, som halvnörd vill man ju alltid bocka av alla typer av flygmaskiner. :)
 

Gerad88

Medlem
Skulle flyga över dagen till köpenhamn för att träna med dottern imorgon ( och hälsa på dotterns morbror). Flyget blev självklart avbokat men blev ombokad till att flyga finnair business men de lyckades inte boka resan hemåt, så lite senare bokade de mig att flyga till helsinki imorgon fram och tillbaka istället... (utan att jag har pratat med dem)

Dock så vill ju inte frugan... självklart :-/
6h telefonkö senare... bokade om resan till sas connect nästa vecka istället :-/ hon blev lite förvånad att jag hade blivit bokad till Helsinki istället för köpenhamn.
 
Var i kontakt med SAS igen då vår bokning var flaggad för avsaknad av några dokument. Det var snabbt löst efter 1,5h i chattkön.
Väl framme frågade hon om jag var nöjd med alternativet vi hade erbjudits. Nämnde att det inte var vårt drömläge med längre restid och en dag senare, men att vi ändå var tacksamma över att få komma iväg.

Hon letade och hittade inget annat bättre. Under tiden hon letade så hittade jag en flight direkt med Coratian Airlines som måste blivit extra insatt imorgon för det har jag inte sett tidigare under mina konstanta sökningar efter alternativ tidigare under veckan.
När hon fick flightnummer så var det inga problem att boka om. Så nu blev vår restid en tredjedel mot innan. Klart tacksamt.

Om någon annan hittar hit som också ska till split så heter den: OU4487

Tack SAS för toppen service i kundtjänst, och hoppas strejken är löst tills vi ska åka hem... :)
 

J1981

Medlem
I väntan på svar av kundtjänst kanske nån här har koll. Inställt flyg imorgon med sas, men blivit ombokad till eurowings.
"Vänligen checka in på flygplatsen" står det är jag kolla på sas under mina bokningar och kan ej checka in med sas boknings ref på eurowings hemsida. Nån som varit i samma sits och löst det?

Om jag ej kan cehcka in online. Vilken desk gäller på arn då? Sas eller eurowings?

Sen antar jag att det inte är någon fasttrack på arn (hade endast via plus biljett)

*update eftersamtal med eurowings kundtjänst

Gick inte checka in online, även fast jag fått ny bokningsref via eurowings.
Incheck via deras desk.
 
Last edited:

adhoc76

Medlem
Ja du… Eurowings… de har haft problem med online-checkin ett bra tag. Vet inte om det gäller alla destinationer, men har egen erfarenhet av Malaga både ut och hem. Den riktiga cirkusen utbröt dock på hemvägen. Incheckningspersonalen i Malaga motade prompt iväg alla som hade biljett-typ där manuell incheckning inte ingick och hänvisade dem till ett biljettkontor för att betala ”straffavgift” på 5€. Att det inte gick att checka in online lämnade de utan avseende. Visst är det härligt med lågprisflyg?
 
Hej, på söndag flyger jag med SAS från Gdansk via Köpenhamn till Stockholm. Första benet är via Xfly, så det bör inte påverkas men det andra är med main. En fråga, även om den andra flighten ställs in, tror ni att jag fortsatt kommer kunna få flyga den första flighten till Köpenhamn? Det är ju nämligen mycket lättare att ta sig hem till Stockholm från Köpenhamn på andra sätt än från Gdansk. Tänker ringa dem imorgon, men tänkte passa på att fråga här :)
 

ptotheg

Medlem
Hur har det blivit för er med poängbiljetter? Har ARN-OSL-FCO 20/7 med svenska bolaget. Connect kör ARN-FCO direkt samma dag och det finns gott om platser kvar just nu. Det troliga är väl en flytt dit i första hand?

Men jag vill minnas att man hanterat poängbokningar lite illa baserat på vad jag läst i tråden? Men det kanske har varit när inget annat SAS alternativ funnits?
 

J1981

Medlem
Ja du… Eurowings… de har haft problem med online-checkin ett bra tag. Vet inte om det gäller alla destinationer, men har egen erfarenhet av Malaga både ut och hem. Den riktiga cirkusen utbröt dock på hemvägen. Incheckningspersonalen i Malaga motade prompt iväg alla som hade biljett-typ där manuell incheckning inte ingick och hänvisade dem till ett biljettkontor för att betala ”straffavgift” på 5€. Att det inte gick att checka in online lämnade de utan avseende. Visst är det härligt med lågprisflyg?

Spännande, pratat med sas nu. Enligt sas ska man checka in hos dom. Och eurowings säger hos dom...
 
Toppen