Senaste nytt

SAS pausar rutten från Stockholm till Chicago i vinterprogrammet.

FlyHi

Medlem
SAS pausar rutten från Stockholm till Chicago i vinterprogrammet.

SAS meddelar själva att på grund av trafikjusteringar kommer de att pausa rutten mellan Stockholm Arlanda och Chicago O’Hare (SK945/946) från den 29 oktober 2023 till den 30 mars 2024.



 
Säkert fler orsaker än en, men tror också att en av dessa är för att frigöra kapacitet till de nya linjerna.

En tråkig grej i det hela blir ju att en av de bästa vägarna att utnyttja awards direkt från ARN, speciellt vad gäller tillgänglighet, temporärt försvinner - på bekostnad av linjer som *troligtvis knappt kommer ha någon awards-tillgänglighet överhuvudtaget.

(*Spekulation).
 
Last edited:
Dagens i-lands problem:
Life hacket att checka in bagage till CPH flighten när ARN flightens fysiska incheckning är öppen försvinner vintertid. Inga mer halvdagar i Polaris de gånger resan sker med incheckat bagage utan istället ströva omkring på Chicagos vind och vinterpiskade gator efter utcheckning från hotellet tills incheckning på ORD :rolleyes:.
 
Knappast oväntat. Den har ju varit pausad och inställd om vartannat de senaste månaderna.

Så nu har Arlanda bara New York kvar på helårsbasis då. Är det inte lika bra att bara dra av plåstret och flytta allt till Köpenhamn nu?
 
Kanske inte oväntat med tanke på hur beläggningen stundtals sett ut genom åren men som nämnts riktigt tråkigt ur awardsynvinkel (och givetvis överlag vad gäller USA connectivity). Tar lite död på snacket om att frakt minsann kan hålla uppe en linje. Säger inte att det är oväsentligt (skulle säkert hänt tidigare om det inte var bra fraktunderlag) men anses en mer eller mindre ren turistlinje till ett väldigt konkurrensutsatt Thailand vara mer lukrativ än en linje till en utav USAs logistikhubbar känns det som ett överskattat argument.
 
Kanske inte oväntat med tanke på hur beläggningen stundtals sett ut genom åren men som nämnts riktigt tråkigt ur awardsynvinkel (och givetvis överlag vad gäller USA connectivity). Tar lite död på snacket om att frakt minsann kan hålla uppe en linje. Säger inte att det är oväsentligt (skulle säkert hänt tidigare om det inte var bra fraktunderlag) men anses en mer eller mindre ren turistlinje till ett väldigt konkurrensutsatt Thailand vara mer lukrativ än en linje till en utav USAs logistikhubbar känns det som ett överskattat argument.

Vi vet ju inte om något hänt på fraktsidan. Störningarna och pauserna kom ju relativt plötsligt, så det kan ju varit så att man förlorat ett eller flera kontrakt.
 
Toppen