JPE
Medlem
Hur skulle ni ha gjort i följande situation? Tacksam för tips! 
ORIGINALBOKNING | (AMEX 2-4-1, 2 personer, 100 000 poäng):
JUL 15 | ARN-ORD SAS | BUSINESS
JUL 22 | EWR-ARN SAS | BUSINESS
Om strejken fortsätter så kommer ARN-ORD ställas in. Jag letade i förebyggande syfte ett alternativ och bokade i helgen följande:
EXTRA UTRESA | (AMEX 2-4-1, 2 personer, 78 000 poäng)
JUL 14 BMA-BRU-LHR-ORD | BUSINESS | (övernattning LHR)
EXTRA HEMRESA | (FLY PREMIUM, 2 personer, 72 000 poäng)
JUL 22 EWR-ARN SAS | BUSINESS
(Det gick inte kombinera extra utresa och hemresa i en bokning eftersom det då hade blivit en dubbel open jaw).
Alternativ 1:
Boka av extraresan och behålla originalbokningen.
Fördelar
Alternativ 2:
Köra på extraresan och boka av originalbokningen.
EDIT: Ser nu att det ser lite konstigt ut att jag skriver att det är en risk att SAS når ett avtal. Självklart vill jag att ett avtal nås men i min kalkyl är det en risk.
ORIGINALBOKNING | (AMEX 2-4-1, 2 personer, 100 000 poäng):
JUL 15 | ARN-ORD SAS | BUSINESS
JUL 22 | EWR-ARN SAS | BUSINESS
Om strejken fortsätter så kommer ARN-ORD ställas in. Jag letade i förebyggande syfte ett alternativ och bokade i helgen följande:
EXTRA UTRESA | (AMEX 2-4-1, 2 personer, 78 000 poäng)
JUL 14 BMA-BRU-LHR-ORD | BUSINESS | (övernattning LHR)
EXTRA HEMRESA | (FLY PREMIUM, 2 personer, 72 000 poäng)
JUL 22 EWR-ARN SAS | BUSINESS
(Det gick inte kombinera extra utresa och hemresa i en bokning eftersom det då hade blivit en dubbel open jaw).
Alternativ 1:
Boka av extraresan och behålla originalbokningen.
Fördelar
- 50 000 poäng billigare
- Kanske bättre routing och slippa övernattning LHR
- Risk att SAS ombokar till 1-2 dagar senare eller att de säger att de inte hittar något alternativ
- Risk att SAS når ett avtal på typ torsdag och att SAS då inte vill boka om oss med annat bolag och att det tar en stund att få igång trafiken igen och att vi även då kan komma några dagar senare
Alternativ 2:
Köra på extraresan och boka av originalbokningen.
EDIT: Ser nu att det ser lite konstigt ut att jag skriver att det är en risk att SAS når ett avtal. Självklart vill jag att ett avtal nås men i min kalkyl är det en risk.
Last edited: