Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Homer

Medlem
Vänta tills SAS ställer in ditt flyg (ca 24h innan avresa) och se vad de bokar om dig till. Passar inte detta så ring in och be dem boka om till något som passar,

de bör inte ha några problem att boka om till t ex Norwegian. Faller allt och de ej bokar om så får du ta bilen och claima i efterhand.


Under förra pilotstrejken bokade de inte alls om till Norwegian även om det inte fanns några andra alternativ,
de sa att de inte hade några avtal, om man valde att köpa en biljett själv så ersatte de mellanskillnad på upp till €300.
 

JPE

Medlem
Hej. Jag sitter i USA och väntar på att flyget ska bli inställt, ska åka hem på tisdag. Är det någon som har blivit ombokad direkt utan att kontakta SAS mellan Chicago och Stockholm? (Jag har en inrikes innan dess, men det är ju där det blir problem). Jag ligger inte så bra till med att sitta i telefonen 5-6 imorgon (Diamond kanske går lite fortare?) bara så hoppas på att det ridan finns en lösning. Vad tror ni?
Hur har det gått? Fått någon ombokning?
 

airac

Medlem
Under förra pilotstrejken bokade de inte alls om till Norwegian även om det inte fanns några andra alternativ,
de sa att de inte hade några avtal, om man valde att köpa en biljett själv så ersatte de mellanskillnad på upp till €300.
SAS har ju ingen möjlighet att själv ställa ut biljetter på Norwegian, men en hel rad andra (legacy) bolag även utanför alliansen:

Results from https://www.ExpertFlyer.com
Kod:
Interline Agreements:
Flying SK

E-Ticket Interline Agreements
    AA        AC        AF        AI        AM        AS        
    AT        AV        AY        A3        BA        BM        
    BR        BT        B2        B6        CA        CI        
    CM        CO        CX        DE        DL        DT        
    DX        EI        EK        EN        ET        EY        
    FI        FM        FV        GF        GL        HA        
    HM        HX        IB        IG        JJ        JL        
    JU        KE        KL        KM        KQ        KX        
    LA        LG        LH        LO        LP        LR        
    LX        LY        ME        MH        MI        MK        
    MP        MS        MU        NH        NZ        OA        
    OK        OS        OU        OZ        O6        PG        
    PK        PR        PS        PZ        QF        QR        
    RJ        RO        SA        SB        SN        SQ        
    SU        SV        SW        S4        S7        TA        
    TG        TK        TN        TP        TU        T0        
    UA        UL        US        UX        VN        VS        
    VX        WF        WY        XL        ZH        2K        
    4M        9B        9W
 

varva77

Medlem
Fått CPH-ARN inställt och besked att de inte hittar något alternativ. Skall alltså via inte endast, första benet ok.
Kan tänkta mig att åka från Malmö dagen efter. något som man behöver sitta i kö om? Snabbare att försöka lösa det imorrn, väl i Köpenhamn? Alternativ är väl tom att boka resan och tjafsa om ersättning efter(?) Att de täcker resan tar jag för givet men i teorin skall de väl också täcka merkostnader?
 
Hur ska man göra om sas avbokade utresan gjord på poäng ( jag bokade eget istället när de inte hittade alternativ) men de har lyckats boka om hemresan till annat flyg med Lufthansa (men jag är redan hemma) och jag lyckas inte komma fram till kundtjänst? Suttit i kö från 8 i morse men det bryts gång på gång, just nu 4:30 i kö och nya hemresan avgår tidigt imorgon?
 

Jens Olsson

Medlem
Fått CPH-ARN inställt och besked att de inte hittar något alternativ. Skall alltså via inte endast, första benet ok.
Kan tänkta mig att åka från Malmö dagen efter. något som man behöver sitta i kö om? Snabbare att försöka lösa det imorrn, väl i Köpenhamn? Alternativ är väl tom att boka resan och tjafsa om ersättning efter(?) Att de täcker resan tar jag för givet men i teorin skall de väl också täcka merkostnader?

Jag hade CPH-ARN som första ben imorse men bokade igår om till MMX-ARN. Det sker inte automatiskt, jag ringde in och fick erbjudande om att boka om hemresan samma väg (vilket jag gjorde). Mitt råd är att ringa in och ändra, är du EBD/G går det troligen hyfsat snabbt innan de ringer tillbaka. Det är små maskiner som går från Malmö i sommar och endast 2-3 avgångar per dag så risken att det är fullbokat är nog inte liten om du väntar in i det sista.
 

varva77

Medlem
Jag hade CPH-ARN som första ben imorse men bokade igår om till MMX-ARN. Det sker inte automatiskt, jag ringde in och fick erbjudande om att boka om hemresan samma väg (vilket jag gjorde). Mitt råd är att ringa in och ändra, är du EBD/G går det troligen hyfsat snabbt innan de ringer tillbaka. Det är små maskiner som går från Malmö i sommar och endast 2-3 avgångar per dag så risken att det är fullbokat är nog inte liten om du väntar in i det sista.
Tackar, nej exakt de har bara bokat av CPH-ARN. Sitter i kö nu… 1,5h hittills som EBD
 
Toppen