Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

erixon

Medlem
Låter bra. Jo men jag vill verkligen vara på säkra sidan :)
Vi funderar på att ta taxi
Buss går 8.30 eller 14.40
 

sh1pment

Medlem
Ponera att jag mindre än 24h innan planerad avgång får reda på att mitt flyg ställts in och ingen ombokning via annat bolag erbjuds. Jag måste då avboka mitt hotell men även betala en avgift om ca 4600 kr för sen avbokning - har jag rätt att kräva denna ersättning av SAS?

Kan jag även kräva ersättning om jag skulle bli ombokad till nästa dygn och således gå miste om första hotellnatten?
 

Canadien

Medlem
Ponera att jag mindre än 24h innan planerad avgång får reda på att mitt flyg ställts in och ingen ombokning via annat bolag erbjuds. Jag måste då avboka mitt hotell men även betala en avgift om ca 4600 kr för sen avbokning - har jag rätt att kräva denna ersättning av SAS?

Kan jag även kräva ersättning om jag skulle bli ombokad till nästa dygn och således gå miste om första hotellnatten?
SAS ansvar är flygresan, hotellet får du vända dig till ditt försäkringsbolag om.
 

sh1pment

Medlem
SAS ansvar är flygresan, hotellet får du vända dig till ditt försäkringsbolag om.
Okej, spännande då försäkringsbolaget hävdar att de endast kliver in om resan avbokas då någon i sällskapet blivit akut sjuk / varit med om en olycka. Handläggaren jag talade med hänvisade till SAS alternativt höra med Amex som jag bokat genom.
 

palmen

Moderator
Okej, spännande då försäkringsbolaget hävdar att de endast kliver in om resan avbokas då någon i sällskapet blivit akut sjuk / varit med om en olycka. Handläggaren jag talade med hänvisade till SAS alternativt höra med Amex som jag bokat genom.
Flygbolagets ansvar är flyget och inget annat (mer än duty of care vid försening). Eventuella extra kostnader är något din reseförsäkring ska hantera. Låter som att du bör se över din reseförsäkring.
 

Canadien

Medlem
Okej, spännande då försäkringsbolaget hävdar att de endast kliver in om resan avbokas då någon i sällskapet blivit akut sjuk / varit med om en olycka. Handläggaren jag talade med hänvisade till SAS alternativt höra med Amex som jag bokat genom.
Har du betalt resan med AMEX så ingår ju reseförsäkring, då täcker den detta. Har nyttjat det många gånger vid förseningar e t c. Bara att sksicka kvittona till AMEX försäkring efter att du pratat med dem.
 
Blev nekad ombokad resa till min slutdestination då den gick via Frankfurt pga en regel som sa att kundtjänst inte fick boka om till destinationer mer än 700km från slutdestinationen. Blev ingen resa :-(
 
Min bonusresa imorgon till Färöarna blev ombokat till ett helt värdelöst alternativ.

ARN-TRD 21:20-22:35
TRD-BGO 06:30-07:30
BGO-FAE 11:05-11:50

Jag har ingen större lust att tillbringa en natt på Trondheims flygplats, och framför allt, så kommer jag fram ett dygn senare än planerat, så hyrbil och hotell blev helt fel.

Jag kan inte själv avboka resan, för det står "Det är tyvärr inte möjligt att boka om eller avboka din resa, eftersom det är för kort tid kvar till avgången eller på grund av att du redan har påbörjat resan." Det är ju 32 timmar kvar till avresa så det borde ju vara ok att avboka! Eller kan det vara den ordinarie avgångstiden som är 06:00 som spökar?

Vad har man för rättighet till hotell när man får en ombokning med transfertid över natten?
 
Toppen